۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۲۳۹۷۳۱
شاهزاده سعودی:

اختلافات درباره جانشینی ملک عبدالله مانند آتش زیر خاکستر است

خبرگزاری رساـ شاهزاده عربستانی هشدار داد که اختلافات بر سر جانشینی ملک عبدالله در خاندان آل سعود مانند آتش زیر خاکستر است.
عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، سعود بن سیف النصر، شاهزاده سعودی و نوه سعود بن عبدالعزیز، تنها پادشاه عربستان که پیش از مرگش از قدرت برکنار شد،‌ هشدار داد که فتنه و اختلافات بر سر جانشینی عبدالله بن عبدالعزیز، در خاندان آل سعود مانند آتش زیر خاکستر است.

 

سعود بن سیف، در صفحه اجتماعی خود در اینترنت،  چند بیت شعر از نصر بن سیار، شاعر عهد اموی نقل کرده با مضمون اینکه آتش زیر خاکستر نمایان شده و جنگ و درگیری ‌‌میتواند از سخن گفتن آغاز شود.

 

در ادامه این شعر هشدار می‌دهد که اگر فتنه خاموش نشود آتش آن دامن گیر می‌شود و اگر هوشیاری وجود داشته باشد پادشاه از گزند در ایمن خواهد بود و در غیر این صورت نیز من مورد ملامت قرار نمی‌گیرم زیرا هشدار داده بودم.

 

معمولا از این ابیات شعری نصر بن سیار برای هشدار درباره احتمال وقوع فتنه و بحرانی در آینده نزدیک استفاده می‌شود، ‌این در حالی است که گمانه‌‌های متعددی درباره وضعیت جسمی پادشاه 90 ساله عربستان که از هفته گذشته به بیمارستان منتقل شده‌ به وجود آمده است.

 

پایگاه خبری "البلدان"، گزارش داد که با توجه به بیماری زوال عقل سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، در صورت مرگ ملک عبدالله و در سایه اختلاف نظر شدید بر مقرن بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد بر عهده دار شدن مقام پادشاهی عربستان با چالش جدی روبه رو خواهد شد.

 

پیش از این سعود بن سیف حمایت خود را از احمد بن عبدالعزیز یکی از برادران سدیری برای جانشینی ملک عبدالله اعلام کرده بود.

 

هفت سُدَیری یا عشیره  السدیری اصطلاحاً به هفت برادر تنی گفته می‌شود که همه از فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و همسر او حصه سدیری هستند. این هفت‌تن به نام آل فهد هم مشهورند.

 

از زمان به پادشاهی رسیدن ملک فهد در سال 1982، هفت سدیری تبدیل به نیرومندترین ائتلاف در خاندان حاکم سعودی‌ها شده‌اند.

 

پادشاه 90 ساله عربستان از روز چهارشنبه گذشته بدون اعلام قبلی راهی شهرک پزشگی ملک عبدالله در ریاض شد.

 

رسانه‌های سعودی گزارش داده بودند که وی برای انجام پاره‌ای آزمایش‌های پزشکی به شهرک ملک عبدالله منتقل شده است و دیوان پادشاهی عربستان در دومین بیانیه خود اعلام کرده بود که پادشاه عربستان دچار التهاب ریه شده و لوله‌ای برای بهبود وضعیت تنفس وی کار گذاشته شده و وضعیت جسمی وی مطلوب است.

 

این در حالی است که اعزام فوری پادشاه سعودی به بیمارستان حاکی از وخامت وضعیت جسمی وی دارد، برخی گزارش‌ها حاکی است که وی دچار مرگ مغزی شده و با کمک دستگاه‌‌های احیا زنده نگه داشته‌ شده است.

 

روز یکشنبه نیز برخی اخبار حاکی از ممنوع الملاقات شدن ملک عبدالله منتشر شده بود./1321/ب102/د

ارسال نظرات