۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۲۵۶۳۱۶
اثر آیت الله مکارم شیرازی؛

تلخیص کتاب «پیام قرآن» به زودی در سه جلد منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «پیام قرآن» اثر ارزشمند حضرت آیت الله مکارم شیرازی از سوی دو تن از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم تلخیص و با عنوان «برگزیده پیام قرآن» منتشر می شود.
کتاب برگزيده پيام قرآن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «برگزیده پیام قرآن» تلخیص کتاب «پیام قرآن» اثر حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همت حجت الاسلام سیدحسین هاشمیان و حجت الاسلام علی اصغر همتیان تدوین و به زودی از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام منتشر می شود.

 

کتاب «پیام قرآن» اثر ارزشمند این مرجع تقلید، سالها است که به زیور طبع آراسته شده و مورد استفاده اقشار گوناگون مردم به ویژه طلاب و دانشجویان قرار دارد.

 

این کتاب ده جلدی تلخیص شده و نتیجه تلخیص آن یک دوره کتاب سه جلدی با عنوان «برگزیده پیام قرآن» است که در جلد اول که تلخیص مجلدات 1 و 2 و 3 پیام قرآن است مباحث «معرفت و شناخت، خداجویی و خداشناسی و طرق معرفة الله در قرآن مجید»، در جلد دوم که تلخیص مجلدات 4 و 5 و 6 پیام قرآن است مباحث «صفات جمال و جلال و معاد در قرآن مجید» و در جلد سوم تلخیص مجلدات 7 تا 10، مباحث «نبوت عامه و خاصه، امامت و ولایت و حکومت اسلامی در قرآن مجید» مطرح شده است.

 

مهمترین دلایلی که باعث تلخیص این کتاب شده عبارت است از:

1-     با توجه به حجم این مجموعه (ده جلد) مراکز علاقه مند نمی توانستند آن را به عنوان متن درسی به دانشجویان و دانش پژوهان خود معرفی کنند اما تلخیص می تواند تا حدی این مشکل را مرتفع سازد.

2-    برخی ممکن است حوصله و توان مطالعه ده جلد کتاب را در قالب تفسیر موضوعی نداشته باشند و اگر یک تفسیر موضوعی منسجم به صورت مختصر وجود داشته باشد افراد بیشتری می توانند از آن بهره مند شوند.

3-    با توجه به اینکه تلخیص پیام قرآن در سه جلد ارائه می شود امکان تهیه این کتاب برای تعداد بیشتری از افراد فراهم می شود.

 

در مورد این که در این دوره فشرده چه اموری به عنوان اصول تلخیص مد نظر قرار گرفته و به عبارت دیگر درباره ویژگی های آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

1.    ساختار مجموعه «پیام قرآن» و عمده مطالب آن - البته به صورت تلخیص - حفظ شده و هیچ بخشی به طور کلی حذف نشده است و شاید بتوان گفت که آنچه اتفاق افتاده تلخیص بوده نه تقطیع.

2.    قلم کتاب «پیام قرآن» حفظ شده و سعی بر این بوده کسانی که با قلم حضرت آیت الله مکارم شیرازی مأنوس هستند بتوانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند.

3.    در بخش هایی که برخی آیات انتخاب و برخی دیگر حذف شده آدرس آیات حذف شده در پایان آیات مذکور ذکر شده تا اگر کسی خواست بتواند به منابع مربوطه مراجعه کند. 

4.    در تلخیص این کتاب آخرین ترجمه قرآن این مرجع تقلید جایگزین ترجمه سابق پیام قرآن شده و این جایگزینی، هم در آیات ابتدای هر بخش و هم در آیات متن تفسیر اعمال شده است.

5.    سندهایی که در کتاب پیام قرآن آمده بود مورد بررسی مجدد قرار گرفته و ضمن تکمیل برخی موارد، این اسناد تا حد امکان بر اساس مجموعه نرم افزارهای علوم اسلامی نور تنظیم شده تا بهره برداری از آنها برای محققان آسان تر باشد.

6.    برخی مطالب در تلخیص حذف شده است ولی آدرس آنها ارائه شده است.

7.    تلخیص این ده جلد با همفکری و هماهنگی کامل تلخیص کنندگان انجام شده و حتی در مواردی تصمیم گیری بعد از یک مباحثه انجام شده تا نتیجه کار از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشد.

8.    برخی از اشتباهات تایپی و در موارد محدودی اشتباهات ویرایشی کتاب «پیام قرآن» در این تلخیص اصلاح شده است.

 

گفتنی است این کتاب به زودی در سه جلد از سوی انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام وابسته به دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی منتشر می شود./913/ن602/ق

ارسال نظرات