۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۶۱۳۴۸
از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران؛

جشن عید مبعث در سراسر جهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جشن بیست و هفت رجب سالروز مبعث پیام آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفی (ص) از سوی رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام و ایرانیان مقیم برگزار شد.
مبعث

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جشن بیست و هفت رجب سالروز مبعث پیام آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفی (ص) از سوی رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام و ایرانیان مقیم برگزار شد. این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:

 

بوسنی و هرزگوین

 

جشن مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در محل سالن اجتماعات و با حضور "رجبی" سفیر ایران، "آرام" رایزن فرهنگی، خانواده ها و اعضای ارگان ها و نهادهای کشورمان و همچنین ایرانیان مقیم برگزار شد.

 

در این مراسم محمد رضا آرام رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک این روز فرخنده به میهمانان، درخصوص سیره و شخصیت حضرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان الگوی حسنه سخنان مبسوطی بیان کرد.

 

در ادامه برنامه و در بخش سخنرانی، "سید هیبه الله صدر السادات" محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، سخنانی پیرامون کرامات و فضائل اخلاقی رسول گرامی اسلام(ص) ایراد و در ادامه فلسفه و جایگاه مبعث در جهان اسلام را با  استناد به برخی از آیات قرآن کریم، احادیث شریف و اشعار عرفانی تشریح کرد.

 

دراین مراسم، برنامه هایی چون مدیحه سرایی و مولودی خوانی اجرا و سپس کلیپ هایی به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص)که از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو تهیه شده بود.

 

ژاپن

 

مراسم جشن مبعث پیامبر خوبی ها و ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام، دیپلمات ها، کارمندان جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان، ایرانیان مقیم وژاپنی های مسلمان عصر روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه درمحل سالن فردوسی شهر توکیو برگزار شد.

 

سخنرانان و مداحان و شعرا در این مراسم با سخنرانی و شعر خوانی در مدح پیامبر گرامی اسلام، مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) را گرامی داشتند.

 

در این مراسم هوشنگ علی مددی سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت این عید بزرگ به بررسی وقایع اتفاقیه در روز مبارک بعثت پرداخت و وضعیت انسانهای قبل از بعثت در عصر جاهلیت به ویژه در سرزمین حجاز را برای حضار تشریع کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه بعثت اشاره و گفت براستی چرا حضرت محمد (ص)به پیامبری مبعوث شد.

 

مددی پاسخ این پرسش را از زبان مولای متقیان حضرت امیر المومنین علی (ع) از نهج البلاغه بازگو کرد.

 

تاتسوایچی ساوادا، عالم و مترجم قران کریم به زبان ژاپنی ضمن تبریک  و تهنیت به مناسبت عید مبعث و بعثت پیامبر صلح و دوستی و مهربانی به مسلمانان جهان، به تفسیر آیات اولیه نزول قران در روز مبعث پرداخت و نکات کلیدی این آیات را به تفصیل برای حضار بیان کرد.

 

چین (شانگهای)

 

مراسم جشنی به مناسبت عید مبعث در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

در این مراسم که کارمندان ارگان های رسمی و غیر رسمی ایران جمعی ازاعضای شورای بازرگانان و ایرانیان مقیم و دانشجویان بهمراه خانواده خود حضور داشتند، در ابتدا دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شانگهای سرود زیبایی در وصف رسول گرامی اجرا کردند.

 

سپس مولودی خوانی از سوی یکی از دانشجویان ایرانی اجرا شد.

 

در ادامه برنامه بهنام آزاد وابسته فرهنگی ایران در شانگهای چهار مشرب و گروه معرفتی، فلسفه گرایان، عرفا، علم گرایان و دین گرایان و اختلاف  آرا هر یک از آنان در رسیدن و وصول به حقیقت  را تشریح کرد.

 

نیجریه

 

همزمان با 27 رجب ، سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد (ص)، مراسمی در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران  در لاگوس با حضور تنی چند از علما و شیوخ و مسلمانان بر گزار شد.

 

سعید امیدی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  با تبریک سالروز این واقعه بزرگ تاریخی به حاضران گفت : پیامبر خدا در شرایطی بار رسالت را از سوی خداوند بر دوش کشید که قبائل جاهلیت شبه جزیره عربستان، بت ها را پرستش می کردند و در اوج جهالت دختران خود را زنده به گور و از ترس اینکه نتوانند از عهده سیر کردن شکم فرزندان خود  بر آیند آنان را می کشتند.

 

در ادامه مراسم شیخ مقداد از عالمان شیعه منطقه لاگوس با اشاره به آیاتی از قرآن مجید به زبان هوسا به تبیین عظمت این رویداد بزرگ پرداخت وموفقیت مسلمانان را در پناه بردن مومنین به آموزه های قرانی و پیروی از مکتب اهل بیت (ع) دانست.

 

بلاروس

 

به مناسبت ایام با برکت بعثت نبی مکرم اسلام (ص) مراسم با شکوهی در بیت الزهرا (س) شهر مینسک و با حضور تنی چند از ایرانیان مقیم، دانشجویان، اعضای سفارت کشورمان و خانواده های محترم برگزار شد.

 

در این مراسم عبدالمجید شفائی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی بر دلایل و ضرورت بعثت انبیاء (ع) در طول تاریخ بشری اشاره کرد و شرایط بعثت پیامبر اسلام را برشمرد وبه سوالات حاضرین پاسخ گفت.

 

در ادامه مولودی خوانی و قرائت اشعاری چند در وصف حضرت نبوی در برنامه قرار گرفت .

 

 افغانستان

 

به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص) محفل با شکوه جشن وسرور با حضور عاشقان و دوستداران حضرت، از سوی هیئت امنای مسجد جامع مالک اشتر، شورای علمی و فرهنگی طلاب بامیان و شورای عالی قرآنی افغانستان برگزار شد.

 

در این مراسم نماینده مردم در پارلمان و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان در رابطه با بعثت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) گفت: پیامبر(ص) با جاهلیت های متعددی روبرو بود و با همه وجود در برابر آنان مبارزه نمود و سرانجام با صبر و بردباری توانست تحول بزرگی در سرزمین حجاز و جهان به وجود آورد.

 

به همین مناسبت، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل ویژه نامه ای با عنوان (مبعث، عید ملک و ملکوت) به تیراژ 1000 نسخه چاپ و در بین مؤسسات و مراکز فرهنگی و شیفتگان آن حضرت، توزیع شد.

 

این ویژه نامه در چهار صفحۀ روزنامه ای به این مطالب پرداخته است: داستان بعثت، ماجرای بعثت از بیان امام هادی (ع)، مهمترین پیام بعثت، هدف بعثت، بعثت در کلام حضرت فاطمه و امام علی (ع)، بعثت در کلام امام خمینی (ره) و امام خامنه ای./980/ب101/د

ارسال نظرات