۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۵۴۳۰۴
نگاهی به دلایل عدم پاسخ نظامی یمن به تجاوزگری آل‎سعود؛

انصارالله در کمین زیرساخت‎های نفتی عربستان

خبرگزاری رسا ـ در حالیکه نزدیک به یک ماه است عربستان سعودی در تجاوزی آشکار مردم بی‌فاع یمن را مورد هجوم جنگنده‌های خود قرار می‌دهد، سوالی در اذهان عمومی وجود دارد که چرا جنبش مردمی انصارالله به عنوان قدرت حاکم در یمن پاسخ بارزی به این اقدامات نمی‌دهد.
انصارالله يمن


 

به گزارش خبرگزاری رسا، در روزهایی که رژیم جنایتگر آل سعود به بهانه حمایت از مردم یمن و بازگرداندن مشروعیت قانونی به دولت این کشور با جنگده‌های خود مردم بی دفاع یمن را به خاک و خون می‌کشد، سوالی که در اذهان بسیاری از مردم شکل گرفته است اینکه چرا انصارالله یمن  به عنوان قدرت حاکم در این کشور در برابر اقدامات تجاوزگرانه عربستان اقدام جدی از خود نشان نمی‌دهد؟


کارشناسان منطقه ای در این باره نظرات و تحلیل‌های گوناگونی بیان کرده اند.اما سوالی که ابتدای امر به ذهن تبادر می‌کند اینکه آیا انصارالله به عنوان یک حزب مردمی در برابر عربستان به عنوان کشوری با سرمایه بی حد و مرز حاصل از نفت و با در اختیار داشتن تجهیزات نظامی روز دنیا، می‌تواند اقدامی از خود نشان دهد؟ آیا تجهیزات نظامی این جنبش مردمی توان مقابله با تسلیحات آمریکایی در دست آل سعود را دارد؟

 

تنها قدرت نظامی عامل انحصاری ایجاد امنیت در یک کشور نیست


پیش از پاسخ به این سوال باید وضعیت عربستان را از زوایای مختلف بررسی کرد. آنچه روشن است اینکه تنها سلاح هر چند هم پیشرفته و مدرن باشد نمی‌تواند عامل قطعی و انحصاری برای حفظ امنیت یک کشور باشد. برای مثال گنبد آهنین اسراییل به عنوان شریک دیرینه ایالات متحده امریکا که مستقیما مورد حمایت مالی و تسلیحاتی این کشور است و از به روزترین تجهیزات نظامی برخوردار است نتوانست در برابر موشک‌های مقاومت و حماس تاب بیاورد و طی جنگ‌های کوتاه مدت اسراییل به تجاوزگری خود خاتمه داد. لذا آنچه باعث حفظ امنیت یک کشور می‌شود در کنار آمادگی‌های نظامی وبازدارندگی، روحیه مقاومت و عزت ساکنان آن مرز و بوم است.

 

انصارالله می‌تواند آسیب‌های جدی به زیر‌ساخت‌های نفتی عربستان وارد کند


از سوی دیگر بر اساس سخنانی که از سوی مقامات ارشد حزب انصارالله صادر شده است می‌توان به طور قطع گفت بر فرض اگر این حزب توانایی مقابله صد در صد  با نیروی نظامی عربستان را نداشته باشد اما قدر متیقن می‌تواند به این کشور آسیب‌های جدی وارد کند.


در همین راستا، منصور ابی عبدالله، کارشناس سیاسی یمنی تصریح کرد: این جنبش بیش‌تر سلاح‌های ارتش یمن و راهبرد آن را در اختیار دارد و می‌تواند تهدیدی بزرگ برای امنیت عربستان شکل بدهد. انصارالله همه نقشه‌های استراتژیک علیه عربستان را در اختیار دارد و اگر تصمیم بگیرد که به تجاوز سعودی پاسخ بدهد، آن را به شدت عملی خواهد کرد به گونه‌ای که امنیت رژیم سعودی را بی ثبات خواهد کرد.


همچنین، هادی العجیلکی یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن گفت: انصار الله موشک های بسیار پیشرفته روسی دریافت کرده که بسیار دقیق هستند و می تواند تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دهد.این موشک‌ها استراتژی عربستان در نبرد تجاوزکارانه کنونی اش علیه ملت یمن را تغییر خواهد داد.این موشک‌ها به قدرت و دقت شهرت دارند و یک تهدید راهبردی بزرگ برای عربستان و تاسیسات نفتی و اقتصادی رژیم آل سعود و همچنین نیروی دریایی مصر بشمار می رود.

 

تمرکز نیروهای ارتش و انصارالله بر حل مشکلات داخلی و مقابله با القاعده


اما پاسخ‌هایی که برای سوال مذکور به ذهن می‌رسد اینکه این جنبش باید به طور حساب شده اقدام کند و برای این امر ابتدا باید به موارد عدیده‌ای توجه تام داشته باشد؛ چراکه یک اشتباه استراتژیک در سطح فرامرزی و منطقه‌ای می‌تواند پیامدهای ناگواری برای یک کشور مستقل مانند یمن داشته باشد.

 

یمن ابتدا باید از لحاظ داخلی آسودگی خاطر ایجاد کند و پیش از آنکه هرگونه اقدامی خارج از مرزهای یمن انجام دهد باید در داخل با همین توان موجود از بابت نیروهای القاعده که به عبارت دیگر نیروهای زمینی عربستان هستند اطمینان خاطر حاصل کند و  با نابودی آنها دیگر نیازی به تفکیک نیروهای خود و جنگ در دو جبهه داخلی و خارجی نداشته باشد. یمن با داشتن یک اتحاد داخلی می‌تواند تمام توان خود را در مبارزه فرامرزی و زمینی با عربستان متمرکز کند.


