۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۳۳۲۹۹
رییس حوزه هنری خراسان رضوی تأکید کرد:

لزوم نوآوری در صنایع فرهنگی مشهد

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه محصولات موجود در بازار فعلی سوغات زائر، متناسب با هدف زیارت نیست؛ بر لزوم نوآوری در صنایع فرهنگی شهر مشهد تاکید کرد.
صنايع فرهنگي

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید جواد رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی، با ابراز تاسف از این که شورای فرهنگ عمومی استان از ظرفیت عظیم 20 میلیون زائر سالانه مشهد به خوبی استفاده نمی‌کند، گفت: اگر چه تولید محصولات و صنایع فرهنگی برای زائران از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این شورا از ابتدای شروع فعالیت خود تفکری حداقلی نسبت به این موضوع داشته است.

 

وی، تشکیل کارگروه برنامه‌ریزی فرهنگی زائران را یکی از اقدامات ضروری شورای فرهنگ عمومی دانست و افزود: اگر هر یک از زائران تنها 5 هزار تومان برای سوغات فرهنگی مشهد هزینه کنند، این مسأله آورده مالی مناسبی را برای سرمایه گذاران مشهدی به همراه خواهد داشت.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی افزود: محصولات موجود در بازار فعلی سوغات زائر، متناسب با هدف زیارت نیست؛ زیرا ضعف سیاستگذاری در مورد کالاهای فرهنگی و کم توانی تشکل های فرهنگی مستقل و مردمی در این حوزه موجب کمبود محسوس سوغات فرهنگی و در نتیجه باز شدن فضای حضور محصولات غیر مرتبط با هدف زیارت و حتی در برخی موارد، ضد فرهنگی شده است.

 

رفائی خاطرنشان کرد: گردش قابل توجه مالی این بازار علاوه بر تأثیرهای اقتصادی، با ایجاد ظرفیتهای ممتاز اشتغالزایی، بر مؤلفه های اجتماعی شهر نیز تأثیرگذار است؛ بنابراین پرداختن به مقوله سوغات فرهنگی زائر رضوی از نظر دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضرورت دارد.

 

وی با تاکید بر لزوم نوآوری در صنایع فرهنگی شهر مشهد، اذعان کرد: متاسفانه در حال حاضر نمادی برای شهر مشهد وجود ندارد و تنها به زعفران و نبات به عنوان سوغات مشهد بسنده شده است.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی در همین زمینه ادامه داد: برای مثال در کشورهای اروپایی گردشگر پس از خارج شدن از این کشورها سوغاتی هر چند کوچک مانند خودکار، جاسوئیچی و ... که به عنوان نمادی از این کشور شده است را با خود به همراه می برد که برای هر کدام از آن ها ممکن است 5 تا 10 یورو نیز بپردازد؛ حال سوال اینجاست که آیا نمی توان سوغاتی متناسب با مقوله فرهنگی شهر مشهد را در چمدان زائران قرار داد؟.

 

رفائی از نمادهای مذهبی و سیاحتی همچون آرامگاه فردوسی به عنوان یک بسته پیشنهادی مناسب نام برد و گفت: به عنوان مثال می‌توان سقاخانه صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر را به عنوان ماکتی کوچک و شکیل ساخت و برای فروش در اختیار زائران قرار داد تا با دیدن آن به یاد حرم حضرت رضا(ع) بیفتند./930/د102/ب5

 

 

ارسال نظرات