۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۳۹۷۵۵

گزارشی از کتاب‌های دینی با موضوع پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ انتشارات سوره مهر در هفته وحدت و ولادت پیامبر صلی الله علیه و‌ آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام در راستای ترویج فرهنگ دینی به معرفی برخی از این آثار می‌پردازد.
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات سوره مهر در هفته وحدت و ولادت پیامبر صلی الله علیه و‌ آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام در راستای ترویج فرهنگ دینی با رویکردهای ادبی و هنری به معرفی برخی از این آثار می‌پردازد. در این گزارش مروری کوتاه نسبت به این آثار خواهیم داشت.

 

رمانی ارزشمند در مورد زندگی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

 چاپ هشتم رمان «آنک آن یتیم نظر کرده» که به قلم محمدرضا سرشار نگاشته شده توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.سرشار درباره انگیزه خود برای نوشتن این اثر می‌گوید: «فکر نوشتن از سرزمین نور از سال 1359 در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می‌‌دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبرصلی الله علیه و‌ آله و سلم برای نوجوانان ما منتشر نشده است.دوم اینکه میدانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه نوجوانان خواننده‌ی این اثر به پیامبر و احساس آنان نسبت به دین‌‌شان، یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آنکه زندگی پیامبر ما آنقدر پر حادثه و پرکشش است که جدا از جنبه‌ی الهی و دینی آن، به خودی خود، می‌‌تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجرا آخرتی نیز، در این کار بی‌‌تاثیر نبود».

 

این کتاب که پیش از این، توسط انتشاراتی دیگری منتشر می شد، سرانجام پس از حدود دو سال وقفه در تجدید چاپ و نایاب بودن ، به وسیله انتشارات سوره مهر، به چاپ هشتم خود (اول سوره مهر) رسید و به بازار نشر عرضه شد.«آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبحهایی جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند.این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت.

 

که از آن جمله می توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد. و بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی - به همت حوزه هنری - و چاپ مجلد اول ترجمه عربی آن در لبنان توسط انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد.

 

 «سر دلبران» منتخبی از متون تاریخی و ادبی کهن و معاصر درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

«سر دلبران» عنوان کتابی درباره ادبیات و هنر دینی به تدوین مرحوم حسین حداد است این کتاب محتوی منتخبی از متون تاریخی ادبی کهن و معاصر،مصاحبه و نقد و نظر درباره کتابها و گفتارهایی مربوط به شخصیت پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد صلی الله علیه و‌ آله و سلم است. این کتاب در چهار بخش سر دلبران ، نقد ، یادداشت و مصاحبه گردآوری و تدوین شده است.بخش « سر دلبران » به سه فصل گزیده متون کهن، گزیده متون بزرگسال و گزیده متون گروه سنی کوک و نوجوان تقسیم شده است.

 

گزیده متون کهن را علیرضا کمری انتخاب کرده که در این انتخاب از کتاب های تاریخ بلعمی ، تاریخ سیستان ، کشف الاسرار و عده ه الابرار ، روضه صفا ، ناسخ التواریخ ، طبقات ناصری و ... مطالبی را آورده است.محمود حکیمی کار انتخاب و گردآوری فصل گزیده متون بزرگ سال را به عهده داشته که در این فصل مطالبی را از نویسندگانی همچون دکتر علی شریعتی ، محمدرضا سرشار ، سید علی موسوی گرمارودی ، زین العابدین رهنما فراهم کرده است.

 

مطالب فصل گزیده متون گروه سنی کودک و نوجوان را حمید گروگان انتخاب و گردآوری کرده که دراین فصل مطالبی از مصطفی رحماندوست ، جعفر ابراهیمی ( شاهد ) ، افسانه شعبان نژاد ، مهدی میرکیایی و ... آورده است.بخش نقد هم با مطالب از استاد بهاءالدین خرمشاهی ، میثاق امیر جعفر و محمدرضا سرشار تدوین شده و در بخش یاد داشت هم دو مطلب از رضا شیرازی و سینا علوی دیده می شود.دو گفت و گو از حسین حداد با دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی و احمد شاکری است.

 

منش و سیره حضرت رسول صلی الله علیه و‌ آله و سلم در «پیام و پیامبر»

 کتاب «پیام و پیامبر»که پیرامون منش،سیره وشخصیت پیامبر صلی الله علیه و‌ آله و سلم در قرآن ،تاریخ و روایات است به اهتمام حامد حقیقت شناس گیلانی در 35 گفتار تهیه و تدوین شده است. مولف در این مجموعه برای تحلیل ابعاد گوناگون شخصیت و زندگانی پبامبر صلی الله علیه و‌ آله و سلم علاوه بر گزینش موضوعات مفید و متنوع ،به سراغ شخصیت هایی رفته که در بحث های مطرح شده صاحب نظر بوده و بسیاری از آنان در محورهای مورد گفت و گو تالیفاتی هم ارایه کرده اند.اگر چه این کتاب به برخی محورهای مهم از زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در قالب سوال هایی که مطرح شده اند،پرداخته است،ولی شخصیتی که خدای عالمیان او را «رحمه للعالمین» و «کافه للناس» نامیده به مراتب فراتر از آن است که در چنین مجموعه ای مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد.

 

گفت وگوبا شخصیت‌هایی چون آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با عنوان «تاملی در حیات تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم»، آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان و رییس بنیاد بین المللی الغدیر با عنوان « پیامبرصلی الله علیه و‌ آله و سلم و دستاوردهای فرهنگی ، تبلیغی حج » ، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی ، امام جمعه موقت تهران با عنوان «روش های فرهنگیـ ارتباطی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم» از اهم مطالب کتاب هستند.

 

شرح تعدادی از غزوه‌های پیامبر اسلام و تطبیق آن با واقعه عاشورا در «چهل و یک مجلس»

 «چهل و یک مجلس» عنوان کتابی از دوران ناصرالدین شاه قاجار درباره تعزیه و روضه خوانی است که محمدجواد مرادی نیا تدوین و گردآوری آن را انجام داده است. عنوان اصلی این کتاب چهل و یک مجلس تعزیه و روضه است و موضوع آن شرح تعدادی از غزوه های پیامبر اسلام و تطبیق آن با حوادث عاشورا است.

 

مرادی نیا پژوهشگر کتاب درباره این اثر گفت: هدف از گردآوری این اثر احیای اقداماتی است که شیعیان برای حفظ تاریخ وقایع صدر اسلام و روز عاشورا انجام داده اند. وی افزود: هنر شیعه این بود که نگذاشت واقعه کربلا از بین برود، بلکه هر روز پُررنگ تر شد و در طول تاریخ این واقعه الهام بخش حرکت های مردمی و اسلامی بوده و هست؛ لذا با این کار خواستم یکی از هنرهای شیعه را با هدف نشان دادن واقعه کربلا نشان دهم. این نویسنده درباره تطبیق دادن این اثر با کتاب ها و اسناد تاریخی گفت: تا آنجایی که می توانستم منابع مورد استفاده نویسنده را پیدا کردم و تطبیق دادم، ولی برخی را پیدا نکردم. ممکن است نویسنده در آن زمان به آن منابع دسترسی داشته، ولی ما امروزه به این منابع دسترسی نداریم./998/د101/ق

ارسال نظرات