مشکل اصلی و کنونی یمن وجود القاعده و نیروهای طرفدار منصور هادی در این کشور است که تمام آنها مورد حمایت آل سعود هستند. سخنگوی جنبش انصارالله بارها اعلام کرده است که مسأله مهم این است که مناطق جنوبی شاهد گسترش نفوذ عناصر القاعده است. تروریست های القاعده در عدن و لحج سربازان بی گناه، مساجد و نمازگزاران را هدف قرار می دهند. آن ها با نظارت مستقیم عبد ربه منصور هادی در مناطق مختلف همچون لحج، ضالع و مارب مستقر شده اند.


منصور هادی پیش از تحولات کنونی با القاعده ائتلاف کرده و زندانیان آن ها را از زندان مرکزی عدن آزاد کرده بود. ائتلاف منصور هادی با القاعده حتی زمانی که وی در صنعا بود، وجود داشت و او همانگونه که در استان شبوه رخ داد پادگان های ارتش را به عناصر القاعده واگذار کرد. با رفتن هادی به عدن و حضور مستقیم وی در آنجا دیگر ایفای نقش آشکار القاعده پایان یافت و در حقیقت آن دو یکی شدند.


 آنچه روشن است اینکه تمام مشکلات کشورهایی مانند سوریه ناشی از این مشکلات داخلی و وجود عناصر تروریستی در داخل این کشورها است. از این رو انصارالله به همراه نیروهای ارتش بر حل مشکلات داخلی تمرکز کرده است.


 همچنین حزب "اصلاح" به عنوان شاخه یمنی اخوان المسلمین نیر مشکلات فراوانی را برای انصارالله داخل یمن ایجاد کرده است. این حزب که از اقدامات تجاوزگرانه عربستان نیز حمایت کرده است با نیروهای القاعده یمن متحد شده و با بهره گیری از حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان مشکل ساز شده است.

 

یکپارچه کردن تمام نیروها و پتانسیل‌های داخلی برای مقابله با عربستان امری ضروری است


 پس از حل مشکل داخلی و یکپارچه کردن نیروها برای مقابله با عربستان یمن باید فرصت کافی برای برنامه ریزی در مورد جنگی کوبنده علیه ارتش وارداتی آل سعود داشته باشد تا بتواند با بسیج نیروهای مردمی و ارتش یمن و استفاده از پتانسیل قوی نیروهای قبایل یمنی در برابر آل سعود ایستادگی کند و حتی در این فرصت بتواند با تحریک قبایل اهل تسنن یمن از سوی عربستان نیز مقابله کند.

 

انصارالله نباید به عنوان جنبشی جنگ افروز معرفی شود

 

هرگونه تعجیل و دست پاچگی در اقدام نظامی یمن به ویژه نیروهای تابع جنبش انصارالله می‌تواند این جنبش را به جنگ افروزی متهم کند. از این رو انصارالله با سعه صدر خود در پاسخ به عربستان موجب تنویر افکار عمومی مبنی بر نمایان کردن جنایتکاری آل سعود در عرصه بین المللی و بی آبرو کردن آن در برپایی جنگ یک طرفه می‌شود.

 

از سوی دیگر انصارالله می‌داند که طرف مقابل مدعی خادم الحرمین بودن دارد و هرگونه اقدام عجولانه و حساب نشده انصارالله می‌تواند این بهانه را به دست آل سعود بدهد که یمن به کشوری حمله کرده است که حرم امن الهی در آن قرار دارد. عربستان با استفاده از این حربه حمایت مسلمانان جهان را نسبت به خود جلب می‌کند و افکار عمومی برخلاف آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم  به سود آل سعود گرایش پیدا می‌کند.

 

حمله به تاسیسات نفتی عرستان زمینه را برای حضور نظامی کشورهای غربی سرمایه گذار فراهم می‌کند

  

 اگر انصارالله بدون اتمام حجت، موشک‌های خود را به سمت زیرساخت‌های نفتی عربستان نشانه رود بسیاری از کشورهای غربی که در پروژه‌های نفتی این کشور سرمایه گذاری کرده اند به بهانه حفظ و مراقبت از تاسیسات نفتی می‌توانند  در عربستان حضور نظامی پیدا کنند و انصارالله به این مساله نیز توجه کامل دارد.

 

از سوی دیگر یمن به عنوان کشوری فقیر که چیزی برای از دست دادن ندارد در برابر عربستانی که با ذخایر عظیم نفتی خود انبار باروتی است که نیاز به یک جرقه دارد، می‌تواند امینت کشوری را که در نیروی نظامی انسانی خود نیز محتاج کشورهای دیگر است متزلزل کند.

 

آل سعود با سیاست‌های سرکوب گرانه خود به ویژه در مناطق شیعه نشین مانند القطیف و العوامیه یک آتش زیر خاکستری از مخالفان داخلی را مهیا کرده است که روز به روز بر حرارت این آتش افزوده شده و در صورت تزلزل قدرت رژیم آل سعود این مخالفان نیز وارد عرصه عمل شده و انتقام سال‌ها سرکوب خود را از آل سعود اخذ ‌می‌کنند. اعضای عربستانی داعشی که به این کشور باز می‌گردند تهدید جدی دیگری است که در صورت ایجاد تزلزل در حکومت مرکزی عربستان می‌تواند تهدیدی جدی برای آل سعود تلقی شود./1321/ز501/ک

ارسال نظرات