۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۴۹۷۸۵

اجرای مذاکرات محرمانه برای تجزیه یمن

خبرگزاری رسا ـ منابع اطلاعاتی از در جریان بودن مذاکرات محرمانه در یمن برای تجزیه این کشور تحت نظارت فرستاده سازمان ملل به این کشور خبر دادند.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع آگاه در عربستان سعودی و عمان و برخی منابع اطلاعاتی غربی از مذاکرات جاری در یمن برای ایجاد راهکاری برای حل بحران این کشور از طریق تشکیل دو دولت در شمال و جنوب خبر دادند.

 

بر اساس گزارش پایکاه خبری "یمن وویس"، تنها یک روز پس از سفر "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به عدن و دیدارش با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی که در تقلای بازگشت به قدرت است، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن با هادی دیدار کرد و ایده تشکیل دو دولت را طرح کرد.

 

این در حالی است که بخش‌های زیادی از شمال یمن در دست انصارالله است و آنها مخالف تجزیه کشور هستند. به ویژه که تحلیل‌گران و ناظران سیاسی تاکید دارند که تقسیم یمن به دو بخش شمالی و جنوبی، بحران این کشور را حل نخواهد کرد و کشور را بیشتر به سوی جنگ داخلی سوق خواهد داد. زیرا شمال یمن، با وجود آنکه از سرمایه نفتی برخوردار است اما از بحران کم آبی رنج می‌برد و میزان فقر نیز در این بخش از یمن بسیار بالاست تا جایی که پیش‌بینی می‌شود یک فاجعه انسانی روی دهد.

 

ناظران سیاسی بر این باورند که در صورت تشکیل دو دولت  در شمال و جنوب یمن، دو طرف ناگزیرند در بخش صدور گاز با یکدیگر همکاری کنند که به این ترتیب سناریوی تنش میان جنوب و شمال سودان این‌بار در یمن تکرار خواهد شد و اختلافات سیاسی بر روابط اقتصادی سایه خواهد انداخت.

 

مرکز مطالعاتی "استراتفورد" نیز با انتشار گزارشی نوشت که بعید می‌داند انصارالله با جدایی جنوب از شمال یمن موافقت کند مگر اینکه توافقی همه‌جانبه و فراگیر صورت گیرد و تمام منابع انرژی در استان مأرب یمن در اختیار شمالی‌ها قرار گیرد./1321/د102/ک

ارسال نظرات