۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۲۲۸۴۴۶
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

آیت‌الله مدرس نمونه بارز مبارزه با استعمار است

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور شهید آیت‌الله مدرس را یکی از نخبه‌ها و فقهای بزرگ کشور دانست و گفت: او یکی از سیاستمدارانی بود که نمونه‌اش خیلی کم آمده است، یکی از کسانی بود که از گرگ استعمار و نوکرش رضاخان یک پلک بهم زدن هم نترسید و جلوی همه ایستاد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شب گذشته در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در هیأت مکتب الائمه(ع) و هیأت صاحب الزمان(عج)تهران با اشاره به آیه«ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه»، گفت: خداوند اعلام کرده که من مشتری شما بندگانم هستم و وجود و مال شما را با این‌که محدود است، از شما می‌خرم اما قیمتی که به شما می‌دهم، یک قیمت نامحدودی است.

 

وی با اشاره به این‌که در جنگ احد 70 نفر شهید شدند، افزود: در این این شهیدان، سه شهید ممتاز بودند؛ یکی حضرت حمزه(ع) عموی پیامبر(ص)، یک جوان 28 ساله به نام مصعب بن عمیر که بسیار جوان فوق العاده‌ای بود و دیدم دانشمندی یک کتاب کامل درباره او نوشته بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: روزی پیامبر اکرم(ص) به او نگاه کرد و به یارانش فرمود نور الله قلبه بالایمان، پدر و مادر او کافر و بت پرست و اهل مکه بودند و اصلا هم حاضر نشدند مسلمان شوند.

 

این واعظ برجسته ابراز داشت: شهید سوم پدر جابر بن عبدالله انصاری بود؛ پیرمردی که شش دختر و همین یک پسر را داشت، شب قبل از جنگ، در خانه، بین این پدر و پسر بحث بود، پسر می‌گفت تو شش دختر داری، من به جای تو به جنگ می‌روم، پدر می‌گفت من به جنگ می‌روم، اگر شهید شدم، تو به خواهرانت رسیدگی کن، بالاخره پدر، پسر را قانع کرد و در جنگ شهید شد و آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا» اینجا نازل شد.

 

وی بیان داشت: وقتی شهدای احد را دفن کردند، رسول خدا(ص) بالای سر شهدا ایستاد، چند لحظه که گذشت، برگشتند به باقیمانده اصحاب فرمودند این شهدا را که دفن کردیم، پروردگار به جابر بن عبدالله انصاری خطاب کرد مرحبا بک، چه چیز از من می‌خواهی؟(نمونه این جریان در سوره یاسین است)، گفت خدایا مرا چند لحظه در دنیا برگردان تا خودم با زبان خودم به اینها که در میدان احد ایستاده‌اند و مدینه نرفته‌اند، خبر دهم که تو با ما چقدر زیبا برخورد کردی، دیگر خواسته‌ای ندارم، خطاب رسید عبدالله هرکسی را به این‌طرف انتقال دادم، دیگر به دنیا برنمی‌گردانم اما خودم از جانب تو به مانده‌ها می‌گویم که شما در اینجا چه وضعیتی دارید، سپس آیه «بل احیاء عند ربهم یرزقون» نازل شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ»، ابراز داشت: در این آیه خداوند 9 خصوصیت برای کسانی که با او خرید و فروش می‌کنند، را بیان می‌کند.

 

این واعظ برجسته شهید آیت‌الله مدرس یکی از نخبه‌ها و فقهای بزرگ کشور دانست و گفت: او یکی از سیاستمدارانی بود که نمونه‌اش خیلی کم آمده است، یکی از کسانی بود که از گرگ استعمار و نوکرش رضاخان یک پلک بهم زدن هم نترسید و جلوی همه ایستاد.

 

وی افزود: مدرس را یک کاسب ساخت؛ این کاسب روزی در شهرضا، بین اصفهان و آباده برای خرید به مغازه‌ عطاری می‌رود، بچه‌ای 10 یا 12 ساله جنس شناس، مؤدب، خوش زبان و جذب کننده را می‌بیند، از او می‌پرسد پسر چه کسی هستی؟ می‌گوید زندگی ما و پدر و مادرم برای 10، 12 کیلومتری یک روستایی در سطح کویر است، پدر من روضه خوان خانگی است، کاسب می‌گوید پدر تو روحانی است، چرا تو نرفتی روحانی شوی؟ می‌گوید پدر من خرجی من را ندارد، کاسب با مرحوم مدرس نزد پدرش میر عبدالباقی رفته و خرجی او را تقبل می‌کند، او سه سال خرجی مرحوم مدرس را می‌دهد و او طی این سه سال چنان درس می‌خواند که بعد در آن منطقه استادی نبوده که بتواند از او استفاده کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان اظهار داشت: مرحوم مدرس سپس به اصفهان رفته و در آنجا مایه‌هایش را کامل می‌کند و از آن‌جا به نجف می‌رود و وقتی برمی‌گردد یک مجتهد جامع الشرایط است که از طرف مراجع آن زمان جزو شورای فقهای قانون اساسی مشروطه می‌شود./956/پ202/ب4

ارسال نظرات