۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۴۳۶۷۵

نشست علمی نقد کتاب و نظریه عرضه حدیث بر قرآن در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقد کتاب و نظریه «عرضه حدیث بر قرآن» با حضور مدیر گروه فقه و اصول مدرسه عالی امام خمینی رحمة الله علیه و مسؤول مرکز تحقیقات دارالحدیث در قم برگزار شد.
نشست علمي کتاب و نظريه عرضه حديث بر قرآن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقد کتاب و نظریه عرضه حدیث بر قرآن، ظهر امروز، با حضور حجت الاسلام سید محمد نجفی یزدی، مدیر گروه فقه و اصول مدرسه عالی امام خمینی رحمة الله علیه و حجت الاسلام مهدی مهریزی، مسؤول مرکز تحقیقات دارالحدیث و به دبیر علمی قاسم جوادی در سالن همایش‌های انجمن‌های علمی حوزه، در قم برگزار ‌شد.

 

در ابتدای این جلسه دبیر علمی این نشست گفت: کتاب «عرضه حدیث بر قرآن» به قلم مهدی احمدی نورآبادی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث دارالحدیث منتشر شده است.

 

جوادی تصریح کرد: این کتاب درباره صیانت از اعتبار احادیث ائمه اطهار علیهم السلام با ارائه آن‌ها بر قرآن کریم و تطبیق با معیارها و قواعد قرآن است تا احادیث جعلی، تحریف شده و ساختگی شناسایی شوند.

 

وی اظهار داشت: کتاب «عرضه حدیث بر قرآن» در چهار بخش «کلیات»، «قرآن؛ معیار پالایش حدیث»، «مدلول قاعده قرآن معیار پالایش حدیث» و «برخی تأملات» تدوین شده است که هر کدام از بخش‌ها دارای فصل‌های مختلفی است.

 

حجت‌الاسلام سید محمد نجفی یزدی در ادامه این نشست گفت: در فصلی از کتاب «عرضه حدیث بر قرآن» به تعارض روایات با قرآن پرداخته شده است و در این بخش هفت دلیل برای رد روایت مقبوله عمر بن حنظله آورده شده است.


حجت‌الاسلام نجفی یزدی ابراز کرد: مولف در این کتاب در سلسه راویان حدیث عمر بن حنظله، داوود بن حصین از راویان ضعیف دانسته شده است و برای تأیید نظریه‌اش به قول علامه طبرسی در کتاب کشاف استناد کرده است در حالی که نجاشی از علمای علم رجال این فرد را مورد وثوق دانسته است.

 

وی اظهار داشت: شأن تحقیق و نظریه علمی نباید الگو برداری از نظریه‌های دیگران باشد بلکه باید برای ارائه نظریه نو و مقاله علمی نظریه‌های موافق و مخالف را جمع آوری کرد و در پایان نظریه محقق با دلیل‌ها کافی اثبات شود.

 

حجت‌الاسلام نجفی یزدی بیان کرد: قاعده تعارض یکی از مهم‌ترین بحث‌های علم اصول است به گونه‌ای که سید بن طاووس به جهت اختلاف‌های موجود روایت‌ها و احادیث باهم، فتوا دادن در احکام شرعی را کنار گذاشت.



وی ابراز کرد: مسأله دیگر این است که آیا این حدیث برای فتوا و احکام فقهی جاری می‌شود یا تعارض احادیث اخلاقی و اعتقادی را شامل می‌شود؟ همانند این که در قرآن آمده است ملائکه گناه انجام نمی‌دهند ولی در حدیثی آمده است که فطرس ملک معصیتی انجام داده و به مقام پایین رسیده است و علامه طباطبایی این احادیث را به دلیل مخالفت با قرآن را رد کرده است.

 

ناقد این جلسه ابراز کرد: در قضیه فدک اهل سنت ‌به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم استناد کرده‌اند که انبیا از خود ارث باقی نمی‌گذارند در حالی حضرت زهرا سلام الله علیها به آیه‌های قرآن همچون «ورث سلیمان داود» استناد کرده است.

 

تحقیق و مقاله علمی نباید الگوبرداری از نظریه‌های دیگران باشد

 

حجت‌الاسلام مهدی مهریزی،‌ در ادامه این نشست گفت: در بحث اختلاف و تعارض روایت‌ها و احادیث با قرآن 48 نظریه وجود دارد که 11 نقل از سوی عامه و اهل سنت مطرح شده و 36 نقل در شیعه مطرح شده است.



وی تصریح کرد: نظریه علمای معاصر شیعه این است که اگر با رویکرد کلی قرآن موافق باشد این حدیث قبول می‌شود.

حجت‌الاسلام مهریزی بیان کرد: در هر سازمان فکری جدیدی مسائل کلی را مبنای سنجش استنباط‌ها و قانون تشکیل داده‌اند؛ همانند این که در نظام جمهوی اسلامی قانون اسلامی و اسناد بالادستی مبنای هر قانون است و در اسلام مصداق روشن قران و سنت است.

مسؤول مرکز تحقیقات دارالحدیث ابراز کرد: در این نظریه روح قرآن و رویکرد کلی آن و سیره انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام ملاک قرار داده شده است و لفظ و به نص خاصی از قرآن توجه نشده است.

حجت‌الاسلام مهریزی عنوان کرد: سنت فراتر از گفتار و رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام است و به منش و سیره کلی آن‌ها که در طول زندگی به دست آمده است سنت می‌گویند.

 

وی اظهار داشت: برای رد یا قبول حدیث هم از جهت سندی آن‌ها را باید بررسی کرد و هم از جهت محتوایی و دلالت آن به سیره ائمه علیهم السلام و عرضه آن‌ها به قرآن باشد./998/پ202/ق

ارسال نظرات