۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۳۴۲۲۶
مجله آمریکایی در گزارش خود مطرح کرد:

سرکوب شیعیان عربستان آل سعود را با مشکل مواجه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مجله آمریکایی در گزارش خود نسبت به برخورد سرکوب گرانه آل سعود با شیعیان عربستان انتقاد کرد.
عربستان سعودي

 

به گزارش خبرگزاری رسا،مجله آمریکایی "فورین بولیسی" در گزارشی به وضعیت شیعیان در عربستان پرداخت و آن‌را وخیم توصیف کرد.

 

این مجله آمریکایی نوشت عربستان سعودی به عنوان دوست و هم‌پیمان آمریکا باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند چرا که برخورد تبعیض آمیز با شیعیان که 15 درصد ساکنین این کشور را تشکیل می‌دهند به زودی به معضلی اساسی تبدیل خواهد شد.

 

نویسنده این گزارش از سفرش به منطقه العوامیه در شرق عربستان خبر داد و گفت: بی توجهی مسوولان به این منطقه شیعه نشین کاملا مشهود است و فقر شدیدی این منطقه را فراگرفته که تمام تصورات انسان از شهرهای عربستان را دگرگون می‌کند.
 

وی افزود: در تمام نقاط شهر گویا حالت فوق العاده امنیتی اعلام شده و ماموران امنیتی مرتب در تمام نقاط شهر دیده می‌شوند.

 

 در این گزارش آمده این شیوه برخورد طبیعتا پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؛ از جمله آنکه در سال 2011 تظاهرات مسالمت آمیز گسترده ای در این منطقه برپاشد که با دخالت ماموران امنیتی به کشته شدن 20 جوان شیعه عربستان منجر شد. از آن پس موجی از اعتراضات شکل گرفته و مانند آتش زیر خاکستری است که هر لحظه امکان دارد شعله ور شود.

 

نویسنده این گزارش به تناقض‌های فراوانی که در گفتار و عمل مسوولان عربستانی است اشاره کرد و افزود: مسوولان این کشور در ائتلاف‌ها و نشست های گوناگون مدعی هستند که برخورد خوبی با مردم کشورشان دارند و تبعیضی بین اقوام و طوایف مختلف قائل نمی‌شوند؛ اما تمام این ادعاها با صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر، به عنوان شخصی که در چارچوب قوانین بین المللی به اعتراض پرداخته، نقض می‌شود./1321/ب902/ک

ارسال نظرات