۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۵۲۴۶۹

پرهیز از غفلت‌ها

خبرگزاری رسا ـ سال که به پایان می‌رسد ناخودآگاه این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که در طول یک سال فعالیت در راستای اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده، چه اقدامی انجام شده و تا چه میزان توفیق حاصل گردیده است.
سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، سال که به پایان می‌رسد ناخودآگاه این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که در طول یک سال فعالیت در راستای اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده، چه اقدامی انجام شده و تا چه میزان توفیق حاصل گردیده است. به تعبیر دیگر، پرونده یک سال تلاش یا بالعکس قصور‌ها در پیش چشم رقم می‌خورد و از اعمال و رفتارهای مثبت احساس غرور و رضایت و از اقدامات ناصوابی که برآیند آن خسران و عقب‌ماندگی در عرصه فردی و اجتماعی است، احساس سرافکندگی می‌کنیم.

 

سال 93 که بر اساس سنت حسنه سنوات گذشته توسط رهبر معظم انقلاب به یک عنوان اختصاص داده شد، به جهت اهمیت دو موضوع اساسی «اقتصاد و فرهنگ» و توصیف این واژگان با مفاهیم کلیدی و ارزشی «عزم ملی و مدیریت جهادی»، بارقه‌ای از امید را در دل دلسوزان نظام و انقلاب ایجاد کرد. آنگونه که همگان را تصور بر آن بود در سالی که گذشت همت همه مسئولان مصروف نهادینه کردن این مفاهیم در جامعه خواهد شد. امروز که همه اعم از مسئولان و تک‌تک کسانی که دستی بر این دو موضوع اساسی در کشور دارند، وقتی عملکرد یک ساله خویش را مرور می‌کنند، باید از خود این سوال را بپرسند که آیا توانسته‌اند چنین انتظار بحقی را پاسخ دهند؟

 

تصور کنیم امروز روز واپسین است و پرونده اعمال هر یک از ما در دستمان است و باید به پیشگاه الهی گزارش بدهیم؛ تا چه میزان امیدوار به عمل خویش هستیم؟ در صورت مشاهده غفلت‌ها چه حسرتی خواهیم خورد از افعال نیکی که می‌توانستیم انجام دهیم ولی انجام ندادیم؟

 

کدام عزم ملی و مدیریت جهادی را به کار گرفتیم تا چالش‌های فرهنگی موجود را رفع و تنگناهای اقتصادی را آن هم در شرایطی که با تحریم‌های اقتصادی دشمن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مرتفع سازیم؟

 

بی‌انصافی است اگر بگوییم در عرصه اقتصادی در طول یک سال گذشته کار نشده است، ولی آیا این حجم کار با توجه به ظرفیت کشوری که در عرصه‌های مختلف بارها و بارها امتحان خویش را پس داده است، رضایت‌بخش است؟

 

کجای کارهای انجام شده همتراز عملکرد گذشته ما در حوزه مدیریت جهادی است؟ برای رفع مشکلات خویش در عرصه فرهنگ و اقتصاد، کدام عزم ملی را به کار گرفتیم که امروز سر بلند کرده و با افتخار بگوییم پیشرفت در فلان بخش کشور حاصل مدیریت جهادی و عزم ملی است؟

 

تلاش‌های مجموعه‌هایی همچون سپاه و بسیج در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قابل تقدیر است، اما این تلاش‌های بخشی، آیا به مفهوم آن است که ما در رفع مشکلات‌مان در اقتصاد و فرهنگ عزم ملی و مدیریت جهادی را در تمام عرصه‌های کشور و با ظرفیت همه دستگاه‌ها به کار گرفته‌ایم؟ اما در کنار شعار سال 93، نظام جمهوری اسلامی شیرینی‌ها و تلخی‌هایی را هم تجربه کرد که تنها به چند نمونه آن اشاره می‌شود:

 

1 - در حوزه نرم‌افزاری فرهنگی شاهد بزرگ‌ترین تحول فرهنگی در ماه‌های پایانی سال بودیم و آن نامه تاریخی مقام معظم رهبری به جوانان غرب بود؛ نامه‌ای که به تعبیر اندیشمندان غربی، تأثیرگذارترین و کم‌نظیرترین اقدام در سال‌های اخیر بود و به تعبیر دیگر، بعد از نامه حضرت امام (ره) به گورباچف، مؤثرترین اقدام نرمی بود که رهبری نظام اسلامی با رویکرد ایجابی و جذب جوانان غرب به فرهنگ و ارزش‌های غنی و اصیل دین مبین اسلام انجام دادند؛ اقدامی که آثار پربرکت آن در حوزه فرهنگ در کمتر زمانی قابل رصد کردن خواهد بود.

