۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۴۱۰۶۵
آیت‌الله سبحانی:

برخی می خواهند در ضروریات دین هم ایجاد تردید کنند

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: قوه مجریه در اسلام آمر به معروف و ناهی از منکر است، اکنون تمام وزارتخانه‌های که جنبه‌‌ای اجرایی دارند از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ تمام روایت نیز قوه مجریه را بیان می‌کنند.
آيت الله سبحاني در اجلاسيه جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد به بررسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و بیان داشت: آیات و روایات بر وجوب این دو فریضه الهی تأکید می‌کنند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات فقه اسلامی است، گاهی افرادی هستند که در ضروریات نیز می‌خواهند ایجاد شبهه کرده و می‌گویند که اسلام طرفدار بی تفاوتی نسبت به دیگران است، همان موضوعی که عوام می‌گویند عیسی به دین خود و موسی به دین خود.

این مرجع تقلید با بیان این‌که باید با فرد شیوع دهنده گناه مقابله کرد، بیان داشت: اگر جامعه‌ای نیز غرق در فساد باشد فردی حق ندارد بگوید که من نیز همانند دیگران می‌خواهم عمل کنم.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که امر به معروف و نهی از منکر با حریت و آزادی بیان شده در اسلام هماهنگ نیست؛ ولی باید به این‌ها گفت که آزادی به دو نوع مطلق و مختص تقسیم می‌شود، ‌در آزادی مطلق هیچ قانونی جز قدرت حاکم نیست، ولی در آزادی دیگر قوانین حاکم است.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: آیا دولت‌ها اجازه می‌دهند که فردی مواد مخدر را میان مردم پخش کند؟ آیا جلوگیری کردن از این کارها با آزادی هماهنگ نیست؟ کسانی که چنین سخنانی را بیان می‌کنند نوعی مغالطه می‌کنند؛ فرد باید به قوانینی که وجود دارد مقید باشد و این کار با آزادی تناقض ندارد.

وی تصریح کرد: جامعه همانند کشتی است که اگر فرد گناهکار را محدود نکنیم همه غرق می‌شویم؛ حریت باید در حدود و قوانین وجود داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی اشکال می‌کنند که اسلام برای برخی از قوانین ضامن اجرای بیان نکرده است، بیان داشت: قوه مجریه در اسلام آمر به معروف و ناهی از منکر است، اکنون تمام وزارتخانه‌های که جنبه‌‌ای اجرایی دارند از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ تمام روایت نیز قوه مجریه را بیان می‌کنند،‌ البته اخیرا قوه مجریه دایره خاصی به خود گرفته است و بحث ما در دایره وسیع است.

وی یادآور شد: البته امر به معروف و نهی از منکر باید نسبت به جنبه فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار ‌گیرد؛ فرد باید با زبان و قلب خود این دو فریضه را انجام دهد، ولی امر به معروف و نهی از منکر در درجه بالاتر، وظیفه دولت و قوه است و این مسأله در روایت ما به صورت کاملا روشن بیان شده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که باید گروهی مراقب افراد گنه‌کار باشند که برای جامعه مشکلی را ایجاد نکنند، خاطرنشان کرد: برخی نسبت به فساد بی توجه و برخی اهل مبارزه هستند؛ تنها افرادی که در برابر فساد مبارزه می‌کنند اهل نجات هستند؛ فرد ساکت و انسان گنه کار در یک قدم است.

وی ادامه داد: اکنون ماهواره‌ها در تلاش هستند که ارزش‌ها را ضد ارزش و ضد ارزش را ارزش معرفی کنند؛ این‌ها با عناوین مختلف می‌خواهند ارزش‌ها را از بین ببرند. حتی عمامه بسر می‌نویسد که تفکیک جنسیتی برای بانوان و ویژه حمام است که نباید در مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که رسانه‌های ما باید بسیار مراقب باشند، اظهار داشت: اگر رسانه‌های ما گوینده و بازیگران را به گونه‌ای نشان دهند که گناه در چشم افراد کوچک شود، این خود نوعی اشاعه گناه است؛ منابر و مساجد نیز باید جاذبه داشته باشند.

وی افزود: برخی از افراد اکنون به دنبال سرقت عقاید و اخلاق مردم هستند که باید نسبت به این افراد توجه ویژه‌ای داشت و اجازه نداد که هر کاری دوست دارند بکنند؛ تمام مدارس علمیه شیعه و سنی باید تحت نظارت گروهی باشد که در آن کتاب‌های نامناسب تدریس نشود./993/پ202/ج

ارسال نظرات