۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۴۱۲۶۴
نویسنده کتاب مصلحت در فقه مطرح کرد؛

تحول در حوزه علمیه نیاز به جنبش نرم افزاری دارد

خبرگزاری رسا ـ معاونت پژوهش مرکز فقهی اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که جنبش نرم افزاری در حوزه علمیه قم به ویژه در زمینه فقه و اصول باید شکل بگیرد گفت: حوزه علمیه قم برای تحقق تحول همه جانبه باید نرمشی جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
حجت الااسلام يحيي جهانگيري
حجت الاسلام یحیی جهانگیری، پژوهشگر و نویسنده برگزیده فقهی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که برای رسیدن به معنای واقعی پویایی فقه اهتمام به منویات مقام معظم رهبری در زمینه فقه حکومتی را سرلوحه کار پژوهشی خود قرار دهیم، گفت: جنبش نرم افزاری در حوزه علمیه قم به ویژه در زمینه فقه و اصول باید شکل بگیرد بنابراین حوزه علمیه قم باید در تحول همه جانبه خود نرمشی جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
 
وی با اشاره به این که جنبش نرم افزاری باید در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه بصورت جدّی پی گیری شود، گفت: متاسفانه بسیاری از پژوهش هایی که در حوزه های علمیه صورت می پذیرد متناسب با نیاز های روز نیست و این نشان از آن است که در نظام آموزشی ما به این مسائل توجهی نمی شود.
 
نویسنده کتاب مصلحت در فقه با بیان این که از نکات مهم در پژوهش های فقهی این است که ما باید فقه مضاف و فلسفه فقه را در چهارچوب پژوهش های فقهی خود قرار دهیم، گفت: به عنوان طلبه ای که تجربه تبلیغ در کشور های اروپایی را دارم و توفیق حضور در کنفرانس های علمی خارج از کشور را داشته ام به جرات می توانم بگویم که دنیای امروز تشنه معارف اهل بیت(ع) و تبیین این معارف بر مدار فقه پویای شیعه است.
 
وی افزود: موسسه فقهی اهل بیت(ع) با بهره گیری از همکاران پژوهشگر فقهی به دنبال ارائه پژوهش های مبتنی بر نیاز روز و با رویکرد تحول در سیستم آموزشی است.
 
معاونت پژوهشی مرکز فقهی اهل بیت(ع) با بیان این که در این مرکز فقهی طلاب ما بر مبنای کارنوشت های تدوین شده در نظام آموزشی مرکز به تدوین مقالات فقهی متناسب با نیاز روز می پردازند، ابراز کرد: این مقالات پس از بررسی های دقیق علمی و به تعبیری با عبور از چکش کاری های علمی در جلسات حضوری ارائه در مجله فقهی پیام اجتهاد به چاپ می رسند.
 
حجت الاسلام جهانگیری با بیان این که تحولات دنیای مدرن و نیازهای اضطراری بشر، تسریع در پاسخ را می طلبد، گفت: اتقان در جواب ها در دنیای معاصر نکته ای است که باید به آن توجه داشت چرا که امروزه دنیا فقط محتاج پاسخ نیست و ما نباید در پژوهش های خود تنها دنبال جواب بگردیم این در حالی است که حوزه های علمیه ما در حال پاسخ گویی و دنبال جواب شبهات هستند و این اشتباهی بزرگ است که حوزه های ما را به عقب می راند.
 
وی افزود: امروز باید حوزه های علمیه به حل مشکلات و بحران های فرا روی دنیا بپردازد؛ مهمترین چالش و بحران جهان معاصر در عرصه فضای مجازی است.
 
معاونت پژوهش مرکز فقهی اهل بیت(ع) با بیان این که فضای مجازی در عین ظرفیت بودن تهدیدها و آسیب هایی را برای اخلاق بشر به ارمغان می آورد، گفت: حقوق تدوین شده امروزی تنها مبتنی بر نیازهای مادی بشر است و فقه پویای شیعه فراتر از این را در مشی خود دارد./837/ت302/ف

 

ارسال نظرات