۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۳۲۵۹۲

انتشار 24 میلیون جلد کتاب در نشر معارف

خبرگزاری رسا ـ مدیر نشر معارف با بیان این که تیراژ آثار دفتر نشر معارف تاکنون 24 میلیون جلد کتاب بوده است، گفت: دفتر نشر معارف در سال 1376 شکل گرفت و از نظر فعالیت خودگردان است.
پيرمراديان مدير انشتارات نشر معارف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها در بیستمین نشست صبح ناشر با اشاره به اینکه این انتشارات یک مؤسسه عمومی و نه دولتی است، گفت: دفتر نشر معارف در سال 1376 شکل گرفت و از نظر فعالیت  به طورخودگردان است و ارتباط مالی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ندارد.

 

مجموعه پرسش و پاسخ دانشجویی بی­بدیل است

 

وی درباره اهداف شکل‌گیری این انتشارات نیز گفت: در اوایل دهه هفتاد گروه درسی معارف اسلامی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ‌ها شروع به کار کرد و طبیعتا نیاز به تولید کتاب‌ های درسی برای این گروه دانشگاهی احساس می‌­شد. مجموعه ای از این کتاب ها توسط اساتید نوشته و انتشار این آثار اولین پایه های شکل گیری دفتر نشر معارف بود.

 

پیرمرادیان ادامه داد: دفتر نشر معارف کار خود را با تولید و انتشار کتاب­های درسی برای دانشجویان آغاز کرد و اولین اثری هم که منتشر شد، کتابی با عنوان «ریشه‌ های انقلاب» بود.

 

وی افزود: به تبع فعالیت در محیط دانشگاهی و حوزه فعالیت‌­های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، سوالات و دغدغه‌هایی در دانشجویان ایجاد شد؛ این سؤالات توسط کارشناسان نهاد به شکل مکتوب درآمده و در قالب 57 جلد تحت عنوان پرسش و پاسخ دانشجویی عرضه شده است؛ این سؤالات حاصل گفتگو و ارتباطی است که میان مبلغان مذهبی، اساتید و دانشجویان در برهه­های زمانی مختلف از جمله محرم، ماه مبارک رمضان یا حتی سر کلاس های درس به وجود آمده است.  

 

وی مجموعه پرسش و پاسخ‌های دانشجویی را مجموعه‌ای بسیار عظیم و بی‌بدیل توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از این سوالات هنوز تدوین نشده و پیش بینی مان اینست که این مجموعه به بیش از 100 جلد برسد. در این کتاب ها سوالاتی در حوزه فرهنگ، محرم و عاشورا، روابط دختران و پسران، ازدواج مطرح شده که جزو مباحث مهمی هستند که دانشجو نسبت به آنها دغدغه دارد.

 

پیرمرادیان اضافه کرد: سامانه نرم افزاری پرسمان که تحت وب فعالیت می‌کند و نرم افزار آن که برای گوشی‌های اندروید هم موجود است، از جمله فضاهایی هستند که دانشجویان از طریق آنها نیز می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ بگیرند. البته فضاهای سنتی ازجمله جلسات درس هم سر جای خود باقی هستند و سوالات مطرح شده از سوی اساتید در اختیار نهاد قرار می گیرد تا مکتوب شود.

 

سالانه بیش از 100 اثر را رد می­کنیم

 

وی در خصوص نیازسنجی های صورت گرفته در این انتشارات برای چاپ اثر نیز توضیح داد: نیازهایی که قرار است دفتر نشر معارف به آنها بپردازد همان موضوعاتی است که از سوی دانشجویان مطرح می شود و دغدغه آنهاست. قطعا موضوعاتی دیگری هم هستند و مولفانی هم ابراز آمادگی کردند که در خصوص آن موارد با دفتر نشر معارف همکاری کنند، اما ما سالانه چیزی حدود 100 عنوان کتاب را رد و از انتشارشان صرف منظر می کنیم چون به جزو نیازهای اصلی محیط دانشگاهی نیستند.

 

سهم کتاب های درسی؛ کمتر از 10 درصد

پیرمرادیان در ادامه به حوزه های فعالیت دفتر نشر معارف اشاره کرد و گفت: کتاب های درسی در مجموعه منشورات ما کمتر از 10 درصد سهم دارند و از مجموع 883 عنوان کتابی که این دفتر تاکنون منتشر کرده تنها 60 عنوان آن درسی و کمک درسی بوده است.

 

وی ادامه داد: از سال 1377 تاکنون تیراژ آثار دفتر نشر معارف 24 میلیون جلد کتاب بوده که 16 میلیون آن کتاب درسی و بیش از 7 میلیون غیردرسی است.

 

وی با تاکید بر اینکه دفتر نشر معارف وابستگی چندانی به نقدینگی حاصل از فروش کتاب درسی ندارد، توضیح داد: با چاپ آثار غیردرسی هم می توانیم جریان نقدینگی خوبی داشته باشیم و از نقدینگی ناشی از فروش کتاب های درسی هم حداکثر بهره را برای انتشار کتاب های غیر درسی می بریم.

 

چاپ کتاب غیردرسی، سودآور نیست

 

مدیر دفتر نشر معارف در خصوص تیراژ آثار این انتشارت در سال 93 نیز گفت: تیراژ کتاب های غیر درسی ما در سال 93 بالغ بر 914هزار کتاب بوده و این رقم در خصوص کتاب های غیر درسی چیزی حدود یک میلیون و 270 هزار است. البته معمولا قیمت گذاری کتاب درسی پایین است چون ما باید اقتضائات مالی دانشجویان را هم در نظر بگیریم. در بازار توزیع کتاب درسی منفعت مالی چندانی ندارد و درواقع تنها راه خوبی برای جذب دانشجویان به داخل کتابفروشی و معرفی سایر آثر به آنهاست. اگر تیراژ بالای کتاب های درسی نبود، تولید و عرضه آنها نه به نفع ناشر بود و به نفع کتاب فروش.

 

پیرمرادیان افزود: یکی از نکاتی که دفتر نشر معارف برای انتشار آثار دانشجویی رعایت می کند این است که دانشجو معمولا تردد و تحرک بیشتری نسبت به سایر اقشار دارد و کتاب های قطور و حجیم برایش چندان کاربردی نیست. تجربه به ما نشان داد که دانشجویان بیشتر از کتاب­های جیبی و پالتویی استقبال می کنند به همین خاطر در حال حاضر قطع کتاب های غیر درسی ما بزرگ‌تر از رقعی نیست./998/د101/ی

ارسال نظرات