۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۴۳۹۲۴

بررسی وضعیت زندان مرکزی پاریس و فعالیت تروریست ها

خبرگزاری رسا - مقامات زندان فلئوری مروگیس، جایی که آمِدی کولیبالی، عامل حمله به مرکز یهودیان در پاریس زندانی بود، مدت هاست با مشکل پرورش تروریسم دست و پنجه نرم می کنند.
زندان هاي پاريس

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واشنگتن پست، زندان های فرانسه معروف به کارخانه های ساخت تروریست هستند. آنها مجرمین عادی را به خطرناک ترین تروریست ها تبدیل می کنند.
 

 

مقامات زندان فلئوری مروگیس، جایی که آمِدی کولیبالی، عامل حمله به مرکز یهودیان در پاریس زندانی بود، مدت هاست با مشکل پرورش تروریسم دست و پنجه نرم می کنند.
 

 

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه دراین باره گفت: دولت قصد دارد با اضافه کردن 60 پیش نماز مسلمان دولتی و دو برابر کردن بودجه به مبارزه با افراطی گری و بنیاد گرایی بپردازد.

 


مقامات امنیتی با حمله به 80 سلول زندانیان مشکوک به تروریسم اشیاء ممنوعه زیادی از جمله فلش مموری و تلفن همراه کشف کردند. این مقامات می گویند که بیشتر زندانیان در فرانسه به طور باالقوه خطر تروریستی به شمار می آیند.

 


اما منتقدین دولت معتقدند که اقدامات مسئولین امنیتی بسیار ناچیز است. تا جایی که یک گزارش امنیتی فاش شده بیان می دارد که تصویر اسامه بن لادن در برخی از زندان ها به دیوار آویخته شده است. مشکل وقتی پیچیده تر می شود که عده زیادی به جرم حمایت ظاهری و کلامی از تروریسم به زندان انداخته می شوند.

 


محمد بوینا ام کوبو، پیش نماز فلئوری مروگیس معتقد است زندان افراد عادی را هم بیمار و منحرف می کند؛ زندانیان عادی زیادی هستند که استعداد تبدیل شدن به قاتلین حرفه ای را دارند. وی در سال 2010 به پلیس فرانسه گفت: اگر بخواهید تروریست ها را نام ببرم زمان زیادی طول می کشد. آنها را می شناسم. ملیت های مختلفی از جمله افغانی و چچنی دارند.
 

 

کادر ضعیف امنیتی زندان ها، آنها را مکان ایده آلی برای فعالیت های تروریستی تبدیل کرده است. فعالیت تروریستی در زندان حتی از محیط بیرون راحت تر است.


سازمان جاسوسی فرانسه به این مفتخر است که به شبکه های تروریستی نفوذ کرده و آن ها را مبلاشی نموده است. اما امنیت زندان ها مساله دیگری است تا جایی که بسیاری از افراطی ها بدون کنترل شدن حتی جلب توجه کردن در زندان به سر می برند.


کشور های آمریکا و انگلستان نیز مانند فرانسه با مشکل افراط گرایی و تروریسم در زندان ها دست و پنجه نرم می کنند اما در فرانسه وضع بد تر است. تقریبا نیمی از جمعیت 68 هزار نفری زندانیان در فرانسه مسلمان هستند در حالی که مسلمانان 5 تا 10 درصد از کل جمعیت فرانسه را تشکیل می دهند. این درحالی است که تنها 170 مبلغ اسلامی از طرف دولت در زندان ها فعالیت می کنند.

 


به گفته فرهاد خسرو خاور، استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس و محقق در بنیاد گرایی در زندان ها، تعداد نیروهای امنیتی در زندان ها بسیار ناچیز است و خطرناک ترین زندانیان آنهایی هستند که خود را به راحتی در اجتماعات همرنگ می کنند. دکتر خسروخاور در ادامه افزود: افراطی ها در زندان بخوبی می دانند که نباید ریش های خود را بلند کنند و یا در نماز های جماعت حضور یابند. چون در این صورت توجه نیروهای امنیتی زندان را به خود جلب می کنند.

 


نیروهای امنیتی زندان که هرکدام مسئول مراقبت از 100 نفر را بر عهده دارند به عدم توانایی در مبارزه با بنیاد گرایی اعترف می کنند. دیوید دولوندل مسئول نیروهای امنیتی زندان فلئوری مروگیس گفت آنها بسیار سریعتر از ما خود را با شرایط وفق می دهند. ما نیروی آموزش دیده در امور مبارزه با تروریسم نداریم. مثلا در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که کدام زندانی در حال تبدیل به یک تروریست افراطی است.

 


مانوئل والس نخست وزیر فرانسه پیشنهاد داد که زندانیان افراط گرای شناخته شده را باید باهم و جدا از دیگران در قرنطینه نگه داشت و از اختلاط آنان با دیگر زندانیان جلوگیری کرد. منتقدین این سوال را مطرح کردند که چگونه می توان افراطیون را از دیگران تشخیص داد و نیز آیا احتمال آن نمی رود که نگه داری افراطیون در جایی مستقل موجب تشکیل گروه های بنیاد گرای قوی تری شود؟

 


گفتنی است آمِدی کولیبالی عامل حمله به یهودیان، به جرم دزدی مسلحانه در سال 2005 به زندان فلئوری مروگیس وارد شد و پس از ملاقات با جمال بقال تروریست معروف الجزایری و نیز شریف کوآچی بعد از چند سال تبدیل به یک تروریست حرفه ای شد./847/ب901/ک

ارسال نظرات