۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۴۶۵۳۶
اثر آیت الله علی کریمی جهرمی؛

شرحی بر دعای ندبه در کتاب حدیث آرزومندی

خبرگزاری رسا ـ کتاب حدیث آرزومندی (شرحی بر دعای ندبه) تألیف آیت الله علی کریمی جهرمی با تلاش مؤسسه بوستان کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کتاب حديث آرزومندي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، از دعاهای گران‌سنگی که شیعه، اهتمام ویژه‌ای به خواندن آن دارد دعای ندبه است. این دعای شریف مشتمل بر بخش مهمی از اعتقادات اسلامی همچون توحید، نبوت و امامت است و نیز در بردارنده اندوه و حسرت در غم جدایی از حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف است.

 

کتاب حدیث آرزومندی از «مقدمه، درباره دعای ندبه و پنج بخش ستایش خدا و ذکر پیامبران علیهم السلام، غدیر و فضایل امیرمؤمنان علی علیه‌السلام، در جست و جوی امام زمان علیه‌السلام، 31 خطاب به امام زمان علیه‌السلام به پنج وزن و آهنگ، در آرزوی روز ظهور و پنج نیایش و ابتهال» گردآوری شده است.

 

در بخش اول به «حضرت آدم، حضرت ابراهیم علیه‌السلام خلیل خدا، موسی علیه‌السلام کلیم خدا و دیگر امتیازات او، حضرت عیسی علیه‌السلام و امتیازات او، آیین و اوصیای انبیا علیهم‌السلام و هدف‌های کلی آنان، نبوت خاصه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، جایگاه شایسته پیامبر صلی الله علیه و آله، کعبه کانون برکت و هدایت، اهل ‌بیت علیهم السلام مظاهر عصمت و طهارت و جوانان تمایل به خوبی دارند» پرداخته شده است.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: «یکی از عوامل بسیار مؤثر در تربیت نفوس، خواندن دعاهای شریف و مأثور از ائمه طاهرین‌ علیهم‌السلام است. همان‌گونه که یکی از راه‌های آشناشدن به معارف الهی و معتقدات صحیح و دست‌نخورده آسمانی قرائت همین دعاهای شریف و عالیةالمضامین است.»

 

در بخش دوم بیست و یک فضیلت از حضرت علی علیه‌السلام و عناوین «آنچه بر علی و آل علی  علیهم‌السلام رفت، گریه و ناله بر اهل بیت محمد و علی صلی الله علیهما و آلهما و یاد امامان علیهم السلام با ذکر نه خصلت» آمده است.

 

یکی از فضیلت‌های حضرت علی علیه‌السلام این است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله او را در جایگاه هارون نسبت به موسی علیهما‌السلام قرار داد و نگارنده در این زمینه نوشته است: «این مطلب یکی از مناقب بزرگ امام علی علیه‌السلام است که گروه زیادی از علمای اهل سنت، علاوه بر علما و محدثین شیعه آن را نقل کرده‌اند و از بعضی نقل‌ها استفاده می‌شود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مکرر این جمله را درباره علی علیه‌السلام گفته‌اند.»

 

در بخش سوم «اظهار جان‌فشانی به امام زمان علیه‌السلام» و در بخش چهارم «هشت خطاب با یک وزن، یازده خطاب در لحن و وزن دیگر، سه خطاب در یک وزن، 9 خطاب در یک وزن مخصوص، خطاب دیگر در وزن دیگر و اشاره به معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، زمزمه‌های عاشقانه و دردهایی که بر دل سنگینی می‌کند» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در قسمتی از زمزمه‌های عاشقانه مؤلف در ضمن فرازی از دعای ندبه که فرمود: لیت شعری أین استقرت بک النوی، نوشته است: «دل‌داده امام زمان علیه‌السلام آرزو می‌کند که ای کاش می‌دانستم کجایی و در چه مکانی استقرار یافته‌ای و کدام زمین تو را برداشته و به خود گرفته و بعد از باب مثال، کوهی را ذکر می‌کند به نام رضوی که از جبال مدینه است و سرزمینی را نام می‌برد به نام ذی‌طوی که موضعی در مکه می‌باشد.

 

بلی ممکن است ذکر این دو مکان برای خاطر تشریف خاص آن دو باشد، چنان‌که راجع به رضوی گفته شده که کوهی است از کوه‌های مدینه طیبه، مقدس و مبارک، در نزدیکی ینبع، دارای دره‌ها و زمین‌ها و سیل‌ها و آب‌ها و درخت‌ها، و آن اول کوه‌های تهامه است که تا مدینه چهار شب راه می‌باشد و در مدح و فضل آن روایاتی وارد شده است.»

  

نویسنده در بخش پنجم به «عاشقان سرگردان، باز هم دردهایی که بر دل سنگینی می‌کند و ترنم دل‌سوختگان مهدی علیه‌السلام» و در بخش ششم به «ابتهال اول، نیایش دوم، اوصاف ولی‌الله امام زمان علیه‌السلام، درخواست‌هایی درباره امام زمان علیه‌السلام، برنامه بعد از دعای ندبه، پرسشی راجع به دعای ندبه و تذکر به ندبه‌خوانان» پرداخته است.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37743426 ـ 025 تماس بگیرند.

 

گفتنی است، کتاب حدیث آرزومندی (شرحی بر دعای ندبه) تألیف آیت الله علی کریمی جهرمی در 135 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت ١٢٠٠٠ تومان با تلاش مؤسسه بوستان کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./992/ن602/ق

ارسال نظرات