۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۴۵۰۵۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

ارائه تصویر صحیح از شیعه مستلزم آشنایی با دیدگاه‌های خاورشناسان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ارائه تصویر صحیح از اسلام و شیعه را مستلزم آشنایی با دیدگاه‌های خاورشناسان دانست و گفت: با توجه به پژوهش‌های که درباره شیعه و نهضت عاشورا انجام گرفته است متأسفانه کمتر فعالیت‌هایی را شاهد هستیم که این آثار را مورد بررسی نقد عالمانه قرار دهد.
عاشورا پژوهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید قاسم رازقی موسوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سلسله نشست‌های عاشورا پژوهشی در غرب که در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی، مطالعه اسلام به‌ویژه مکتب شیعه و موضوعات مرتبط با آن از جمله نهضت عاشورا چند سالی است که در غرب با اهداف و انگیزه‌های خودشان رونق خاصی گرفته است.

 

حجت الاسلام رازقی موسوی ابراز داشت: این نشست مقدمه‌ای است برای ضرورت آشنایی با دیدگاه‌های خاورشناسان و در گام بعد بررسی سیر عاشورا پژوهی در غرب که بیرون از حوزه اسلام به شناسایی اسلام پرداخته‌اند.

 

وی به جایگاه خاورشناساندن در غرب اشاره کرد و یادآور شد: خاورشناسان مرجعیت علمی شناساندن اسلام را بر عهده دارند و تأثیری که دیدگاه‌های آنها در جامعه غرب می‌تواند داشته باشد برای ما حائز اهمیت است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اسلام هراسی رسانه‌های صهیونیستی حاکم بر جهان تأکید کرد: این تصویر ارائه شده در مراکز علمی با تصویری که از شیعه در مراکز علمی جهان ارائه می‌شود متفاوت است و برای حوزه‌ علمیه و مراکز علمی داخلی اهمیت دارد.

 

وی ارائه تصویر صحیح از اسلام و شیعه را مستلزم آشنایی با دیدگاه‌های خاورشناسان دانست و گفت: این نشست مقدمه‌ای برای آشنایی با دیدگاه‌های خاورشناسان است که آغاز این جریان به ترجمه اولیه منابع اسلامی در غرب بستگی دارد.

 

حجت الاسلام رازقی موسوی به ترجمه‌های مختلف منابع اسلام در قرن‌های اخیر اشاره کرد و افزود: ترجمه کتاب‌هایی همچون المقتل الحسین، الرشاد شیخ مفید، تاریخ طبری، تجارب العمم» و کتاب‌های دیگری راجع به نهضت امام حسین(ع) که نخستین آشنایی غرب با قیام سیدالشهدا(ع) را تشکیل می‌دهد.

 

وی با برشمردن پژوهش‌های علمی نویسندگان غربی درباره قیام امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: این پژوهش‌ها از نیمه سده دوم نوزدهم و پژوهش‌های عالمانه از نیمه دوم سده بیستم شروع شده است.

 

حجت الاسلام رازقی موسوی گفت: با توجه به پژوهش‌های جدید غربی که درباره شیعه و نهضت عاشورا انجام می‌گیرد متأسفانه از طرف مراکز علمی داخلی کمتر فعالیت‌هایی را شاهد هستیم که این آثار را مورد بررسی نقد عالمانه قرار دهد./908/پ202/ف

ارسال نظرات