۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۲۹۵۳۲
چامسکی:

آمریکا سردمدار تروریسم در جهان است

خبرگزاری رسا ـ فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی در مقاله ای آمریکا را به خاطر عملیات مرگبار سازمان جاسوسی سیا در کشورهای خارجی، دولت سردمدار تروریسم در جهان خواند.
چامسکي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، چامسکی در تازه ترین مقاله خود، به گزارشی محرمانه اشاره کرد که سیا در آن اقداماتش را در طول افزون بر شش دهه گذشته برای تسلیح شورشیان سراسر جهان، مورد بررسی و واکاوی قرار داده است.

روزنامه نیویورک تایمز با اعلام خبر مربوط به بازبینی سیا در عملکردش مبنی بر تسلیح شورشیان سراسر جهان، اشاره کرد که این اقدام به بدبینی درباره تسلیح عوامل مسلح مخالف دولت سوریه از سوی آمریکا دامن زده است.

چامسکی در مقاله خود جزییات برخی از نمونه های ذکر شده در گزارش بازنگری سیا ذکر کرده و آمریکا را قهرمان تولید ترور در جهان نامید.

چامسکی نوشت: نخستین بخش از مقاله تایمز به سه مثال عمده کمک های پنهانی به (شورشیان در) کشورهای آنگولا، نیکاراگوآ و کوبا اشاره دارد که به واقع، هریک از آنها یک مورد مهم از عملیات تروریستی آمریکا هستند.

چامسکی می افزاید: این آمریکا بود که در دهه 80 میلادی از یورش رژیم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی به آنگولا حمایت کرد و در نتیجه تبعات آن، افزون بر پیامدهای منفی در آفریقای جنوبی، یک میلیون و 500 نفر نیز در کشورهای همسایه کشته شدند.

چامسکی در مقاله اخیر خود همچنین به تلاش های مخرب و جنایتکارانه آمریکا در کوبا بخصوص ناکامی حمله 'خلیج خوک ها' و اعمال تحریم های سنگین که همچنان نیز ادامه دارد، اشاره کرد.

وی دراین مورد می نویسد: تبعات این جنگ طولانی تروریستی، به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی که با وجود مخالفت جهانی همچنان ادامه دارد، مضاعف شده است. سازمان ملل در 28 اکتبر برای بیست و سومین بار بر لزوم پایان بخشیدن تحریم های اقتصادی، مالی، تجاری آمریکا علیه کوبا تاکید کرد.

چامسکی در مقاله خود به جنگ افروزی های آمریکا در دهه 80 میلادی در آمریکای مرکزی و همچنین به حملات هوایی کنونی واشنگتن در سوریه و عراق علیه داعش اشاره کرده و نوشته است که داعش نیز همچون سایر گروه های تروریستی به واسطه تجاوزهای نظامی آمریکا در خاورمیانه شکل و قدرت گرفته است.

چامسکی در پایان مقاله به برنامه حملات هوایی پهپادهای نظامی آمریکا در آسمان کشورهای یمن و پاکستان در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که تحت عنوان مقابله با تروریسم ادامه دارد، اشاره کرده و خشم و نارضایتی حاصل از آن را در میان افکار عمومی یادآور شده است./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات