۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۵۴۴۲۲
ماجرای اشغالی که مردم عربستان از آن اطلاع ندارند؛

سکوت معنادار عربستان در مقابل اشغال صنافیر و تیران از سوی اسرائیل

خبرگزاری رسا ـ دولت عربستان در حالی دست به حمله به یمن زد که دو جزیره صنافیر و تیران این کشور تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و آل سعود در مقابل این تعدی سکوت معناداری را در پیش گرفته است.
جزاير صنافير و تيران عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تجاوز عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی به یمن در حالی وارد هجدهمین روز خود شده است که تاکنون هزار تن از شهروندان بی گناه یمنی کشته شده و هزاران تن دیگر نیز مجروح شده اند.

 

عربستان سعودی که رقابت تنگانگی با قطر و ترکیه برای قرار گرفتن در صدر محور شرارت در منطقه را دارد، برای بازگرداندن هادی منصور رییس جمهور مستعفی یمن به بمباران مردم بیگناه پرداخته و در حال تخریب زیرساخت های این کشور است.

 

اما عربستان سعودی که داعیه دار برقراری حاکمیت در یمن است و می خواهد رییس جمهور مستعفی را به قدرت بازگرداند، به اشغال جزئی از کشور از سوی رژیم صهیونیستی کاملا بی تفاوت بوده و هیچ اقدامی در این راه انجام نمی دهد.

 

صنافیر و تیران، دو جزیره سعودی هستند که در سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفتند؛ مساله ای که بسیاری از شهروندان عربستان از آن آگاهی ندارند و مقامات سعودی نیز نسبت به این مساله سکوت اختیار کرده اند.

 

این دو جزیره در سال 1967 از سوی ملک فیصل به مصر سپرده شده تا از آنها برای ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی به سوی خلیج ایلات استفاده کند. این جزایر طی جنگ شش روزه 1967 به اشغال رژیم صهیونیستی در آمدند که البته اشغال این دو جزیره کمتر مورد توجه قرار گرفت.

 

در معاهده کمپ دیوید این جزیره و جزیره صنافیر جزء منطقه جیم تقسیم بندی شد که مصر اجازه هیچ گونه حضور نظامی در آن‌ها ندارد و برای رعایت توافقات امنیتی در خلیج تیران نیروهای چندملیتی در این منطقه مستقر می‌شوند.

 

امام جمعه کاظمین: عربستان به جای جنگ با یمن به فکر آزادی دو جزیره باشد

 

حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر امام جمعه کاظمین در این باره می گوید: آرزو دارم روزی اقدام برای آزادی این دو جزیره سعودی که از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی هستند را حتی در خواب ببینم و مشاهده کنم که عربستان یک سرباز خود را برای یاری مسلمانانی که مورد ستم صهیونیست ها یا بوداییان یا باندهای دارفور قرار دارند، ارسال کند.

 

وی با محکومیت جنگ عربستان علیه یمن افزود: اقدامات عربستان کاملا برعکس است و به جای اینکه جنگنده های خود را برای آزادی جزیره تیران و صنافیر اعزام کند به بمباران صنعا می پردازد و در حالی که باید به جنگ صهیونیست ها یا صلیبیان مشغول باشد در حال کشتار مسلمانان یمن و بحرین و عراق و سوریه و لبنان و الجزایر است.

 

سکوت نسبت به اشغال جزایر سعودی در قبال حمایت از سلطنت آل سعود

 

کارشناسان اعتقاد دارند آل سعود با سکوت نسبت به اشغال این دو جزیره استراتژیک در صدد عدم برانگیختن خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی و تحکیم روابط با این کشورهاست. آنان می گویند مقامات سعودی توافقنامه ای با آمریکا مبنی بر سکوت در برابر اشغال این دو جزیره در قبال حمایت از خاندان آل سعود برای ماندن در قدرت امضا کرده اند.

 

یکی از نویسندگان عرب در این زمینه می نویسد که بسیاری از شهروندان عربستانی از اشغال این دو جزیره آگاهی ندارند و مقامات سعودی نیز به دلیل جلوگیری از رسوایی خود از طرح موضوع بازپس گیری این دو جزیره پرهیز می کنند تا این سوال پیش نیاید که «عربستانی که درصدد آزادی سوریه و یمن است چرا جزایر خود را آزاد نمی کند».

 

این در حالی است که عربستان با همه توان از ادعای امارات مبنی بر امتلاک سه جزیره ایرانی حمایت می کند، البته این مساله چندان عجیب نیست چرا که عربستان، ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می داند بنابراین در جبهه غرب قرار گرفته و به شیوه های مختلف با ایران به دشمنی می پردازد.

 

استقرار نیروهای واکنش سریع صهیونیستی در تیران

 

تسلط به این جزایر و تنگه تیران نیز برای رژیم صهیونیستی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تنها ورودی و خروجی بندر ایلات در جنوبی ترین نقطه سرزمین های اشغالی فلسطین به دریای سرخ و دیگر دریاهای آزاد جهان به شمار می رود.

 

نیروهای واکنش سریع رژیم صهیونیستی در این دو جزیره مستقر شده اند تا اجازه کنترل تنگه تیران به عربستان را ندهند.

 

عباس العمران از فعالان حقوقی جهان عرب با انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه عربستان در کشورهای عربی تصریح کرد: عربستان باید به فکر بازپس گیری جزایر خود از اشغال رژیم صهیونیستی باشد.

 

وی افزود: وظیفه ارتش عربستان اخراج اشغالگران است نه سرکوب خیزش های مردمی در کشوری دیگر علیه دیکتاتوری حاکم. ارتش عربستان از مقابله نظامی با رژیم صهیونیستی هراس دارد و به همین دلیل شیوخ عربستان اقدام به ارسال نفت ارزان قیمت از بندر" ینبع " به بندر ایلات در سرزمین های اشغالی می کنند.

 

العمران سکوت سران عربستان را معنی دار می داند و ادامه می دهد که مردم عربستان و دنیا تصور می کنند که اسرائیل تنها منطقه بلندی های جولان در سوریه، مزارع شبعا در جنوب لبنان و سرزمین های فلسطین را اشغال کرده و نمی دانند که بخش هایی از خاک عربستان نیز در اشغال رژیم صهیونیستی است./980/ب502/ک

محمدرضا جاسم زاده جایروند

ارسال نظرات