۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۳۲۶۲۸
مدیر دفتر نشر معارف:

مدیران ارشاد نشان دادند مسیر را نمی‌شناسند

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر نشر معارف گفت: ارشاد باید به جای خرید کتاب از ناشر آن‌ها را در گروه‌های 100 یا 200 تایی مجتمع کند تا یک شبکه اختصاصی توزیع تشکیل دهند.
پيرمراديان مدير انشتارات نشر معارف

به گزارش خبرگزاری رسا، مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در بیستمین نشست صبح ناشر مسأله توزیع را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ناشران دانست و گفت: بخش اعظم مشکلاتی که امروز گریبان­گیر صنعت نشر شده ناشی از ضعف در سیستم توزیع و نبود ویترین کافی کتاب است.

 

در آمریکا و اروپا 5 میلیون مخاطب داریم

 

وی افزود: اگر چند شهر بزرگ کشور از جمله شیراز و اصفهان را کنار بگذاریم، می‌بینیم که وضعیت عرضه کتاب در سایر شهرستان‌ها بسیار نامطلوب است. ما ناشر خوب و پرتوان کم نداریم. در حال حاضر بیش از 12 هزار ناشر در کشور وجود دارد که 30 درصدشان فعال‌اند و ده‌ها هزار عنوان کتاب نیز سالانه منتشر می‌کنند. از طرف دیگر 70 میلیون مخاطب در کشور داریم که می‌توانیم برایشان کتاب تولید کنیم. در حوزه بین‌المللی هم به‌راحتی می‌توانیم کتاب‌هایمان را به بازار افغانستان بفرستیم. علاوه بر این قریب به 5 میلیون مخاطب هم در آمریکا و اروپا داریم. با این وضعیت چه مشکلی در حوزه نشر وجود دارد؟

  

پیرمرادیان افزود:‌ از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود کتاب به دست مردم نرسد، نبود ویترین کافی در کشور است. ما در برخی از شهرستان‌ها که کمتر از 30 هزار نفر جمعیت دارند، اصلا کتاب‌فروشی نداریم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فکری به حال این موضوع بکند؛ البته به نظر می‌رسد مسئولان چندان با فضای کتاب آشنا نیستند چون متأسفانه مسیر را درست تشخیص نداده‌اند.

 

مباحث خطرناکی که در خصوص ممیزی از سوی دولت مطرح می‌شود

 

وی با اشاره به مباحثی که اخیراً در خصوص واگذاری ممیزی آثار دینی به قم مطرح شده است، گفت: این مباحث که اخیراً می‌شنویم حرف‌های خطرناکی است. اینکه می‌گویند کتاب‌های دینی در قم ممیزی شود؛ یعنی قم دیگر کاری با کتاب‌های غیردینی نداشته باشد. در حالی که ما در کل کشور عالمان و شخصیت‌های برجسته‌ای داریم که اتفاقاً باید آثار غیردینی را ممیزی کنند چون در این آثار به ویژه در ترجمه کتاب‌های خارجی است که یکسری مباحث انحرافی به شکل زیرکانه‌ای مطرح می‌شود. علمای قم و سایر شهرستان‌ها باید این آثار را ممیزی کنند تا جلوی نشر مباحث ضد دینی در کشور گرفته شود.

 

 مدیر دفتر نشر معارف در بخش دیگری از این نشست مشکل اصلی کتاب را عرضه نادرست آن خواند و گفت: برای رفع این مشکل تلاش کردیم تا در همه استان‌های کشور حداقل یک کتاب‌فروشی داشته باشیم. هم‌اکنون در بیست استان صاحب کتاب‌فروشی هستیم و تا پایان سال 11 استان باقی‌مانده از جمله سمنان، خوزستان، هرمزگان و... نیز صاحب کتاب‌فروشی خواهند شد.

  

وی درخصوص حمایت از این پاتوق‌ها نیز گفت: تنها حمایت ما از پاتوق‌ها این است که وام قرض‌الحسنه‌ای را برای رهن و اجاره مغازه در اختیارشان قرار می‌دهیم؛ ولی سایر هزینه‌ها را خود کتاب‌فروشی تأمین می‌کند. از میان این 20 فروشگاه، 18 پاتوق هم بازدهی مثبت داشتند و سودآور بودند. دو فروشگاهی هم که نتوانستند به سودآوری برسند اغلب در زمینه عرضه کتاب‌های درسی فعالیت می‌کردند.

  

پیرمرادیان ادامه داد: سودآوری این فروشگاه موضوع نویدبخشی است که ارشاد باید به آن توجه کند. ارشاد باید به جای خرید کتاب از ناشر باید آن‌ها را در گروه‌های 100 یا 200 تایی مجتمع کند تا یک شبکه فروش و توزیع اختصاصی تشکیل دهند./998/د101/ی

ارسال نظرات