۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۶۰۰۶۸

سکوت رسانه ای در مقابل بهره برداری سیاسی عربستان از مالزی

خبرگزاری رسا ـ رسانه های مالزی در حالی از انتشار اخبار ورود نظامیان این کشور به عربستان خودداری کردند که رسانه های عربی با پوشش گسترده این اقدام با هدف به تصویر کشیدن آن به عنوان همراهی یک کشور اسلامی دیگر با ریاض، خواستار بهره برداری سیاسی از این اقدام مالزی شدند.
عربستان و مالزي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از آن که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) و شبکه تلویزیونی العربیه روز گذشته از ورود نخستین گروه از نظامیان مالزیایی برای مشارکت در دومین مرحله تجاوز به یمن خبر دادند، در مالزی تنها تارنمای خبری مالیزیا کینی پاسخ هشام الدین حسین وزیر دفاع این کشور به یکی از شهروندان مالزیایی را انتشار داد.

 

این شهروند مالزیایی از طریق حساب کاربری توئیتر از وزیر دفاع سئوال کرده است که آیا این نیروها با هدف اقدام نظامی وارد عربستان شده اند، که وزیر دفاع مالزی در پاسخ بیان کرد: نه، تنها در ریاض و برای کمک های انسانی و تخلیه.

 

مالیزیا کینی به نقل از هشام الدین حسین، نوشت که این نیروها با هدف کمک به تخلیه غیرنظامیان یمنی آواره از جنگ تنها در ریاض حضور دارند.

 

مالزی برای نخستین بار روز 12 فروردین در سفر راجا محمدافندی راجا محمدنور، فرمانده ارتش این کشور به عربستان حمایت از همه اقدامات اتخاذ شده توسط عربستان علیه یمن را مورد حمایت قرار داد.

 

دو روز پس از این اقدام مالزی، گروهی از مسلمانان این کشور پس از اقامه نماز جمعه با تجمع مقابل سفارت عربستان در کوالالامپور، تجاوز عربستان و هم پیمانانش به یمن را محکوم کردند.

 

دو هفته پس از این تجمع، مقامات مالزی بدون توجه به خواست گروهی از مردم که با تجمع مقابل سفارت عربستان از حمایت نظامی مالزی علیه یمن انتقاد کردند، هشام الدین حسین، وزیر دفاع مالزی در سفری به عربستان، حمایت دولت نجیب تون رزاق را از تجاوز جنگنده های عربستان به یمن اعلام کرد.

 

حمایت هایی که مالزی از اقدام نظامی عربستان انجام داد، در زیر لایه بازی‌های سیاسی این کشور از قبیل طرح مبارزه با تروریسم، دعواهای لفظی ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق این کشور برای برکناری نخست وزیر فعلی و مالیات کالا و خدمات پنهان شد و افکار عمومی از آن چندان مطلع نشدند. اگرچه، برخی تحلیلگران مالزیایی همزمان با اعلام این گونه حمایت های نظامی مالزی، نسبت به عربستانی سازی مالزی هشدار دادند

 

سکوت رسانه های مالزی را از طرف دیگر می توان تضاد دیدگاه های مردم مالزی با دولت این کشور در قبال حمایت از عربستان تعبیر کرد. آشکار شدن سیاست های دولت نجیب تون رزاق که اکنون در آستانه شدیدترین انتقادات داخلی قرار گرفته، در قبال مسائل خاورمیانه می تواند در آینده سیاسی وی نقش عمده ای ایفا کند./1321/د102/ک

منبع:ایرنا

ارسال نظرات