۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۲۴۲۹۱۱
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

فرهنگ ایرانی اسلامی دارای هویت مستقل و ممتاز است

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق دانشگاه امام‌ حسین(ع) تبریز گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل سایر خرده فرهنگ ها دارای هویت مستقل و ممتاز است و فرهنگی نیست که در برابر فرهنگ های دیگر منفعل باشد.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عبدالرحیم سرایی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی شب گذشته در دوره تربیت و تعالی مدیران و فرماندهان بسیج شهرستان اسکو در تشریح خصوصیات یک بسیجی اظهار داشت: غیرت، اخلاص، اخلاق حسنه و دغدغه دین داشتن از مهم ترین ویژگی‌های بسیجی واقعی است.

 


وی نوع زندگی رزمندگان و بسیجیان 8 سال دفاع مقدس را نشان از سبک زندگی اسلامی دانست و این نوع سبک زندگی را بهترین سبک زندگی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: در یک زندگی که بر اساس مبانی دینی شکل گرفته، کسب رضای خدا بزرگترین هدف است، این امر سبب می شود اعمال انسان غایت و هدف والایی داشته و در خدمت انسان ها و رفاه دنیوی آنان باشد، از طرفی اعتقاد به معاد و آخرت نیز موجب دوری از انحرافات می شود.

 


همچنین میکائیل جمال پور، استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که ملت ایران با سه فرهنگ و سبک، زندگی می کنند، اظهار داشت: نخستین سبک زندگی ما متأثر از فرهنگ دینی است و ریشه آن در اسلام و قرآن نهفته است، در کنار فرهنگ دینی، فرهنگ ایرانی و آداب و رسوم آن نیز در سبک زندگی ما دخیل است و سومین فرهنگ، فرهنگ منطقه ای است، برای نمونه فرهنگ منطقه ای اهالی آذربایجان با فرهنگ منطقه ای کردستان یا شمال و جنوب متفاوت است.

 


وی ادامه داد: ایرانی ها به دلیل داشتن سه فرهنگ غنی همواره مورد هجوم فرهنگ غربی قرار گرفته و بعد از وقوع انقلاب اسلامی این تهاجم فرهنگی به شکل قوی تر و سازمان یافته تری از طریق رسانه های زیر سلطه استکبار اعمال شده است، فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل سایر خرده فرهنگ ها دارای هویت مستقل و ممتاز است و فرهنگی نیست که در برابر فرهنگ های دیگر منفعل باشد، این فرهنگ دارای پشتوانه غنی است و در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن دارد.

 


رییس سابق دانشگاه امام‌ حسین(ع) تبریز یادآوری کرد: فرهنگ غرب این قابلیت را ندارد که در کنار فرهنگ غنی ما نیازهای بشری را پاسخ دهد، نقطه ضعف اساسی فرهنگی غرب تکیه آن بر اومانیسم و فاصله گرفتن از معنویات و وحدانیت است.

 


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز اضافه کرد: فرهنگ غربی بی شک به دلیل منقطع بودن از آسمان و وحی، توان منازعه با فرهنگ اسلامی را ندارد و نمونه بارز آن این است که حامیان این فرهنگ به رغم تسط نظامی بر کشورها نتوانسته اند فرهنگ اسلامی مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

 


وی گفت: فرهنگ غربی متناسب با روحیات مردم مسلمان ایران نبوده و در تمام زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به طور کامل با خلق و خوی ما فاصله دارد، برای نمونه در فرهنگ اسلامی ایرانی خانواده کانونی مقدس و محل عروج و تعالی انسان تلقی می شود، در حالی که در فرهنگ غرب تمام امور مربوط به خانواده سمت و سوی سکولار دارد و غربی ها تمام مسائل مربوط به خانواده را فقط با دید زمینی می نگرند.

 


جمال‌پور اضافه کرد: فرهنگ مهاجم غربی در برخی زمینه ها به اهداف خود رسیده ولی انقلاب اسلامی تلاشی برای جایگزین کردن فرهنگ اصیل اسلامی به جای فرهنگ غربی است، برای تحقق سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید تلاش مضاعفی از سوی دست اندرکاران نظام و دستگاه های اجرایی صورت گیرد تا وحدت رویه و انسجامی میان آحاد مختلف مردم ایجاد شود.

 


وی افزود: باید بر پایه تعالیم قرآنی و اشراف بر تاریخ زندگی ایرانیان بتوانیم با احیای سبک زندگی ارزشمند اسلامی و ایرانی مانع احاطه فرهنگ نوظهور غربی بر زندگی هایمان شویم، اگر سبک زندگی اسلامی در زندگی ایرانیان حاکم شود، بی شک بخش عمده ای از مشکلات موجود در داخل حل شده و کشورمان در منطقه و جهان سکوی موفقیت را فتح می کند.

 


جمال‌پور گفت: برای تحقق سبک زندگی اسلامی بی نیاز از مراجعه به تاریخ و داشته های علمی و تربیتی خود نیستیم و ما امروز نیازمند تبیین هنجارهای اسلامی و ایرانی در جامعه هستیم، با نگاه اجمالی به تاریخ و توجه کافی به فرهنگ خودمان خواهیم توانست به داشته های ارزشمند خود تحقق امروزی ببخشیم و در سایه آرمان های بلندی که داریم منشأ تحولات و تغییرات بزرگ باشیم./935/پ203/ب4

ارسال نظرات