۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۴۰۶۹۹
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‎وگو با رسا مطرح کرد:

برنامه‎ریزی آمریکا برای جانشین پادشاه عربستان

رسا - کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا برای جانشین پس از مرگ پادشاه عربستان برنامه ریزی کرده است و آینده این کشور را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
حسين رويوران کارشناس مسائل خاور ميانه

 

حسین رویوران کارشناس امورخاورمیانه در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به اقدامات آمریکا و غرب برای تفرقه افکنی بین مسلمانان گفت: ایجاد اختلافات مذهبی بین شیعیان و اهل سنت یکی از اهداف دیرینه آمریکاست. غرب با استفاده از تفرقه افکنی بین مسلمانان در پی سیطره بر نفت و ثروت کشورهای اسلامی منطقه است.

 

وی داعش را دست پروده آمریکا و غرب توصیف کرد و افزود: گروهک داعش و سایر گروه‎های تکفیری به ویژه نسل دوم گروه‏های تروریستی که در سوریه به وجود آمدند بر اساس برنامه ریزی آمریکا برای ایجاد اختلافات مذهبی در منطقه راه اندازی شده و کشتار همه جانبه شیعیان به دست داعش و جبهه النصره شاهدی بر این مدعاست.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه به بیان تفاوت القاعده با داعش پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: القاعده در بسیاری از موارد با آمریکا اختلاف نظر داشته و حملاتی نیز علیه این کشور داشته است که می توان به حادثه یازده سبتامبر اشاره کرد. دشمنی با آمریکا را می توان از اولویت‎های القاعده به شمار آورد از این رو آمریکا اقدام به ایجاد نسل دوم گروه های تروریستی در سوریه کرد با این تفاوت که اولویت این گروهها تفرقه افکنی بین مسلمان و کشتار بی حد ومرز آنان است.

 

وی افزود: درحال حاضر همه مسلمانان بر این مطلب اتفاق نظر دارند که گروه‎های تکفیری در راستای اهداف دشمنان عمل می‎کنند و همین امر باعث وحدت مسلمانان علیه این گروه‎ها شده و شکست‎های پیاپی این گروه‎ها نتیجه همبستگی شیعیان و اهل تسنن در مناطق مختلف است که به انزوای داعش و نابودی آن منجر خواهد شد.

 

رویوران با اشاره به تحولات اخیر سوریه اذعان کرد: پروژه سرنگونی دولت سوریه با حمایت ایران و روسیه و پایداری ملت این کشور به شکست انجامید و امروز ما شاهد آن هستیم که کشورهایی که به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند به این نتیجه رسیده‎اند که شعار سرنگونی نظام سوریه رنگ باخته است.



وی افزود: این کشورها امروز به دنبال ایجاد روابط جدیدی با دولت سوریه هستند و در این راستا کویت مدتی پیش سفارت سوریه در خاکش را بازگشایی کرد و چند کشور عربی دیگر نیز به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با سوریه هستند. غرب نیز همکاری امنیتی خود را با سوریه آغاز کرده که نشانگر عقب نشینی این کشورها از مواضع قبلی خود است و این امرشکست عربستان، ترکیه، قطر، آمریکا و غرب را نشان می دهد.


این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با اشاره به اوضاع داخلی عربستان و حال وخیم پادشاه این کشور گفت: در صورت مرگ پادشاه عربستان پروژه جانشینی وی بسیار پیچیده و سخت خواهد بود زیرا ولیعهد اول این کشور به آلزایمر مبتلاست و ولیعهد دوم نیز در پی آن است که خود به تخت پادشاهی بنشیند.

 

وی افزود: نسل سوم آل سعود به دنبال آن است که پادشاهی به آنان منتقل شود که این امر کشمکش‎های زیادی در بین این خاندان به دنبال داشته است. همچنین باید به نقش آمریکا و دخالت های آن در عربستان اشاره کرد که آینده این کشور را در هاله ای از ابهام قرار داده است. آمریکا برای جانشین پادشاه عربستان برنامه ریزی کرده و در این راستا تحریکاتی را کلید زده است./893/ب901/ک

ارسال نظرات