۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۵۰۶۰۹
کارشناس طب اسلامی ـ ایرانی:

حوزه و دانشگاه از طب اسلامی رفع ابهام کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس طب اسلامی ـ ایرانی گفت: طب اسلامی می‌تواند نقطه وحدت عمل حوزه و دانشگاه باشد اما متأسفانه امروز این کار نتیجه‌ای عکس داده و چنین اتفاقی نیفتاده است.
دکتر منتظر، طب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر رضا منتظر، محقق طب اسلامی ـ ایرانی امروز در همایش «طب اسلامی و سبک زندگی» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایشی در این دانشگاه، فضای فعلی طب سنتی در کشور را فضای خفقان دانست و گفت: در این خفقان طب سنتی کشور، برگزاری چنین حرکتی از سوی دانشگاه رضوی باعث امیدواری است.

 

وی بابیان این‌که سبک زندگی به نحوه زندگی ظاهری افراد بازمی‌گردد، ادامه داد: این امر صادق است اما این شکل ظاهری متأثر از باورهای ما است؛ پیشوایان دین هیچ‌گاه نسبت به‌ظاهر رفتاری مسلمانان بی‌اعتنا نبودند و در خصوص رفتار، گفتار و نوع بینش در موضوعات، مطالبی را گوشزد کردند.

 

این محقق طب اسلامی ـ ایرانی به تأکید رهبر معظم انقلاب در موضوع سبک زندگی اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به مسأله سبک زندگی اشاره کردند تا این‌که برای ائمه خطبه و جماعات بیان سبک زندگی را به‌عنوان وظیفه معرفی کردند.

 

فعالیت پراکنده موافقان طب اسلامی

وی در خصوص طب اسلامی و شرایط حاکم بر آن در کشور، خاطرنشان کرد: فضای غبارآلودی پیرامون طب اسلامی ایجادشده که باعث کج‌اندیشی‌هایی از سوی دوست و دشمن در مورد طب اسلامی‌شده است؛ متأسفانه موافقان طب اسلامی به‌طور پراکنده و موازی عمل می‌کنند که برای یکدست شدن این فعالیت‌ها نیاز به هم‌اندیشی و پیگیری یک سازمان و نهاد است.

 

منتظر به لزوم تعریف صحیح طب اسلامی اشاره کرد و گفت: مخالفان طب اسلامی معتقدند پزشکی جزو علوم تجربی است و ارتباطی با وحی ندارد، در همین راستا اشکالاتی به طب اسلامی وارد می‌کنند که از جمله آن می‌توان به ادعای نداشتن پیشینه اشاره کرد در حالی‌که کتاب‌های زیادی حتی به قلم محققان غربی در این خصوص در دست است.

 

وی به‌ دیگر اشکالات واردشده به طب اسلامی اشاره و اظهار کرد: می‌گویند مطالب مطرح‌شده در طب اسلامی، در طب پیش از اسلام نیز وجود داشته یا این‌که بسیاری از احادیث با علم روز پزشکی تعارض دارد درحالی‌که با قدری مطالعه و دقت در احادیث، روایات و اصول طب اسلامی خواهند یافت که چنین تعارضی وجود ندارد.

 

هیچ نهاد و دستگاهی متولی رفع ابهام از طب اسلامی نیست

این کارشناس طب سنتی با انتقاد از دستگاه‌ها و نهادهایی که در خصوص رفع ابهام از طب اسلامی احساس مسؤولیتی ندارند، خاطرنشان کرد: اصل موضوع طب اسلامی زیر سؤال رفته و متأسفانه علاوه بر این‌که کسی احساس نیاز نمی‌کند که به آن بپردازد، فعالیت‌هایی که در این خصوص انجام‌شده را نیز محدود می‌کنند؛ اگر نتوانیم از این تفکر دفاع کنیم، نمی‌توانیم کاری ریشه‌ای در این خصوص انجام دهیم.

 

وی افزود: تعاریف ناقصی نیز در ابعاد گوناگون طب اسلامی مطرح می‌شود که باوجود صحت بخشی از آن، تمام مفاهیم را در بر‌نمی‌گیرد و خلق واژه‌های ناقص همچون طب الشیعه، طب القرآن، طب الائمه و طب الانبیاء، باعث فهم نادرست از این مفهوم می‌شود.

 

منتظر ادامه داد: عده‌ای می‌گویند اگر نگاه توحیدی را بر طب حاکم کنیم، تبدیل به طب اسلامی می‌شود درحالی‌که این‌گونه نیست، امری لازم است اما تمام مفهوم را بیان نمی‌کند؛ ائمه اطهار(ع) همچون امام علی(ع) در نهج‌البلاغه و امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه جملاتی بیان می‌کنند که بیانگر اهمیت سلامت و توجه به آن از سوی ائمه است.

 

پیشینه رفتاری آرام و بدون استرس ایرانیان

وی به تغییر نگرش و جهان‌بینی مردم کشور اشاره و تصریح کرد: ایرانیان قدیم سطح آرامش بسیار بالایی داشتند، نوع تفکر و جهان‌بینی ایران قدیم این بود که ایرانیان افرادی بی استرس و آرام هستند اما چه شده که امروز این سبک زندگی را از دست‌ داده‌ایم؟ غربی‌ها مطالب غلط خود را نیز به شکل طبقه‌بندی‌شده برای آموزش تبدیل می‌کنند اما ما نتوانسته‌ایم حتی مطالب صحیح خود را نیز به این شکل تبدیل و ارائه کنیم.

 

طب سنتی می‌تواند مبدأ وحدت حوزه و دانشگاه شود

این پزشک طب سنتی با انتقاد از مراکز دانشگاهی و حوزوی نسبت به نپذیرفتن مسؤولیت اصلاح سبک زندگی، یادآور شد: مشکل مراکز حوزوی و دانشگاهی این است که در عرصه اصلاح سبک زندگی برای خود مقام عمل قائل نیستند؛ خوشبختانه آیت‌الله جوادی آملی با نگارش کتاب مفاتیح الحیات قدم خوبی در این مسیر برداشته‌اند.

 

وی به برگزاری همایش طب الرضا(ع) و بی‌ارتباطی آثار ارائه‌شده در آن اشاره کرد و گفت: این همایش فاقد مفاهیم طب الرضا است و مقالاتی که در آن ارائه و پذیرفته می‌شود ارتباطی با رساله ذهبیه نداشت.

 

منتظر تصریح کرد: طب اسلامی می‌تواند نقطه وحدت عمل حوزه و دانشگاه باشد اما متأسفانه امروز این کار نتیجه‌ای عکس داده و چنین اتفاقی نیفتاده است./9315/پ202/ب5

ارسال نظرات