۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۵۷۳۰۷

اعتراف رسانه صهیونیستی به اهداف و منافع مشترک صهیونیست‎ها و سعودی‎ها در دریای سرخ

خبرگزاری رسا ـ یکی از پایگاه‎های صهیونیستی طی گزارشی تاکید کرد که تجاوز نظامی عربستان علیه یمن با هدف بازماندن تنگه باب المندب، اقدامی حیاتی برای رژیم صهیونیستی است.
خاورميانه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه صهیونیستی «واللا» در گزارشی با تاکید بر اهداف مشترک آل سعود و رژیم صهیونیستی در یمن، باب المندب و دریای سرخ، نوشت که تجاوز نظامی عربستان علیه یمن با هدف بازماندن تنگه باب المندب، اقدامی حیاتی برای اسرائیل است.

 

این پایگاه صهیونیستی تاکید کرد: در پی بروز اختلافات بین اسرائیل و اتحادیه اروپا درباره مساله فلسطین و بحرانی شدن روابط تجاری فی ما بین، این رژیم نیاز مبرمی به تنگه راهبردی باب المندب پیدا کرد.

 

واللا افزود: اگر چه سعودی ها و اسرائیل از طریق دور زدن کامل آفریقا می توانند جایگزینی برای باب المندب بیابند، اما این مسیر بسیار طولانی و از جهت اقتصادی هزینه بر است و مشکلات موجود در این رابطه را نمی توان از سر راه برداشت.

 

پایگاه واللا اضافه کرد: خطری که سعودی ها و اسرائیل احساس می کنند، فقط باب المندب دروازه جنوبی دریای سرخ را تهدید نمی کند، بلکه کانال سوئز در شمال دریای سرخ نیز در دایره این تهدید قرار دارد و برای همین است که آل سعود میلیاردها دلار به مصر بخشیده و از آن حمایت مالی می کند تا این کشور توان ایستادگی و حمایت از کشتیرانی در این کانال را داشته باشد.

 

اسرائیل نیز نگرانی مشابهی دارد و وجود کانال سوئز را برای تردد کشتی های خود ضروری می داند.

 

 

این گزارش افزود که رژیم صهیونیستی با هدف ممانعت از گسترش تهدید گروه های تروریستی فعال در صحرای سینا و امکان تاثیرگذاری آنها بر رفت و آمد کشتی ها در کانال سوئز، اقدام به همکاری با دولت مصر برای از بین بردن این گروه ها کرده است.

 

پایگاه واللا خاطرنشان کرد که سعودی ها و اسرائیل هر کدام از نگاه خود تلاش می کنند مانع بسته شدن تنگه باب المندب شوند، سعودی ها با کمک همپیمانان خود تلاش دارند تجاوز نظامی علیه یمن ولو به صورت کمرنگ ادامه دهند و بخشی از این تلاش ها «برای جلوگیری از ارسال اسلحه به یمن و حوثی ها انجام می گیرد».

 

این پایگاه صهیونیستی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی خارج این درگیری ها خواهد ماند، اضافه کرد: با این وجود، ممکن است اسرائیل انجام برخی حملات نقطه ای به یمن را مورد بررسی قرار دهد و بهترین شیوه در این زمینه حمله هوایی است.

 

این پایگاه صهیونیستی در پایان گزارش خود آورده است: اگر چه اسرائیل و سعودی ها به عنوان مثال درباره فلسطینی ها اختلاف نظرهایی دارند، اما منافع مشترکی نیز بین آنها هست که ایجاب می کند، از رفت و آمد کشتی ها در شمال و جنوب دریای سرخ محافظت کنند، اگرچه اسرائیل و سعودی ها می توانند هر کدام جداگانه در این زمینه فعالیت کنند، اما همکاری های محرمانه ای را در این رابطه با یکدیگر شروع کرده اند./994/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات