پیشرفت ایران نیازی به تمدن غرب ندارد
وی افزود: گوبینو نخستین فردی نیست که درباره فیلسوفان ایرانی مطلب نوشته باشد بلکه قبل از او در قرن 17 شادرن درباره فیلسوفان ایرانی مطلب نوشته و طلبهها به فیلسوف نامیده است، در واقع او طلبگی را نوعی فلسفه آموزی و پژوهش دانسته است.
مجتهدی با اشاره به کتاب «سه سال در ایران» نوشته گوبینو عنوان کرد: گوبینو در این کتاب خود اظهار داشته که برای اولین بار که در قرن 19 به ایران سفر میکردم از آمدنم به ایران ناراحت شدم اما با گذشت سه سال هنگام خروج از ایران گریه میکردم زیرا ایران با وجود اینکه کشوری لم یزرع است اما حکمت، عرفان، ادبیات، هنر و اعتقادات آن دیدنی و استثنایی است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: به نظر من گوبینو با یک ماموریت سیاسی به ایران آمد زیرا در آن زمان مساله شرق، شبه جزیره کریمه و در واقع جنگ بینالمللی در جریان بود و دولت فرانسه تشخیص داده بود که یک فرد مطلع و فرهیخته را به ایران بفرستد.
وی با اشاره به کتاب دیگری از گوبینو تحت عنوان «درباره عدم تساوی نژادهای انسان» اظهار داشت: این کتاب در غرب غوغا و تعارضاتی ایجاد کرد او در این کتاب ایرانیان را اقوامی اصیل معرفی میکند که نشان دهنده این است که او به متفکران ایرانی علاقه داشته است او با وجود اینکه به برتری نژادی اعتقاد ندارد اما مطالب تاثیرات نژادی بر فرهنگ در کتاب او دیده میشود.
مجتهدی با اشاره به کتاب دیگری از گوبینو تحت عنوان «فلسفهها و ادیان در آسیای میانه» بیان داشت: گوبینو در این کتاب درباره زندگی و افکار حکیم آقا علی زنوزی مطلب نوشته و اسامی حکما و فلاسفه از زمان صفویه تا عصر حاضر را گردآوری کرده است.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: انسان نباید خود را اسیر گذشته کند بلکه باید با کمک از گذشته آماده سازی برای آینده داشته باشد، گذشته هویت انسان است اگر کسی هویت خود را از دست دهد در واقع آینده را نیز از دست خواهد داد امروز ما نباید خود را اسیر تمدن غرب کنیم و البته نباید از پیشرفت نیز ترس داشته باشیم.
وی ابراز کرد: گوبینو درباره حکیم طهرانی عنوان کرده که او الهیات تدریس میکرد، بدیع الملک میرزا پسر دولت شاه درباره فلاسفه غرب از او سوال میپرسد و حکیم طهرانی بسیار مبسوط و معقول آن را توضیح میدهند./807/پ202/ب6