وجود سلایق گوناگون نباید سبب تنش و اختلافات شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امشب در مراسم بزرگداشت همسر آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که مراسم های یادبود و بزرگداشت فرصتی برای بهره مندی انسان ها است، گفت: این گونه مجالس بازماندگان و سایر مردم را بهره مند می کند، از این گونه مجالس باید برای بیان حقایق استفاده کرد.
وی با طرح این سؤال که چرا حضرت زهرا(س) غالبا در حال گریه بودند، افزود:گریه های حضرت سبب شد تا مردم مدینه اعتراض کنند و به امام علی(ع) بگویند که به همسرت بگو روز یا شب گریه کند، آیا حضرت نمی توانستند آرام و بی صدا گریه کنند، باید به دنبال این بود که چرا حضرت شیون می کردند و به دنبال اعلام بودند؛ حضرت زهرا(س) برای اعلام و جبران واقعه ناگوار جامعه اسلامی گریه می کردند، مخفی بودن قبر ایشان نیز در همین راستا است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مقام والای صبر و ضرورت دستیابی انسان ها به آن اظهار داشت: صبر نسبت به ایمان همانند سر برای بدن است، همانگونه که اگر سر نباشد بدن بی فایده می شود، بدون صبر نیز ایمان انسان به مرحله فعلیت نرسیده و سبب نجات نمی شود.
وی ادامه داد: اگر نمازگزار، حج گزار، روزه گیر و مجاهد با ولایت الله چنین افعالی را انجام دهد، اجر آن شخص صدها میلیون خواهد بود اما اگر با ولایت طاغوت آمیخته شود صدها میلیون ضرر خواهد کرد، مصیبت حضرت زهرا(س) که به سبب آن گریه می کردند این است که عالم اسلام در آن دوره از ولایت الهی به ولایت طاغوت رویگردان شد.
آیت الله حائری شیرازی با بیان این که خداوند سرپرست و ولی مؤمنان است، ابراز داشت: منظور قرآن از این که بیان می کند کسانی که کافر شدند فقط یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان نیستند، بلکه برخی مسلمانان را نیز شامل می شود، از همین رو خداوند به مسلمانان می فرماید ای کسانی که ایمان زبانی و اسمی آورده اید، ایمان خود را رسمی و واقعی کنید.
وی عنوان کرد: انسان می تواند اسما مؤمن باشد اما از نظر حرکت، جوهر و کاربرد کافر محسوب شود، تبعیت از ولایت الله مسیر زندگی انسان را با ارزش می کند؛ کسی که در مسیر حکومت و ولایت طاغوت حرکت کند به یقین ظلم کرده است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هیچ ظلمی همانند شرک به خداوند تمامی دل را نمی میراند، خاطرنشان کرد: شرک به خداوند تمام دل را می می راند اما گناهان دیگر همه دل را نمی میراند؛ باید دانست که دل انسان و زمین با ظلم می میرد، همچنین عدل دل را زنده می کند.
وی محبت اهل بیت(ع) را عدل بزرگ دانست و گفت: این عدل بزرگ دل انسان را زنده نگه می دارد، از همین رو گفته می شد گریه بر امام حسین(ع) بهشت را بر انسان واجب می کند، انسان با گریه بر اهل بیت(ع) دو عدل بزرگ یعنی تبری و تولی را انجام داده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام ولایی به معنای قرآن با اهل بیت(ع) است، افزود: این چنین اسلامی مودت و دوستی میان مسلمانان ایجاد می کند اما اسلام و قرآن بدون اهل بیت(ع) اسلامی داعشی و طالبانی است که انسان را گمراه می کند، اسلام تکفیری حتی یک تیر به اسرائیل شلیک نکرده است.
وی با اشاره به این که در طول تاریخ همواره بین حق و باطل تقابل وجود داشته است، اظهار داشت: این تقابل در جریان عاشورا نیز وجود داشت، در این جریان هر دو گروه اهل نماز و روزه بودند اما یزیدیان اسلام منهای اهل بیت(ع) را قبول داشتند، این در حالی است که اصحاب امام حسین(ع) پیرو اسلام با اهل بیت(ع) بودند.
آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: قبول ظلم سبب قدرتمند شدن ظالم می شود، از همین رو قبول کننده ظلم عذاب بیشتری نسبت به ظالم دارد؛ بنابراین همواره باید در مقابل ظلم ایستادگی کرد.
وی در پایان سخنانش با اشاره به نام گذاری سال 1394 به همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: وجود سلایق گوناگون در کشور نباید سبب تنش و اختلافات شود، خداوند در قرآن می فرماید مسلمانان و مؤمنان با یکدیگر مهربان بوده و نسبت به دشمنان سختگیر هستند./1323/پ202/ش