۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۴۲۱۳۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نگاه تاریخی به متفکران اسلامی سبب توسعه مباحث علمی می­شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که نگاه تاریخی به متفکران اسلامی سبب توسعه مباحث علمی می­شود، گفت: سید جمال اسد آبادی در مواجهه جامعه غرب نگاه اخلاقی دارد و به تقابل کلامی با جریان‌های غربی نپرداخته است.
حجت الاسلام عليرضا قائمي‌نيا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز ‌در نشست نقد و بررسی کتاب «سیری در تفکر کلامی معاصر» که تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و گفت: نگاه تاریخی به متفکران اسلامی سبب تکمیل و توسعه مباحث کلامی می‌شود و نویسنده در این کتاب به بررسی تاریخی علمای کلام پرداخته است.

 

ناقد این جلسه عنوان کرد: این کتاب نسبت به حجم آن پر محتوا است و سیره تفکری بسیاری علمای کلام را در جهان در سده اخیر مطرح کرده است و جا داشت برخی از علمای کلامی دیگر مانند ابن شهر آشوب در این کتاب مطرح ‌شود.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا خاطرنشان کرد: در عنوان کتاب مفهوم معاصر مبهم است و در این کتاب معلوم نشده که منظور از معاصر، جریان تفکری و کلام جدید است یا دوره زمان خاصی مطرح بوده که سیره و تفکرات علمای کلام بررسی شده است.

 

وی عنوان کرد: نویسنده در این کتاب به بررسی سیره و تفکرات علمای کلامی پرداخته است، ولی ارتباط آن با تفکرات عصر گذشته و جامعه آن روز مشخص نشده است.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا تصریح کرد: در بخش وسیعی از فصل اول به بیان سیره و تفکرات کلامی سید جمال اسدآبادی پرداخته شده است در حالی که وی در مواجه با جامعه غرب نگاه اخلاقی دارد و به تقابل کلامی با جریان‌های غربی نپرداخته است.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا بیان کرد: در این کتاب روش‌شناسی مناسبی انجام نشده است و مشخص نشده که تحلیل پدیدار شناسی؛ تحلیل علمی یا تاریخی به کلام معاصر شده است.

 

ناقد این جلسه مطرح کرد: در بخش‌هایی از این موضوعات به گونه مبهم مطرح شده است و مناسب بود که این مفاهیم به درستی تبیین و توضیح داده شود.

 

حجت الاسلام قائمی‌نیا اظهار داشت: در این کتاب بسیاری از علمای جهان عرب و جریان‌های کلامی همانند جریان اخوان المسلمین و ابن شهر آشوب مطرح نشده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات