۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۲۵۹۴۶۹
آیت‌الله سبحانی:

ایجاد تفاهم میان علما درباره رؤیت هلال ماه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی در پیامی تصویری به ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال گفت: علما و بزرگان و محققان که از علوم امروز و دیروز آگاهی دارند باید این مسائل را به صورت روشن مطرح کنند تا یک نوع تفاهم به وجود آید.
آيت الله جعفر سبحاني 1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در پیامی تصویری به ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال که در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، ضمن تبریک به دست اندرکاران همایش، به بیان توصیه‌هایی درباره تحقیقات رؤیت هلال پرداخت.

 

وی در ابتدای پیام خود اظهار داشت: برگزاری این همایش را به دست اندرکاران آن تبریک می‌گویم زیرا مسأله‌ای را مطرح می‌کنند که امروز به عبادات و مسائل اجتماعی و سیاسی کاملا در ارتباط است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که قرآن مجید مسأله رؤیت هلال را مطرح کرده و به آن اهمیت می‌دهد، ادامه داد: اختلافات فقهی رؤیت هلال ماه جنبه «وقت» و مسأله «حج» را شامل می‌شود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اسلام دینی جهانی است؛ از این رو باید به گونه‌ای باشد که تمام افراد بتوانند به وظایفی که در آن آمده است عمل کنند.

 

وی ابراز کرد: یکی از وظایف مسلمانان این است که وقتی هلال را می‌بینند، روزه بگیرند و موقعی که در آخر ماه هلال را مشاهده می‌کنند افطار کنند، بنابراین اسلام یک تقویم جهانی را معرفی کرده که تمام افراد بشر در تمام قرن‌ها از آن بهره مند شوند نه اینکه عده‌ای خاص در زمان‌های خاص از آن استفاده کنند.

 

این مرجع تقلید گفت: مسأله هلال در مسائلی چون حج، روزه، طلاق، بلوغ و... اهمیت بسیاری دارد؛ چه بهتر که چنین همایشی برگزار شود تا مشکلات و سئوالاتی که در این زمینه هست به گونه روشن پاسخ داده شود.

 

وی افزود: همواره در مسأله اول و آخر ماه رمضان میان مسلمانان اختلاف است؛ علما باید بنشینند و این مسائل را در اطراف هلال مطرح کنند، تا هم مسأله وحدت اسلامی محفوظ باشد و هم مشکلات ما در حج و دیگر مسائل حل شود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: درباره هلال از دو نظر باید بحث کرد، یک نگاه این است که آیا رویت هلال برای همه افق‌ها حجت است؟ یعنی در این مسأله باید قائل به تفسیر باشیم که اگر هلال را در غرب دیدند برای شرق حجت باشد یا به عکس. اما نگاه دوم مسأله هلال با عیون مجرد یا غیرمجرد است.

 

وی افزود: مسأله اول ریشه در روایات و کلمات فقها دارد اما مسأله دوم بر اثر پیدایش وسیله تلکسوب که می‌تواند دور را نزدیک کند مطرح شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه عنوان کرد: این‌ها مسائلی است که با سیاست، اجتماع و عبادات ما کاملا در ارتباط است، بنابراین نباید بنشینیم غربی‌ها این مسائل را حل کنند بلکه خودمان باید پیشگام باشیم و از طریق گفتمان به حل این مسائل بپردازیم.

 

وی گفت: علما و بزرگان و محققان که از علوم امروز و دیروز آگاهی دارند باید این مسائل را به صورت روشن مطرح کنند تا یک نوع تفاهم به وجود آید./997/پ202/ی

ارسال نظرات