۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۵۵۸۲۰
آفتن پست:

نروژ تاکنون 52 دانشمند و دانشجوی ایرانی را اخراج کرده است

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه نروژی از اخراج ۵۲ دانشمند و دانشجوی ایرانی در سال گذشته میلادی از دانشگاه‌های این کشور خبر داد.
نروژ

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، سرویس امنیتی نروژ (PST) اعلام کرد در سال گذشته میلادی 52 دانشمند و دانشجوی ایرانی از این کشور اخراج شده‌اند.

بر اساس گزارشی که «آفتن‌پست» در این زمینه منتشر کرده، اخراج این افراد با استناد به قوانینی مبنی بر جلوگیری از انتشار اطلاعات مربوط به استفاده از تسلیحات غیرقانونی صورت گرفته است.

سرویس امنیتی نروژ هم به صورت شخصی و هم با توجه به رشته تحصیلی درباره این افراد تحقیق کرده است و مدعی شده که 2 سال خدمت سربازی باعث می‌شود که این افراد مظنون به ارتباط داشتن با بخش‌های نظامی و یا صنایع تسلیحاتی ایران باشند.

«فرود آندرسون» معاون وزیر خارجه نروژ گفت: «خیلی زود است که بگوییم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و جامعه‌جهانی چه نتیجه‌ای در زمینه تحریم‌ها و شهروندان این کشور خواهد داشت.»

پیش از این «آرنه کریستین هاگستویل» مسؤول روابط عمومی پلیس امنیت نروژ در مصاحبه با روزنامه «آفتن پست» مدعی شد که که دانشگاه‌های ایران با همراهی دولت و به صورتی سازماندهی شده، مدارک جعلی برای دانشجویان تهیه می‌کنند تا آنها را با جا زدن به عنوان دانشجوی برتر و در واقع برای کسب دانش جهت تولید سلاح‌های کشتار جمعی، به نروژ بفرستند.

وی به خبرنگار آفتن‌پست گفته بود: «دولت قبلی در ایران به وضوح اعلام کرده بود برای دور زدن تحریم‌های علمی و تکنولوژیکی دانشجویانی را به کشورهای غربی می‌فرستد. خیلی از این دانشجویان ایرانی (در غرب) ماندگار می‌شوند، اما احتمال آن هست که برخی از آنها با سوء استفاده از دانشی که به دست می‌آورند به توسعه سلاح در ایران کمک کنند.»

بیش از یکسال است که پلیس امنیت نروژ که بالاترین نهاد اطلاعاتی این کشور به حساب می‌آید، آزار و اذیت‌های فراوانی نسبت به دانشجویان و شهروندان ایرانی مقیم این کشور روا داشته و اخبار نگران کننده‌ای از تهدید، اخراج و تبعیض شدید علیه ایرانی‌ها در رسانه‌ها منعکس شده است.

اقدامات تبعیض‌آمیز نروژ با دانشجویان ایرانی، واکنش‌های برخی دانشجویان ایرانی مقیم نروژ را به همراه داشته است به طوریکه حمیده کفاش دانشجوی ایرانی اخراج شده از نروژ، به مراحل حقوقی و دادگاهی رسیده است./982/د102/ک 

ارسال نظرات