۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۴۷۶۲۳
شاعر مجموعه شعر «بر آستان جانان»:

امام خمینی به شعر کلاسیک دلبسته بودند

خبرگزاری رسا ـ شاعر مجموعه شعر «بر آستان جانان» با بیان این که امام خمینی رحمة الله علیه علاقه‌ای خاص به شعر کلاسیک فارسی داشته باشند، گفت: بسیاری از علمای دینی که شعر می‌سرودند تمایلی به چاپ آثارشان نداشتند و شاگردان آن‌ها دیوان و اشعارشان را جمع‌آوری می‌کردند.
رضا اسماعيلي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار، رضا اسماعیلی، شاعر مجموعه شعر «بر آستان جانان» گفت: امام خمینی رحمة الله علیه وجود یگانه‌ای با ظرفیت‌های مختلف و متنوع فقهی، فلسفی، سیاسی و علمی داشتند. با درک این ویژگی‌های بارز و منحصر به فردی که در وجود عظیم‌الشأن ایشان سراغ داشتیم وقتی قریحه شاعری امام رحمة الله علیه را هم در خوانش شعرهای قوی و پر محتوا و عارفانه‌شان دریافتیم به این حقیقت پی بردیم که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه با فروتنی عالمانه و اعجاب انگیزی این جنبه از خویش را سال‌های سال در خلوت خود پنهان نگه داشته و غیر از خواص و نزدیکانشان کسی از این خلاقیت هنرمندانه‌شان خبر نداشت.

 

شاعر مجموعه شعر «بر آستان جانان» توضیح داد: پس از ارتحال حضرت امام رحمة الله علیه شاعران حقیقتاً دلبسته به انقلاب و امام خمینی رحمة الله علیه درباره ایشان با خود انگیختگی و شور و شیدایی شعر می‌سرودند و این طور بود که گونه‌ای ادبی و ماندگار در عرصه گسترده شعر معاصر به نام «امامیه» شکل گرفت. شاعران تا اربعین امام رحمة الله علیه شعرهایشان را در نشریات و مطبوعات آن زمان چاپ می‌کردند و همه آن‌ها را می‌خواندند.

 

وی ادامه داد: شاعران در این شعرها به توصیف شخصیت روحانی و سیاسی امام رحمة الله علیه می‌پرداختند و اگر امروز قرار باشد این شعرها را گردآوری و چاپ کرد مشتمل بر صدها جلد کتاب می‌شود. این سروده‌ها را که از سر علقه و انس و الفت با انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب و در رثای حضرت امام رحمة الله علیه سروده شده می‌توان به عنوان بخشی درخشان و قابل پژوهش و تأمل از ادبیات انقلاب اسلامی محسوب کرد. این شعرها در واقع فراز و فرودهای انقلاب را روایت می‌کنند و به این ترتیب چهره و سیمای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی رحمة الله علیه در قالب شعر هم برای نسل‌های آینده به یادگار می‌ماند.

 

اسماعیلی اضافه کرد: جشنواره یار و یادگار توانسته در این زمینه بسیار راهگشا و مؤثر باشد. به عنوان یک شاعر امیدوارم که این جشنواره هر سال هم بتواند قدم مؤثرتر و بلندتری در جهت معرفی سیمای امام رحمة الله علیه و تبیین اهداف انقلاب اسلامی بردارد و این مسیر را هر ساله هموارتر کند.

 

رضا اسماعیلی، شاعر و متولد سال 1339 تهران و کارشناس رشته علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

 

«حنجره سرخ عشق»، «نی نامه»، «گزیده ادبیات معاصر»(شماره 6)، «بر آستان جانان»، «آسمانی‌ها»، «عاشقانه‌های شرقی»، «از جنس باران»، «عاشقانه‌های سرخ»، «بوی گل در می‌زند»، «این مریم همیشه»، «ملکوت کلمات»، «آب، بابا... آزادی»، «لهجه شرقی عشق»، مجموعه شعر عاشورایی «ناگهان دریا» و مجموعه شعر رضوی «کبوترانه بخوان آسمان هشتم را» نام برخی از مجموعه شعرهای وی به شمار می‌آیند./998/د102/ق

ارسال نظرات