۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۳۷۱۸۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

ذهنیت های منفی نسبت به وقف بررسی و برطرف شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: متأسفانه هنوز در برخی افراد ذهنیت های منفی نسبت به وقف وجود دارد که می بایست این نگاه های منفی از سوی متولیان بررسی و برطرف شود.
حجت الاسلام يعقوبي- ديدار با مديران اوقاف خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز در دیدار مدیران و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت هفته وقف انجام شد، با تأکید بر اطلاع رسانی و فعالیت تبلیغی بیشتر در راستای ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف در جامعه، اظهار داشت: با وجود این که در این زمینه اقدامات فراوانی انجام شده اما هنوز اشکالاتی وجود دارد که می بایست برطرف شود.

 

وی اضافه کرد: متأسفانه اطلاع رسانی در زمینه وقف کامل و جامع نیست به گونه ای که هنوز در برخی افراد ذهنیت های منفی نسبت به وقف وجود دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر این که می بایست این نگاه های منفی از سوی متولیان بررسی و برطرف شود، خاطرنشان کرد: این مشکل باید با تحلیل درست و چاره یابی اصولی به صورت ریشه ای مرتفع شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: لازم است این موضوع از سوی کارشناسان اوقاف تحلیل شود که چرا در نظام جمهوری اسلامی و در حالی که در رأس نهاد اوقاف و امور خیریه، نماینده ولی فقیه و روحانیت قرار دارد؛ هنوز برخی از افراد نمی خواهند وقف را به دست نهاد اوقاف بسپارند و اطمینان کافی ندارند.

 

وی تصریح کرد: این نگاه و نظر که «اوقاف موقوفات را می خورد» یک نوع جاهلیت یا شیطنت است که از سوی برخی افراد مطرح می شود اما با این وجود باید این جاهلیت درمان شود تا کسی به نظام ارزشی ما نگاه منفی نداشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار داشت: هر اندازه بسترهای فرهنگی و تبلیغی در زمینه وقف آماده تر باشند به همان میزان اطلاع و آگاهی عمومی از این سنت حسنه افزایش یافته و در نتیجه واقفان برای انجام این عمل خداپسندانه بیشتر تشویق خواهند شد.

 

امام جمعه بجنورد وقف را سنتی نیک اسلامی دانست که نقش چشمگیری در رفع مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... در کشور اسلامی داشته و همواره جاوید و جاری خواهد بود.

 

به گفته وی واقف نیز انسان خودساخته ای است که با غلبه بر خواهش های نفسانی و دنیوی، بخشی از اموال و دارایی های خود را از خویش جدا کرده و آن را در راه رضایت خدا و رفع مشکلات خلق خدا وقف کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی وقف را نوعی جهاد توصیف کرد که در آن انسان واقف از بخشی از داشته ها و متعلقات خود می گذرد تا رضایت خدوند را کسب کند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد در سال جاری، اظهار داشت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان امسال در زمینه سرمایه گذاری موقوفات، ساخت و ساز امامزادگان، اجاره، حقوقی و ثبتی در بین ادارات اوقاف سراسر کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

 

وی اجرای دقیق نیات خیر واقفان و هدایت وقف های جدید به سمت نیازهای روز جامعه را از جمله رویکردهای این اداره کل برشمرد و افزود: امسال تاکنون بیش از 80 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی انجام شده که غالب این موقوفات جدید با انجام مشاوره وقف به سمت نیازهای روز جامعه از جمله نیازهای آموزشی، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی، حوزه های علمیه و ... سوق داده شده اند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات