۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۲۵۲۱۸۱

معرفی کتابخانه تاریخی امام علی در نجف اشرف

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه امام علی(ع) در نجف اشرف با 65 هزار عنوان کتاب از مهمترین کتابخانه‎های عراق به شمار می‎آید.
کتابخانه امام علي(ع) در نجف اشرف

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، کتابخانه امام علی(ع) از بزرگترین و مهمترین کتابخانه اسلامی نجف اشرف و حتی عراق به شمار می آید که در محله الحویش در ضلع شمالی حرم مطهر و مقابل مسجد شیخ طوسی قرار دارد.

 

کتاب های قدیمی فراوانی در این کتابخانه وجود دارد و به مخزن کتاب های خطی و نفیس مشهور است.

 

این کتابخانه را علامه عبدالحسین نجفی در سال 1320 هجری قمری تأسیس کرد و ایشان سخنان فراوانی درباره اهمیت این کتابخانه بیان کرده بود.

 

حسین الشاکری در کتاب «ربع قرن با علامه امینی»، سخنان علامه امینی درباره کتابخانه امام علی(ع) را ذکر کرده است.

 

مسؤول این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه علامه امینی در آغاز، ده هزار عنوان کتاب داشت، اما اکنون بیش از 65 هزار عنوان کتاب دارد و بزرگ‌ترین کتابخانه عراق به شمار می‌آید.

 

شیخ علی الحزین الگیلانی در کتاب السوائح که آن را در سال 1154هجری قمری تألیف کرده است، می نویسد: "در این کتابخانه کتاب های جدید و قدیمی گردآوری شده و از هر موضوعی کتابی در آن یافت می شود. بر شمردن این کتاب ها بسی دشوار است".

 

کتابخانه حرم مطهر در طول تاریخ نام های بسیاری به خود گرفته است که اسامی آن عبارت اند از: (الخزانة الغرویة) که مشهورترین و شایع ترین نام نزد مردم است، (مکتبة الصحن العلوی)، (المکتبة العلویة)، (المکتبة الحیدریة)، و نام کنونی آن (مکتبة الروضة الحیدریة).

 

حضرت آیت الله سیستانی پس از سرنگونی رژیم بعث توجه ویژه ای به این کتابخانه داشت.

 

در طبقه اول کتابخانه تالار مطالعه آقایان واقع است. جنب تالار مطالعه آقایان اتاق فهرست نویسی واقع است. شیوه فهرست نویسی به دو بخش بزرگ عمومی و موضوعی تقسیم می شود. جنب همین اتاق، کتابخانه تخصصی امام علی (ع) قرار دارد. کتابهای این بخش طبق شیوه ای بین المللی و نوین فهرست نویسی شده اند. بخش مدیریت کتابخانه نیز در همین طبقه واقع است.

 

طبقه دوم به دو تالار تقسیم می شود. در تالار نخست کتابخانه صوتی و تصویری قرار دارد. در این کتابخانه از تعداد بسیار زیادی CD صوتی و تصویری نگهداری می شود. این CD ها در موضوعاتی چون سخنرانی های مذهبی و حوزوی، برنامه های رایانه ای و پایان نامه های دانشگاهی طبقه بندی می شود. تعداد پایان نامه هایی که به صورت الکترونیکی از آنها نگهداری می شود تا سال 1429هجری قمری، نزدیک به 8000 پایان نامه رسید و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است. در همین تالار مدیریت بخش اینترنت کتابخانه و بخش تایپ کتاب های منتشر شده از سوی حرم مطهر قرار دارد.

 

تالار دوم مخصوص مطالعه بانوان است و کتاب های آن همانند کتاب های تالار مطالعه آقایان فهرست نویسی و طبقه بندی شده است. جنب این دو تالار، اتاق صحافی و مرمت کتابهای آسیب دیده قرار دارد.

 

طبق شمارش کتاب های کتابخانه حرم مطهر در پایان سال 1429هجری قمری، تعداد کتاب های فهرست نویسی شده و آماده مطالعه، 65 هزار جلد است./980/ب902/د

ارسال نظرات