 

2 - باز در حوزه داخلی، با وجود موج تبلیغاتی دشمنان در روزهای پایانی سال، شاهد برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری و انتخاب شایسته مجاهدی دیگر از مجاهدان انقلاب و یاری همیشه صدیق برای انقلاب، امام (ره) و رهبری نظام بودیم.

 

آنچنان که بهت و حیرت دشمنان را این انقلاب برانگیخت و بار دیگر دشمن را در طراحی و اجرای برنامه‌های خویش ناامید ساخت.

 

3 - اهتمام دستگاه قضا در پیگیری پرونده مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت برای کسانی که همواره تصور می‌کردند از دایره نظارت، کنترل و برخورد نظام خارج هستند، امید را در سال جاری به بدنه جامعه بازگرداند و مردم دیدند که اراده دستگاه قضا بر آن قرار گرفته است که ناقضان حقوق مردم و دست‌اندازان به بیت‌المال و کسانی که در سایه رانت‌خواری و آقازادگی به آلاف و الوفی رسیده‌اند، از تیغ تیز عدالت و قانون نمی‌توانند بگریزند. هر چند تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیار است، اما بارقه‌های امید پایان سال، نوید شکوفه‌های عدالت در سال بعد را می‌دهد و مردم امیدوار به این روند هستند.

 

4 - حضور در صحنه مردم در همه عرصه‌ها و اوج و تبلور آن در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که ملت ایران به عهدی که با خمینی کبیر (ره) در بهمن 1357 بستند، پایبندند و ذره‌ای از حمایت آنان نسبت به انقلاب و نظام با وجود تنگناها و مشکلات اقتصادی نکاسته و تحریم‌های اقتصادی دشمن آنها را در پیگیری‌ و صیانت از دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، مستحکم‌تر کرده است.

 

5 - رقم خوردن تحولات منطقه به نفع جمهوری اسلامی و پیروزی‌های چشمگیر ملت عراق و سوریه در مبارزه با جریان تکفیری- وهابی داعش، آنچنان غرورآمیز است که کمتر کسی است که این باور را نداشته باشد که این اراده الهی است که به دست ملت‌های مظلوم منطقه علیه حیله و کید دشمنان رقم می‌خورد. آنچه امروز مقامات امریکایی را وا داشته است که زبان به اعتراف بگشایند که عملکرد غلط آنها باعث بروز و ظهور جریان تروریستی داعش شده است، قطعاً پیروزی برای ملتی است که بدون به‌کارگیری از کمک‌های خاص، توانسته تنها با تحمیل اراده خود به دشمن و تألیف قلوب در دل برادران مسلمان خویش، امریکا را به تسلیم و اعتراف به عملکردهای غلط گذشته خویش وا دارد و حقانیت تفکر انقلاب اسلامی را به اثبات رساند.

 

اما در کنار این شیرینی‌ها که بسیارند و اندکی را برشمردیم، سالی که گذشت با برخی تلخکامی‌ها نیز روبه‌رو بودیم که سختی معیشت مردم در سایه تحریم‌های ناجوانمردانه دنیای غرب از مصادیق بارز آن است؛ تلخی‌هایی از جنس برخی اظهارنظرهای غیرمسئولانه عناصر شاخص سیاسی کشور، متهم کردن نظام به نقض حقوق بشر توسط برخی نیروهای به اصطلاح مسئول نظام و گرا دادن به دشمن، عدم تحمل مخالف و موج‌سواری عده‌ای برای تبدیل کردن موضوعات حاشیه‌ای به جای متن و دهها اقدام تلخ دیگر که ذکر آن هم آزاردهنده است، چه رسد به اینکه هر کدام از آنها بازشناسی و تشریح شود. امید است سال آینده سرشار از شیرین‌کامی‌ها و به دور از تلخکامی‌ها‌ باشد./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات