۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۲۸۴۵۰
استاد حوزه علمیه:

دینداری درک عمیق و توأم با شعور حقیقت عالم هستی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، دینداری را درک عمیق و توأم با شعور حقیقت عالم هستی بیان کرد و گفت: در اسلام ملاک کمیت انجام اعمال نیست بلکه کیفیت و درک درست از عبادت و خردورزی مهم است.
استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمدمهدی گرجیان، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع عزاداران امامزاده عبدالله بابل با بیان این که تکیه بر شور و عواطف و احساسات در عزاداری خوب است اما کفایت نمی کند، تصریح کرد: از دیدگاه قرآن کریم انسان ها دارای دو نوع ایمان هستند که یکی ایمان مستحکم و دیگری ایمان سست است.

 

وی با بیان ویژگی های ایمان مستحکم گفت: انسان دارای ایمان مستحکم اگر میلون ها بار کشته شود دست از ایمان بر نمی دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ویژگی های سست ایمانی گفت: انسان دارای ایمان سست به راحتی و با یک وزش باد حوادث و فتنه ها ایمان خود را از دست می دهد.

 

عضو  هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی امام باقر(ع) با بیان این که شور و تعقل در کنار هم باید باشد تصریح کرد: داشتن تنها شور احساسی و تعقل تنها موجب انحراف انسان می شود و به همین دلیل تاکید زیاد بر توامان شدن عقل و احساس در عزاداری های محرم می شود.

 

وی به بیان ویژگی های حجاب از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: حجاب به معنای مصون ماندن است و بر همین اساس برخلاف عقیده برخی حجاب تنها جسمانی نیست بلکه گاهی یکی از اسما و صفات الهی از دیدن دیگر جلوه های الهی جلوگیری می کند.

 

حجت الاسلام گرجیان با تاکید بصیرت و عمق نگری در حوزه دین خاطرنشان کرد: برخی ها کعبه را مقصد اعلی تصور می کنند اما حقیقت این است که مقصد اعلی بیت المامور است.

 

وی دینداری را درک عمیق و توأم با شعور حقیقت عالم هستی بیان کرد و گفت: در اسلام ملاک کمیت انجام اعمال نیست بلکه کیفیت و درک درست از عبادت و خردورزی مهم است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عباداتی مورد پذیرش قرار می گیرد که در آن شعور نقش داشته باشد و به همین دلیل در شب قدر از ثواب های مهم مناظرات علمی است.

 

وی ویژگی های رفتاری و ولایت مداری یاران امام حسین(ع) را الگویی مناسب بیان کرد و افزود: باید از اصحاب سیدالشهدا درس بگیریم زیرا جایگاه هریک به خاطر معرفت و بصیرتشان در نزد امام حسین(ع) است.

 

حجت الاسلام گرجیان دومین ویژگی اصحاب حسین(ع) اطاعت محض از امام دانست و خاطرنشان کرد: هر لحظه شاهدیم که هیچ یک از اصحاب درنگی در اطاعت از دستور و فرمان ان  حضرت نکردند که نمونه بارز رفتار حضرت عباس در قبال دستورات سید الشهدا است.

 

وی دیگر ویژگی اصحاب امام حسین(ع) را اهل بخشش بودنشان بیان و تصریح کرد: یک شیعه حقیقی در همه زندگی و لحظات اهل بخشش است و این بخشش منحصر به پول و جان نیست بلکه فرو بستن چشم از گناه نیز در مرتبه عالی به نوعی بخشش محسوب می شود.

 

استاد مرکز جامعه المصطفی قم، آزادگی از قید و بند تعلقات را از ویژگی های دیگر یاران امام حسین(ع) برشمرد و افزود: حر نمونه بارز آزادگی در کربلا است زیرا باید خود را از تعلقات جدا کرد تا آنوقت راه و مسیر حق را انتخاب کرد و در زمره یاران سید الشهدا قرار گرفت.

 

وی با انتقاد از برخی مسؤولان که موضوع بخشش حر را از سوی سیدالشهدا با جریان فتنه 88 قیاس می کنند، گفت:  بعضی ها امروز حرف هایی می زنند که ماجرای بخشش حر از سوی سیدالشهدا در اذهان بدجلوه می کند در صورتی که حر در کلام و رفتارش ادب را نزد امام حسین(ع) رعایت کرد.

 

حجت الاسلام گرجیان افزود: حر بعد از توبه سپس با حالت پشیمانی نزد امام برای طلب بخشش آمد در صورتی که فتنه گران تا کنون از این عمل خود تا کنون اظهار پشیمانی و طلب عفو نکردند./1313//پ202/ب1

ارسال نظرات