۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۵۹۰۹۵
استاد دانشگاه:

دخالت نظامی عربستان در یمن پایه‌های حکومت آل سعود را ویران خواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه کرمانشاه با بیان این‌که دخالت نظامی عربستان در یمن پایه‌های حکومت آل سعود را ویران خواهد کرد، گفت: پیش بینی می شود با شکست سخت آل سعود در یمن، بحران بعدی این خاندان، پاسخ به افکار عمومی و دهان های باز کشور های حمایت کننده باشد.
آل سعود

مهندس آزادی، استاد دانشگاه کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه با اشاره به مطالعه تاریخی و سیاسی حکومت آل سعود، ابراز داشت: تاریخ نشان دهنده آن است که آن ها همیشه روی برگ سوخته سرمایه گذاری می کنند، در طول موجودیت این حکومت، تاریخ به یاد ندارد که حتی در یک مورد آن ها درست سرمایه گذاری کرده باشند.


وی گفت: هنگامی که در کشور های عربی منطقه در دهه 40 و 50 میلادی جنبش‌های پان عربیسم و مارکسیستی شکل می گرفت، آنها از حکومت های سنتی قدیم حمایت می کردند، در عراق و سوریه برخلاف میل آنها، حزب بعث و در مصر، پان عربیسم جمال ناصر بر سرکار آمد، درجنگ ایران و عراق در دهه 80، آن ها تمام قد از صدام حمایت کردند و پول، اطلاعات و تجهیزات را در اختیار رژیم بعث قرار دادند که حکومت نوپای انقلاب اسلامی ایران را از بین ببرد، اما نه تنها انقلاب اسلامی ایران از بین نرفت بلکه صدام بلای جان آنها شد، تا جایی که آنها پول،تجهیزات و توان سیاسی خود را خرج کردند تا شر صدام را از خود دور کنند.


کارشناس ارشد رسانه تأکید کرد: در ابتدای دهه 90 وقتی بین دو یمن شمالی و جنوبی درگیری به وجود آمد، آنها در کمال تعجب همگان از جنوبی‌های کمونیست در مقابل علی عبدالله صالح حمایت کردند و چون تجهیزات آل‌سعود غربی بود آنها با هزینه خود هواپیمای میگ روسی می‌خریدند تا خلبان‌های یمن جنوبی توان استفاده از این جنگنده‌ها را داشته باشند، اما با این وجود یمن شمالی پیروز شد.


وی در ادامه افزود: در جریان جنگ داخلی افغانستان و آسیای میانه، آنها به صورت همه جانبه از جنبش های سلفی حمایت کردند و انبوهی از 
دلارهای نفتی را خرج به وجود آمدن گروه هایی مثل طالبان و القاعده کردند، آنها این بار به صورت پشتیبان ایدئولوژیک هم ظاهر شدند.


آزادی گفت: عربستان مفتی های سلطنتی را هم به پای کار آورد، شاید واقعاً آنها برد می خواستند، شاید این بار با فکر به میدان آمده بودند، اما ما حصل این سیاست آن ها، پیدایش بزرگ ترین و مخوف ترین و جنایتکار ترین گروه تروریستی دنیا شد که خیلی زود رنگ باخت و در صفحه سیاسی دنیا آب دهانی هم به کف دست آل سعود نیفتاد.


وی ادامه داد: در عراق بعد از صدام، در ابتدای دهه 2000 باز آنها اشتباه کردند و به جای آنکه در کنار مردم رنج کشیده عراق قرار گیرند، از بازمانده های حزب بعث که تا دیروز سرطان جان آل سعود بود حمایت کردند، اما ملت عراق راه خود را پیش گرفت و نیرو های مردمی که منفور آل سعود هستند بر سر کار آمدند.


کارشناس ارشد رسانه افزود: در مورد پاکستان هم سیاست آن ها جالب است، آن ها از مسلم لیگ‌ شاخه نواز حمایت کردند، پرویز مشرف به قدرت رسید، از پرویزمشرف حمایت کردند و با کمک گروه های تروریستی دست نشانده آل سعود مخالفان سیاسی ژنرال مشرف مانند خانم بوتو را ترور کردند، اما مشرف را از دست دادند.


وی اظهار داشت: در لبنان افتضاح به حیاط خلوت سیاست خارجه آن ها کشید، آن ها از گروه 14مارس به رهبری حریری و حزب المستقبل حمایت کردند ، گروه 8 مارس به رهبری جنبش مقاومت بر سر کار آمد و در فلسطین هرچه در توان داشتند را در مقابل حماس و جهاد اسلامی گذاشتند و در جنگ 22 روزه حتی از رژیم اشغالگر قدس حمایت کردند اما باز هم بازنده بودند ،مثل جنگ 33 روزه لبنان.


آزادی با اشاره به حمایت عربستان در یمن از علی عبدالله صالح عنوان کرد: آن ها نتوانستند ضربه ای به شیعیان مظلوم حوثی وارد کنند، در تونس نتیجه حمایت از بن علی، فرار او از یمن و پیروزی مخالفان بود. 


 وی گفت: در جریان بحران سوریه، نتیجه حمایت عربستان از جریان های تکفیری، بوجود آمدن فرزند نامشروعی به نام داعش شد که سریعأ جایگزینی  جهش یافته از القاعده شد که احوال سفاکی این گروه  همچون قوم مغول تا قرن ها باقی خواهد ماند و در مقابل، این سرمایه گذاری، برائت جامعه انسانی و اتحاد ملت های عراق و سوریه را در پی داشت. 


 کارشناس ارشد رسانه خاطر نشان کرد: دخالت نظامی آل سعود در بحرین و سرکوب شیعیان، نه تنها پایه های حکومت آل خلیفه را استوار نکرد، بلکه دست نشاندگی این رژیم را بیش از پیش آشکار نمود. 


وی در پایان تاکید کرد: یمن قطعه ای دیگر از پازل در هم ریخته آل سعود است که در غالب  مداخله نظامی در یمن اقدام به کشتار مردم بی گناه آن نموده است و در اتحادی ناجوانمردانه و غیر قانونی با حمایت از گروه تروریستی القاعده، از حمایت ویژه دولت امریکا نیز بهره برده است، از طرفی سران کشورهای عضو پیمان همکاری خلیج فارس که حیات خود را مرهون حمایت خاندان آل سعود هستند از سویی، و کشورهای فقیری چون پاکستان، مصر و سودان که هم هراس اخراج کارگران خود از عربستان را دارند و هم به امید حمایت مالی عربستان در این جنگ اعلام همکاری کرده‌اند از سوی دیگر در کنار این جنایت ددمنشانه دارند و این درحالی است که با توجه به عدم پاسخ نظامی رسمی یمنی ها به این تجاوز، هنوز توفیقی در این جنگ برای سعودی ها کسب نشده است و پیش بینی می شود با شکست سخت آل سعود در یمن، بحران بعدی این خاندان، پاسخ به افکار عمومی و دهان های باز کشور های حمایت کننده باشد./967/ت302/ح

ارسال نظرات