۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۱۰۷۹

صحبت‌های وزیر برکنارشده سعودی با پادشاه این کشور

خبرگزاری رسا ـ منابع نزدیک به وزیر برکنارشده اطلاع رسانی عربستان گزارش دادند وی به دلیل اعتراضاتی که به روند سیاست‌های ریاض نسبت به یمن،‌ بحرین،‌ لبنان، ایران، ‌سوریه و دخالت وهابیان در امور داخلی عربستان داشت از پستش برکنار شده است.
عبدالعزيز خوجه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع نزدیک به عبدالعزیز خوجه، وزیر اطلاع رسانی برکنار شده سعودی حاکیست که وی به عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نامه‌ای به  نوشته و نسبت به برخی موضوعات داخلی و خارجی اعتراضاتی داشته است.

 

بر اساس این خبر خوجه در این نامه خطاب به پادشاه عربستان گفته از زمانی که ملک عبدالله در جلسات دولت حضور پیدا نکرده، وزرا مورد سرکوب واقع شده‌اند و هیچ وزیری جرأت ارائه ایده‌ها و نظرات خود را ندارد.

 

وی که در همین نامه تقاضا کرده استعفایش پذیرفته شود، اعلام کرده که نهادهای دینی در عربستان در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کنند و به بازوی سرکوب مردم به ویژه جوانان تبدیل شده‌اند در حالی که نهاد قضائی عربستان نیز همیشه از نهادهای مذهبی حمایت می‌کنند و ما می‌دانیم که این موسسات به صورت روزانه این اشتباهات را مرتکب می‌شوند.

 

خوجه در اشاره به سیاست‌های خارجی عربستان تأکید کرده که بعد از گذشت چهار سال از بحران بحرین برای وی ثابت شده که راهکار امنیتی به کار گرفته شده در بحرین کارساز نیست و برعکس روند حوادث در این کشور باعث شده که افکار عمومی پیش از قبل با معارضان بحرینی همراهی کند و نیروهای "سپر جزیره" عربستان که به بحرین اعزام شده بودند متأسفانه به بخشی از مشکل تبدیل شده‌اند و حوادث این کشور عنوان طائفه‌ای به خود گرفته است.

 

وی افزود: حل بحران بحرین نیازمند گفت‌وگویی بحرینی  در داخل این کشور است و عربستان باید نقش فعالی در این زمینه داشته باشد و این مسئله به این معنا نیست که ریاض آنهایی که در بحرین خواستار حقوقشان هستند را به عصیان و اقدام علیه نظام متهم کند.

 

خوجه در این نامه در اشاره به آنچه در کشورهای عربی به "بهار عربی" معروف شد گفت که این پدیده نشان داد که اهداف خاصی را دنبال می‌کند واین اهداف از سوی برخی طرف‌های بین المللی حمایت می‌شوند و دیگر قابل قبول نیست که به این مسئله ساده لوحانه نگاه کنیم زیرا تروریسمی که به یکی از عنوان‌های برتر بهار عربی تبدیل شده از سوی برخی طرف‌ها مورد حمایت قرار گرفته و زمان آن فرا رسیده که به صورت جدی‌تر واقعیات موجود را پیگیری کنیم.

 

 

وزیر برکنار شده سعودی در نامه‌اش اعلام کرده که آنچه در یمن نیز روی می‌دهد ممکن است هر آن در لبنان بیافتد

 

وی همچنین با اشاره به سابقه حضورش در لبنان به عنوان سفیر عربستان تأکید کرده بود که باید عربستان نقش مثبتی در حل بحران داخلی لبنان بازی کند و افزود: وضع داخلی لبنان بسیار خطرناک است و  نباید زمان زیادی در مقابل این وضعیت ساکن بمانیم زیرا مسأله انتخاب رئیس جمهور در این کشور یک موضوع است اما بالا گرفتن موج جنگ ‌های طائفه‌ای مشکل اصلی به شمار می‌آید.

 

وزیر پیشین اطلاع رسانی عربستان در این نامه خطاب به پادشاه این کشور در ارتباط با پرونده بحران سوریه گفت که به نظر می‌رسد مردم سوریه تنها افرادی هستند که تاوان آنچه در این کشور رخ می‌دهد را پرداخت می‌کنند و انقلابی که ادعا می‌کرد از حق طبیعی مردم سوریه حمایت می‌کند از بین رفته و آنچه در حال حاضر در این کشور روی می‌دهد یک نبرد منطقه‌ای و بین المللی است که ایستادن کنار مردم سوریه در این شرایط نیازمند یافتن راهکاری سیاسی است که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند.

 

خوجه در اشاره به روابط تهران و ریاض نیز گفت که عربستان باید با ایران به عنوان یکی از همسایه‌هایش گفت‌وگو کند و این مسأله را به هیچ کدام از پیمان‌های بین المللی و منطقه‌ای ربط ندهد و باید بر اساس منافعمان با ایران به صورت مستقیم گفت‌وگو کنیم.

 

وی افزود: نباید روابط با ایران را به قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی ربط دهیم زیرا برای ما به صورت قاطع اثبات شده که این کشورها تنها به دنبال منافع خود هستند و ما نیز نباید فراموش کنیم که ایران یک کشور همسایه است که نمی‌توان تأثیرش را نادیده گرفت.

 

خوجه که پیشتر بعد از دستور توقیف شبکه وهابی وصال در پی حادثه حمله به عزاداران حسینی در استان الاحساء عربستان از سمت خود برکنار شده، از ریاض خواسته بود که نقش فعال‌ و مثبت تری در یمن بازی کند زیرا این کشور یکی از نزدیک ترین کشورها به عربستان سعودی است و ریاض باید در ارتباط با همه گروه‌های موجود در این کشور اصل بی طرفی را رعایت کند./1321/د101/ک

ارسال نظرات