۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۳۸۹۹۲
روزنامه رای الیوم گزارش داد:

اذعان اوباما به استفاده از سلاح نفت به منظور فشار آوردن به ایران و روسیه

خبرگزاری رسا ـ روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با اشاره به مصاحبه اخیر رییس جمهور آمریکا نوشت: باراک اوباما اذعان کرد از سلاح نفت کشورهای عربی برای به تحلیل بردن اقتصاد روسیه و ایران استفاده می‌کند.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در شماره امروز خود نوشت: اوباما در مصاحبه با رادیو «ان پی آر» اذعان کرد کاهش قیمت نفت به نسبت پنجاه درصد یک تصمیم سیاسی برای اعمال فشار بر اقتصاد روسیه و ایران و تضعیف این کشورها بوده است و هیچ ارتباطی برای مقابله با افزایش تولید نفت فلات قاره ای که تهدید مستقیمی برای نفت اوپک به شمار می رود، ندارد.

 

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: اوباما در مصاحبه با این شبکه رادیویی در یک حرف گفت بخشی از تحلیل های ما مبتنی بر یک چیز و آنهم هدف قرار دادن اقتصاد روسیه از طریق کاهش قیمت نفت بود زیرا اعمال تحریم ها اقتصاد این کشور را شکننده می کند زیرا روسیه قادر نخواهد بود با مشکلات سختی که از نوسانات قیمت نفت ناشی می شود، مقابله کند.

 

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: سناتور جان مک کین به صراحت اعلام کرد آمریکا باید از عربستان سعودی به خاطر تلاش‌هایش برای کاهش قیمت نفت اوپک تشکر کند زیرا کاهش قیمت نفت منجر به ضرر وزیان رساندن زیاد به اقتصاد دو کشور روسیه و ایران می شود.

 

این منبع افزود: اقتصاد روسیه به علت کاهش قیمت نفت در بحران به سر می برد زیرا این کاهش قیمت منجر به آسیب رساندن حدود 100 میلیارد دلار در سال به اقتصاد این کشور می شود و اگر کاهش قیمت نفت همینطور ادامه پیدا کند این رقم روبه افزایش خواهد بود زیرا 50 درصد اقتصاد روسیه مبتنی بر درآمدهای نفتی است.

 

این درحالی است که ناظران اقتصادی می گویند اقتصاد روسیه چه بسا در سال جدید و سالهای آینده نیز با رکود مواجه شود.

 

این منبع خاطر نشان کرد : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کاهش قیمت نفت را توطئه عربستان سعودی و آمریکا برای به زانو در آوردن ایران و روسیه می داند اما او در یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور هزار روزنامه‌نگار برگزار شد، وعده داد  با این توطئه مقابله می کند و پیش بینی کرد طی دو سال آینده اقتصاد روسیه از این بحران خارج می شود.

 

 

این منبع تصریح کرد: اکنون جنگ سرد بین روسیه و آمریکا به جنگ اقتصادی تبدیل شده است و سلاح نفت کشورهای عربی علیه روسیه و ایران نقش محوری ایفا می کند. بنابراین این بازی خطرناک شاید نتایج معکوسی برجای گذارد زیرا روسیه و ایران با تحریم اقتصادی آمریکا آدابته شده اند.

 

این منبع افزود : ایران سی سال است که در محاصره اقتصادی آمریکا قرار دارد اما با این وجود به یک قدرت بزرگ نظامی منطقه ای تبدیل شد و اکنون از هم پیمانان خود سوریه، عراق، لبنان و یمن با اسلحه و پول حمایت می کند./982/د102/ک

 

ارسال نظرات