۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۴۶۸۲۷
در جلد سوم کتاب «جرعه‌ای از دریا»؛

خاطرات آیت الله شبیری زنجانی از پدر و جد رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ جلد سوم کتاب «جرعه‌ای از دریا» شامل مقالات و مباحثات، شخصیت‌شناسی و کتاب‌شناسی آیت الله شبیری زنجانی از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.
کتاب «جرعه‌اي از دريا»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه کتاب شناسی شیعه، جلد سوم جرعه‌ای از دریا شامل مقالات و مباحثات، شخصیت‌شناسی و کتاب‌شناسی فقیه محقق حضرت آیت الله حاج سید موسی شبیری زنجانی از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.

 

شنیدن و خواندن سرگذشت علما و دانشمندان، همیشه برای مردم چه برای الگو گرفتن و چه از سر کنجکاوی - جذاب بوده است؛ به ویژه اینکه حکایت بدون داستان پردازی فقط گوشه‌هایی از واقعیت زندگی آنان را روایت کرده باشد. از همین روست که کتابهایی که درباره شرح حال علماست مشتاقان زیادی دارد و گاهی تیراژ چاپ برخی از آنها از ده ها هزار نسخه فراتر می رود؛ به عنوان نمونه می توان به کتابهایی درباره آیت الله بهجت، علامه طباطبائی، امام خمینی رحمة الله علیهم اشاره کرد.

 

جرعه ای از دریا در این حوزه، اما به شکلی متفاوت عرضه شده است. راوی این کتاب خود یکی از علمای برجسته حال حاضر دنیای شیعه است، و مطالبی را حکایت کرده است که خود به چشم دیده، یا از زبان نزدیکان و اطرافیان دانشمندی شنیده است.

 

در بخشی از جلد سوم این کتاب درباره پدر رهبر معظم انقلاب نکاتی ذکر شده است که تقدیم علاقمندان می‌شود:

 

سادات صحیح‌النسب

 آقای خامنه‌ای از سادات صحیح النسب و بیت ایشان کاملاً معروف است و در سیادت ایشان هیچ تردیدی نیست.

 

پدر ایشان مرحوم آقای حاج سید جواد از اجلّه­ علمای مشهد و از اوتاد بود. پدر آقای حاج سید جواد، مرحوم آقای حاج سید حسین خامنه‌ای بود که از علمای درجه اول و مهمّ تبریز و مدرَس سطح بالایی بود. ایشان از بنی‌­اعمام قائم مقام فراهان است و سیادت قائم مقام مسلّم و قطعی است و شجره نامه‌اش هم موجود است. (شب چهارم محرم 1433)

 

مراتب علمی پدر

مرحوم آسید حسین (جد آقای خامنه‌ای و پدر حاج سیدجواد) از علمای درجه اول تبریز بود. از آقای حاج سید جواد شنیدم: در نجف غالب آذربایجانی­ها نزد ایشان دروس سطح (مثل رسائل و مکاسب) خوانده‌­اند. همچنین به خاطر دارم که حاج سید جواد می‌گفت: آسید حسین حاشیه­‌ای بر قوانین داشت ولی آقای خامنه‌ای می‌گفت: نسخۀ آن نزد شخص دیگری است و ما از آن اطلاعی نداریم.

 

از حاج سید جواد شنیدم که می‌گفت: جد ما آسید محمد خامنه‌ای (پدر آسید حسین) اهل تفرش و بازاری بود. او به خامنه هجرت کرد و در آنجا ساکن شد.

 

به احتمال قوی آسید حسین در خامنه متولد شده است. البته این را که آسید حسین در خامنه متولد شده است، حدس می‌زنم. وی سپس به تبریز رفت و تحصیلات مقدماتی ایشان در آنجا بود. سپس به نجف رفت و مجدداً به تبریز باز گشت و از اعلام تبریز گردید. طبق آنچه از آقای حاج‌سیدجواد شنیدم و در نظرم مانده وی در سال 1289 به نجف رفته و حدود 25 سال در نجف اقامت کرده­‌است. از کیفیت تحصیل و اساتید وی در نجف اطلاعی ندارم ولی اگر از ابتدای ورودش به نجف در دروس خارج شرکت کرده باشد، به احتمال قوی باید درس آسید حسین کوه­کمری و فاضل ایروانی و میرزای رشتی را درک کرده باشد و تردید دارم درس میرزای شیرازی را درک کرده باشد، چون میرزا در سال 1291 به سامرا رفت. البته اینها همگی احتمال است.

 

گفتنی است کتاب جرعه ای از دریا که تاکنون دو جلد آن منتشر شده است شامل 42 نوشتار عربی (16 مقاله) و فارسی (26 مقاله) و 555 صفحه بخش طریقیات درباره شرح زندگانی علماست. مقالات جرعه ای از دریا شامل مقالات تألیفی و تحشیه بر دیگر کتب است.

  

جلد سوم از این کتاب هم اکنون منتشر و روانه بازار شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات