۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۵۵۰۶۲
سفیر عربستان در لبنان:

دخالت ایران و حزب‌الله در یمن قابل قبول نیست

خبرگزاری رسا ـ سفیر عربستان در بیروت در گفت‌وگو با روزنامه السفیر لبنان ایران را به دخالت در یمن متهم کرد و گفت که این مسأله از نظر عربستان قابل قبول نیست.
سفير عربستان در لبنان

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «علی عواض العسیری» سفیر عربستان در لبنان گفت کشورش از گفت‌وگوهای حزب الله و جریان المستقبل حمایت می‌کند و افزود که اگر این گفت‌وگوها به ایجاد وحدت و ثبات در لبنان منجر شود ریاض نمی‌تواند به آن معترض باشد.

 

وی در گفت‌وگو با روزنامه «السفیر» لبنان، به اعتراضاتی که به پخش گفت‌وگوی «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان با شبکه «الاخباریه» سوریه در تلویزیون لبنان داشته اشاره کرد و درباره جمع کردن تعدادی از سفرای کشورهای دیگر در سفارت عربستان گفت که من سفرا را جمع نکردم بلکه برای تقدیر از آنها در ازای حمایتی که از من کردند آنها را به سفارت دعوت کرده بودم.

 

عسیری درباره واکنشش به مصاحبه سید حسن نصر الله گفت: اجازه دارم به اتهاماتی که علیه کشورم وارد می‌شود پاسخ دهم و به نظر من مسأله یمن ربطی به حزب الله لبنان ندارد و حمایت علنی حزب الله از جنبش انصار الله یمن غیر قابل قبول است.

 

وی افزود: امیدوارم روابط با ایران روابط احترام، حسن جوار و عدم دخالت در امور کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عربستان و یمن باشد زیرا این مسأله در گفت‌وگو با ایران را باز می‌کند که برای همه منطقه مفید خواهد بود، اما دخالت آشکار ایران در امور کشوری همسایه با عربستان [یمن] غیر قابل قبول است.

 

وی همچنین ایران را به تلاش برای صادرات انقلابش متهم کرد و گفت اگر ایران به دنبال انجام اینکار در یمن باشد ما اجازه نخواهیم داد زیرا یمن کشور همسایه عربستان و اجازه نخواهیم داد گروهی مخالف با ما در مرزهای ما حضور داشته باشند و از سوی کشوری که ربطی به یمن ندارد حمایت شوند.

 

وی در پاسخ به السفیر که به او یادآوری کرد جنبش انصار الله هم یمنی هستند گفت: بله و ما آنها را یمنی به حساب می‌آوریم تا اینکه ایران برای تسلیح یک گروه معین وارد این کشور شد در حالی که عربستان خیرخواه است و به کشورهای دیگر دارو ارسال می‌کند و حمایت‌های مالی انجام می‌دهد.

 

سفیر عربستان در لبنان درباره ربط توافق هسته‌ای ایران و غرب با عملیات توفان قاطع برای حمله به یمن گفت: موضوعات مربوط به این کشور به خود ایران ربط دارد و به عربستان مربوط نیست، اما عربستان زمانی به یمن حمله کرد که اطلاعاتی مبنی بر تلاش برای حمله به استان‌های مرزی عربستان منتشر شده بود به همین دلیل عربستان احساس کرد باید واکنشی نشان دهد و ما امیدواریم که این جنگ طولانی نشود و یمنی‌ها به میز مذاکره بازگردند.

 

وی افزود: جنگ در یمن، جنگ میان شیعه و سنی نسیت و ارتش علی عبدالله صالح هم ازجنبش انصار الله نیست، بلکه ارتشی است که دولت عربستان آن را تسلیح کرده و همین ارتش اسلحه اش را به سوی عربستان نشانه رفته است، این مسأله ربطی به سنی و شیعه ندارد بلکه به مقاصد شخصی علی عبدالله صالح مربوط است و همه باید بدانند که جنگ علیه یمن جنگ طائفه‌ای نیست بلکه علیه کسانی است که امنیت عربستان رابه خطر می‌اندازند.

 

عسیری درباره دعوت «مرتضی سرمدی» معاون وزیر خارجه ایران از لبنان برای همکاری در زمینه متوقف کردن حملات ائتلاف کشورهای عربی به یمن، گفت که من به موضع «تمام سلام» نخست وزیر لبنان که در نشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ مطرح شد اکتفا میکنم و به آن احترام می‌گذارم.

 

وی درباره پاسخ «محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان نیز ادامه داد : او همکار است و اگر احساس می‌کند باید پاسخ موضوعی را بدهد این مسأله حق اوست.

 

سفیر عربستان در لبنان در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرهای اخیرش با طرف‌های لبنانی گفت: من به لبنان و حریم شخصی‌اش احترام می‌گذارم و برای همه قوای سیاسی این کشور ارزش قائل هستم و وضعیت سیاسی این کشور را در سایه خفقان سیاسی و مشکلات خاورمیانه درک می‌کنم اما وقتی عربستان و رهبران آن در معرض حملات و اتهام واقع می‌شوند به عنوان یک سفیر وطیفه دارم از آنها حمایت کنم./1321/د101/ک

ارسال نظرات