۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۴۹۸۶۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی:

اطاعت شوهر بر اطاعت والدین مقدم است

خبرگزاری رسا ـ امام‌جمعه کرج با بیان این‌که اطاعت از شوهر بر اطاعت از پدر و مادر اولویت دارد، گفت: اگر پدر و مادر چیزی را از دخترشان می‌خواهند و خواسته شوهر با پدر و مادر تضاد است زن باید خواسته شوهر را به خواسته پدر و مادر خود اولویت دهد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدمهدي حسيني همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، بعدازظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی شبکه یک سیما بابیان این‌که اطاعت پدر و مادر بر فرزند واجب است، گفت: انسان تنها در شرایطی می‌تواند از پدر و مادر خود اطاعت نکند که اطاعت آن‌ها خلاف اطاعت الهی باشد.

 

وی افزود: اطاعت والدین در امور خوب و نکو واجب است اما اگر پدر و مادر هر کدام یک ‌چیز از فرزند خواستند و امکان جمع آن برای او وجود نداشت می‌توانند به خواسته مادر اولویت دهد و به آن عمل کنند؛ زیرا رسول خدا (ص) می‌فرمایند اطاعت مادر بر اطاعت پدر مقدم است.

 

امام‌جمعه کرج ادامه داد: این به معنای نفی ولایت پدر بر فرزند نیست بلکه در بسیاری از موارد از جمله ازدواج دختر دوشیزه ولایت با پدر است نه مادر و این نشانه رحمت و عطوفت الهی است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به این‌که اطاعت از شوهر بر اطاعت از پدر و مادر اولویت دارد، ادامه داد: اگر پدر و مادر چیزی را از دخترشان می‌خواهند و خواسته شوهر با پدر و مادر تضاد است زن باید خواسته شوهر را به خواسته پدر و مادر خود اولویت دهد.

 

وی با بیان این‌که در مقابل یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر این است که آن‌ها را دین‌دار تربیت کنند، اظهار کرد: حضرت رسول (ص) می‌فرمایند «وای به حال بچه‌های آخرالزمان که پدر و مادرشان آن‌ها را بی‌دین تربیت‌کرده و نسبت به دین‌مداری آن‌ها بی‌توجه هستند».

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای این‌که بتوانیم فرزندان خود را شایسته تربیت کنیم باید در مقابل چشم فرزندان خود مسلمانان خوبی بوده و به دستورات دین پایبند باشیم و اگر به آن‌ها قول دادیم باید به قول خود عمل کنیم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی افزود: امام سجاد(ع) به پدر و مادر خود بسیار احترام می‌گذشتند ولی هرگز با مادر خود هم‌سفره نمی‌شدند که در پاسخ به علت این کار خود می‌فرمودند «می‌ترسم با مادر خود هم‌سفره شوم و غذایی که مادرم دوست دارد آن را بی‌توجه به ایشان بخورم».

 

وی ادامه داد: حتی اگر پدر و مادر بداخلاق هستم باید با آن‌ها به نرمی و خوبی سخن بگوییم زیرا بسیاری از بلاها و مشکلات در اثر نیکی و محبت به پدر و مادر در زندگی ما از بین می‌رود، بنابراین بداخلاقی آن‌ها دلیلی برای بداخلاقی ما نیست و باید به این نکته توجه کنیم که اخلاق چیزی اکتسابی است نه وارثتی به همین دلیل تا زمانی که شخصیت ما کامل نشده باید اخلاق بد خود را اصلاح کنیم./837/پ202/ف

ارسال نظرات