۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۳۰۷۰۰
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(164)

ایران به دنبال اخراج رسانه‌های خارجی نیست

خبرگزاری رسا ـ عبدالقادر فایز با اشاره به پیاده‌سازی سیاست‌های عربستان در بحرین، گفت: سیاست اصلی که در بحرین اعمال می‌شود در واقع سیاست بحرین نیست بلکه سیاست عربستان است، اخراج الجزیره از بحرین یک سیاست عربستانی بود.
عبدالقادر فايز، رئيس دفتر الجزيره عربي در ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالقادر فایز، رییس دفتر الجزیره عربی در ایران در نشست خبری تشریح برنامه‌های این شبکه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بابیان این‌که این شبکه از ابتدا برای تبدیل‌شدن به یک رسانه فرا منطقه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: الجزیره یک شبکه بین‌المللی با اهداف بین‌المللی است که به دنبال تبدیل کردن قطر به‌عنوان یک کشور بزرگ نیست زیرا همه می‌دانند که قطر کشوری کوچک در منطقه است، الجزیره می‌خواهد در صنعت رسانه حرف اول را بزند.

وی، فعالیت این شبکه تلویزیونی را تابع دو هدف کلی عنوان کرد و ادامه داد: اولین هدف، ارسال اخبار مسائل و قضایای جهان عرب به دنیا و موضوعات دنیا به جهان عرب است.

عبدالقادر فایز با اشاره به این‌که سیاست اصلی این شبکه در موضوعات مختلف تغییر نکرده است، اظهار داشت: سیاست این شبکه در موضوع فلسطین بسیار روشن است و با بازگشت به پوشش اخبار جنگ اخیر غزه و همچنین جنگ‌های پیش‌تر، موضع‌گیری این شبکه هیچ تغییری نداشته است؛ وضعیت جهان عرب تغییر کرده و الجزیره نیز باید این تغییرات را در خود اعمال کند.

وی، هر حزب و گروه را دارای حق بیان عقاید دانست و ابراز داشت: هر حزب و جریانی که حرفی برای گفتن دارد می‌تواند حرف خود را بزند حتی اگر جریان‌های تندرو و تروریستی باشد؛ اگر حرفی دارد باید اجازه دهیم تا حرفش را بزند و اگر حرف او محکم نبود مخاطب آن را باور نمی‌کند.

رئیس دفتر الجزیره عربی در ایران به ریزش 50 میلیون نفری مخاطبان این شبکه اشاره کرد و بیان کرد: به دلیل اهمیت جامعه عرب، شبکه‌هایی همچون شبکه العربیه، العالم، سی‌ان‌ان عربی، اسکای‌نیوز و حتی رژیم اسرائیلی نیز شبکه عربی راه‌اندازی کرده‌اند.

وی، اولویت دوم پوشش اخبار را جهان اسلام عنوان و تصریح کرد: منطقه ما پر از تشنج شده و برای این‌که بتوانیم آرامش را در این منطقه به وجود آوریم، نیاز به پوشش اخبار در این موقعیت داریم.

امروز عصر رسانه نیست، عصر مخاطب است

عبدالقادر فایز به حضور مستمر خود در ایران اشاره کرد و بیان داشت: در سال 1996 دفتر الجزیره در ایران تأسیس شد و از آن روز تا به امروز چند مرحله طی شد؛ در دوره‌ای الجزیره رابطه خوبی با ایران داشت و در مواردی اشتباه می‌کرد و رابطه خراب شد اما می‌توانم تأکید کنم که الجزیره همیشه در ایران حضور داشته و اگر می‌بینید که به‌جز الجزیره، شبکه عربی بزرگی در ایران وجود ندارد و در مراحلی که منطقه پرتشنج است، در ایران حضور داریم.

ایران به دنبال اخراج رسانه‌های خارجی از کشور نیست

وی، حضور مستمر در ایران را دارای دو پیام دانست و اظهار کرد: اولین پیام این است که الجزیره می‌تواند قوانین ایران را اجرا کند و دوم این‌که ایران به دنبال اخراج رسانه‌های خارجی از کشور نیست. ما تا حدی رابطه خوبی داریم و این پلی که بین ایران و الجزیره بوده، محکم است و قوانین جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنیم و کار می‌کنیم.

رئیس دفتر الجزیره عربی در ایران بابیان این‌که ایران دارای نفوذ اقتصادی، سیاسی و مذهبی در منطقه است، اضافه کرد: دیگر جهان تک نظر نیست و مسؤولان ایران این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند؛ می‌بینیم که ایران دیگر کشور کوچکی در منطقه نیست و نفوذ اقتصادی، سیاسی و مذهبی دارد.

وی افزود: الجزیره جزئی از یک پروژه نیست؛ اگر در جهان پروژه‌های زیادی هست که به رهبری آمریکا، عربستان و دیگر کشورها اجرا می‌شود، الجزیره جزئی از این پروژه‌ها نیست، تا به امروز 13 خبرنگار ما به دست رژیم‌های عرب، آمریکا و رژیم اسرائیل کشته و شهید شده‌اند.

دولت بحرین الجزیره را از این کشور اخراج کرد

عبدالقادر فایز در خصوص موضع‌گیری‌های این شبکه در قبال موضوع سوریه و بحرین، عنوان داشت: اولین خبر مربوط به سوریه زمانی مخابره شد که اولین نفر کشته شد و تا آن زمان افراد زیادی ناراحت بودند که چرا اخبار سوریه را منتقل نمی‌کنیم؛ امیر قطر و برخی کشورها نمایندگانی فرستادند و با بشار صحبت کردند تا اصلاحات داخلی را انجام دهند و سوریه به سمت جنگ داخلی نرود.

وی اضافه کرد: الجزیره اخبار بحرین را از روز اول منتشر کرد، می‌دانستیم که وضعیت بحرین با دیگر کشورها متفاوت است؛ دو ماه اول که در بحرین حاضر بودیم، همه اخبار را منعکس می‌کردیم و بعدازاین مدت حاکمان بحرین دفتر الجزیره عربی و انگلیسی را بستند و ما را اخراج کردند.

رئیس دفتر الجزیره عربی در ایران به ساخت فیلم مستندی در خصوص تحولات بحرین اشاره کرد و عنوان داشت: فیلم مستند «برندگان شب» را تهیه کردیم که در مورد فعالیت‌های شبانه مخالفان بحرین بود؛ حکومت بحرین نتوانست الجزیره را تحمل کند و اخراج کرد.

سیاست اصلی در بحرین، سیاست عربستان است

وی با اشاره به پیاده‌سازی سیاست‌های عربستان در بحرین، تأکید کرد: سیایت اصلی که در بحرین اعمال می‌شود درواقع سیاست بحرین نیست بلکه سیاست عربستان است، اخراج الجزیره از بحرین یک سیاست عربستانی بود.

عبدالقادر فایز  بابیان این‌که ما نیز اشتباه می‌کنیم اما سیاست خاصی برای هیچ کشوری نداریم، اظهار کرد: شبکه الجزیره و حکومت قطر دو سازمان مستقل از هم هستند که به هم ارتباطی ندارند؛ ما سیاست قطر را اجرا نمی‌کنیم؛ درست است که 60 درصد بودجه الجزیره از حکومت قطر تأمین می‌شود اما قطر یک کشور است و ما نیز یک رسانه هستیم؛ جنگ در منطقه ما جنگ نفوذ است./9315/پ200/ج

ارسال نظرات