۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۴۲۱۱۶
در قم برگزار شد؛

نشست نقد و بررسی کتاب سیری در تفکر کلامی معاصر

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی کتاب «سیری در تفکر کلامی معاصر» با سخنرانی صاحب‌نظران این حوزه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار شد.
نشست نقد و بررسي کتاب سيري در تفکر کلامي معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب سیری در تفکر کلامی معاصر که با سخنرانی حجت الاسلام محمدصفر جبرئیلی نویسنده کتاب، حجت الاسلام قاسم ترخان، به ‌عنوان دبیر علمی، حجت الاسلام علیرضا قائمی‌نیا و حجت الاسلام عزالدین رضانژاد، ناقدان کتاب در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار می‌شود.

 

دبیر علمی این نشست گفت: کتاب «سیری در تفکر کلامی معاصر» به قلم حجت الاسلام جبرئیلی در سال 91 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده و این کتاب در سال 92 در همایش کتاب حوزه شایسته تقدیر قرار گرفت.    

 

حجت الاسلام ترخان ابراز کرد: گروه حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصمیم گرفت، نقد و بررسی این کتاب را انجام دهد تا این نقد الگوی مناسبی برای تدوین کتاب­های دیگر شود.

 

دبیر علمی این جلسه در ادامه به فصل بخش این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب در سه بخش به بررسی علمای متفکر کلام در کشورهای ایران، هند و جهان عرب پرداخته است.

 

نویسنده کتاب «سیری در تفکر کلامی معاصر» در این نشست گفت: هر چند در فلسفه معاصر کارهای انجام شده اما در عرصه بررسی جریان‌های کلامی معاصر از سوی حوزویان و دانشگاهیان تحقیقات و بررسی کمی صورت گرفته است.  

 

حجت الاسلام جبرئیلی اظهار داشت: متـأسفانه بسیاری از افرادی که به تحقیق کلام جدید روی آورده­اند، کارشناس در علم کلام نبوده‌ و  فقط به صورت جغرافیایی و گزینشی علمای کلام جهان اسلام را بررسی کردند و تحقیق کلامی بر آثار آنها انجام نداده­اند.

 

در ادامه این جلسه حجت الاسلام رضا نژاد ابراز کرد: کتاب‌های علمی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اسلامی منتشر می‌شود باید خالی از هرگونه غلط تایپی، ویراستاری و محتوایی باشد تا محل رجوع اندیشمندان و علمای قرار گیرید.

 

وی عنوانی که برای این کتاب انتخاب شده است را با محتوای آن سازگاری ندانست و گفت: عنوان کتاب سیری در تفکر کلامی معاصر است همان گونه که از عنوان این کتاب مشخص می‌شود باید در آن جریان‌های تفکر کلامی بررسی شود اما در این کتاب به شرح حال متکلمان معاصر آورده شده و سیر تفکر این اندیشمندان بررسی نشده است.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام قائمی­نیا اظهار داشت: نگاه تاریخی به متفکران کلامی می‌تواند مکمل و توسعه مباحث کلامی شود و نویسنده در بررسی تاریخی علمای کلام پرداخته است.

 

ناقد این جلسه عنوان کرد:  این کتاب نسبت حجم آن پر محتوا است و سیره تفکری بسیاری علمای کلام را در جهان در سده اخیر مطرح شده است و جا داشت برخی از علمای کلامی دیگر مانند شهر ابن آشوب در این کتاب مطرح می‌شد.

 

حجت الاسلام قائمی­نیا خاطر نشان کرد: در عنوان کتاب مفهوم معاصر مبهم است و در این کتاب معلوم نشده که منظور از معاصر، جریان تفکری و کلام جدید است یا دوره زمان خاصی مطرح بوده که سیره و تفکرات علمای کلام بررسی شده است./998/پ202/ف

ارسال نظرات