۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۶۰۱۳۲
تداوم اظهارات عجیب و غریب صادق زیباکلام؛

آمریکا ستیزی نباید به مهم ترین گفتمان انقلاب تبدیل می شد

خبرگزاری رسا ـ صادق زیباکلام که اظهارات عجیب و غریبش شهره خاص و عام است، در جدیدترین سخن خود از این که آمریکا ستیزی به عنوان مهم ترین گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شده گلایه کرد و مدعی شد که غرب ستیزی ریشه در تفکر مارکسیسم دارد.
زيباکلام صادق زيباکلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست سیاسی بررسی و ریشه یابی ضدیت ایران و غرب از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم و با حضور صادق زیباکلام، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب ظهر امروز در سالن همایش‌های شهید آخوندی این دانشگاه برگزار شد.

 

صادق زیبا کلام در این نشست به روال سخنرانی های همیشگی خود، بدون ارائه دلایل مستند و کمترین اشاره ای به جنایات متعدد آمریکا علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران، عمده مشکلات کشور را معلول استکبار ستیزی و تقابل با آمریکا ارزیابی کرد و مدعی شد که نباید آمریکا ستیزی به عنوان گفتمان مهم انقلاب مطرح می شد!

 

زیبا کلام اظهار داشت: اینطور نیست که ضدیت ایران و غرب با شکل گیری انقلاب اسلامی اتفاق افتد؛ دشمنی ایران و غرب تاریخچه طولانی مدتی دارد.

 

وی با بیان این‌که ایران امروز در گذرگاه بسیار مهم تاریخی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بسیار از جریانات آمریکا ستیز به شدت نگران نتیجه دادن مذاکرات و توافق هسته‌ای با آمریکا هستند؛ چنانچه این اتفاق بیفتد،بخش  عمده‌ای از فرش آمریکا ستیزی از زیر پای این جریانات کشیده می‌شود.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: چنانچه مذاکرات هسته‌ای نتیجه دهد، افکار عمومی به این سو می‌رود که در خصوص بسیاری از مسائل اختلافی به ویژه مباحث منطقه‌ای نیز می‌توان به وسیله مذاکره با آمریکا به نتیجه رسید؛ آن‌گاه علل و ریشه دشمنی طولانی مدت ایران و آمریکا زیر سؤال می‌رود.

 

وی تأکید کرد: چنانچه مصاحبه‌های حضرت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو، قطعنامه راهپیمایی‌های پیش از انقلاب و سخنرانی‌های روحانیان در مراسم‌های پیش از انقلاب را در کنار هم بگذارید، به این نتیجه خواهید رسید که خواستار ایرانی‌ها برای انقلاب اسلامی نابودی غرب و آمریکا نبود؛ آنان با شاه مشکل داشتند و با انقلاب می‌خواستند به آزادی برسند.

 

زیبا کلام با بیان این‌که رفراندومی از سوی مردم ایران برای تعیین گفتمان‌های اصلی انقلاب برگزار نشد و خلاف خواسته آنان، تنها بر غرب و آمریکا ستیزی تأکید شد، گفت: وقتی آمریکا و غرب ستیزی جزء اهداف انقلابی مردم ایران نبوده و مردم آن زمان تنها آزادی بیان و شرکت در انتخابات را می‌خواستند، آمریکا ستیزی نباید به مهم‌ترین گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل می‌شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که در ایام الله دهه فجر سخنی از مطالبات آن روز انقلاب و مردم ایران شنیده نمی‌شود و تنها به دشمنی با غرب و آمریکا پرداخته می‌شود؛ این مسأله و گفتمان غالب نظام اسلامی باید ریشه یابی شود.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این‌که آمریکایی‌ها برای نخستین بار به دشمنی با مردم ایران پرداختند، گفت: آمریکایی‌ها پس از انقلاب اسلامی و به دلیل زیر سؤال رفتن منافع شان به هر شکل ممکنی با ایران به دشمنی پرداختند؛ اما این مباحث دلایل واقعی آمریکا و غرب ستیزی نیست.

 

وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از نقل اتفاقات و توطئه‌های آمریکا در ایران پس از انقلاب سال 57 با تحریف مواجه می‌شود، تصریح کرد: تحریف تاریخ کودتای نوژه یکی از این تحریفات تاریخی است؛ چطور می‌شود که آمریکایی‌ها در مهر و آبان و آذر سال 57 به فکر توطئه نمی‌افتند و درست زمانی به این اندیشه می‌روند که اثری از قدرت ارتش شاه باقی نمانده و میلیون‌ها نفر ایرانی مسلح شده‌اند؟

 

زیبا کلام با بیان این‌که واقعه طبس یکی دیگر از تحریفات تاریخی برای برجسته کردن دشمنی ایران و آمریکا است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای باز پس گرفتن اسیران خود در تهران، ‌با چند هواپیمای باری و هلی کوپتر به ایران آمدند که به سبب طوفانی باهم برخورد کرده و آتش می‌گیرند؛ این در حالی است که تقویم ایران از این واقعه به نام حمله نظامی آمریکا یاد می‌کند.

 

وی گفت: سال گذشته مصاحبه‌ای با روزنامه شرق داشتم که برای نخستین بار سؤال «آیا نظام اسلامی می‌توانست کاری انجام دهد که جنگ با اعراب اتفاق نیفتد؟» را مطرح کردم؛ پاسخ من روشن است، از سال 57 تا 59 هیچ مسؤولی در ایران کاری برای ایجاد رابطه با عراق انجام نداد؛ بلکه دشمنی‌ها را به حدی رساندند که برای صدام احراز شود، ایرانی‌ها به غیر از سقوط وی رضایت نمی‌‌دهند.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی ابراز کرد: غرب قرن 16 و 17 تفاوت بسیار زیادی با قرن نوزدهم و پس از انقلاب صنعتی داشت؛ در آن زمان که مصادف با حکومت صفویان بود، چندان تضادی میان ایران و غرب وجود نداشت اما از زمان قاجار که انقلاب صنعتی غرب اتفاق افتاد، دیگر سنخیتی میان ایران و غرب باقی نماند.

 

زیبا کلام عنوان کرد: پس از شهریور سال 1320 و سقوط رضا شاه، فضای باز سیاسی به وجود آمد؛ از این رو تفکر مارکسیسم به وسیله حزب توده در ایران به وجود آمد و از آن‌جایی که حزب توده در میان اقشار تحصیل کرده جامعه نفوذ کرده بود، ‌ادبیات ضد غربی آن در ایران ریشه پیدا کرد.

 

وی اضافه کرد: پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 بیشترین دشمنی‌های حزب توده با غرب صورت گرفت که تلفات بسیاری هم داشتند؛ با این حال ادبیات ضد غربی حزب توده در ایران باقی ماند و بخش عمده‌ای از جهان بینی مسلمانان بر اساس جهان بینی حزب توده شکل گرفت؛ در این شرایط ضدیت با غرب نه تنها میان چپ گراها، بلکه در میان بسیاری از اسلام گراها هم دیده شد.

 

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: انقلاب ایران برای تحقق اهداف دموکراتیک و تحقق آزادی سیاسی و جامعه مدنی بود ولی جهان بینی موجود در ایران نسبت به غرب و آمریکا، همان جهان بینی چپ گرایانه است.

 

وی در پایان گفت: غرب ستیزی ریشه در تفکر مارکسیسم دارد که توسط حزب توده به ایران آمد و به دلایلی تاریخی ماندگار و بعد از انقلاب اسلامی به گفتمان غالب تبدیل شد اما بسیاری در دهه نخست انقلاب، از آمریکا ستیزی بازگشتند و متوجه شدند که حقوق بشر برای جامعه مهم‌تر از این‌گونه مسائل است./997/پ201/ج

ارسال نظرات