۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۲۴۵۵۸
سفیر سابق لیبی در ایران:

یمن مستعدترین کشور برای نزدیکی به ایران است

خبرگزاری رسا ـ سفیر سابق ایران در لیبی گفت: انقلاب‎های منطقه به سوی اسلام و انقلاب اسلامی متمایل شده است زیرا هیچ راهکاری از سوی تکنوکرات ‎ها، مارکسیست ‎ها و لیبرالیست‌‎ها برای دنیای فعلی وجود ندارد و راهکار اسلام یگانه راهکار مطلوب در دنیاست.
برگزاري نشست «از بيداري اسلامي چه مي‌دانيم» در نيجريه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جعفر قنادباشی سفیر اسبق ایران در لیبی، امروز در نشست «یمن به کدام سمت و سو؟ خیزش سادات، از صعده تا صنعا» در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل گفت: پیروزی انقلاب یمن از سوی انصارالله دچار مشکلاتی شده است زیرا ‌همه دستاوردهای این انقلاب، با انتصاب نخست‌وزیر جدید از بین رفته است.

 

سفیر سابق ایران در لیبی با بیان این که نخست وزیر جدید یمن می‌تواند انقلاب را دچار بحران و مشکل کند، اظهار داشت: انقلاب یمن همراه با جنگ داخلی و سه جنگ همزمان با ارتش یمن، جنگ با تکفیری ‌ها و جنگ با سعودی ‌ها روی داده است و این از نقاط برجسته این انقلاب به شمار می آید.

 

وی با اشاره به این که انقلاب همراه با جنگ در دنیا بسیار نادر است، تصریح کرد: علاوه بر این، انقلاب یمن همراه با جدایی خواهی یمن جنوبی صورت گرفت در حالی که مثلاً در انقلاب ایران، حرکات جدایی‌خواهی در مناطق کردستان و همچنین غائله گنبد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داد اما در یمن جدایی خواهان قبل از انقلاب شان و نیز در حین آن خواستار جدایی بودند.

 

قنادباشی با بیان این که در انقلاب یمن به دلیل برخورداری از فرهنگ شیعه به خوبی از خون شهدا بهره‌برداری شده است، ابراز داشت: این اتفاق در انقلاب مصر، لیبی و سایر کشوهای اسلامی نیفتاد و انقلاب مردم بهره لازم را از این فرهنگ نبرد.

 

وی افزود: برپایی و جان دوباره گرفتن انقلاب یمن به دلیل بهره‌ گیری از خون شهید دکتر احمد شرف‌الدین بوده است.

 

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به تشابه اوج گیری انقلاب در یمن و ایران، ضمن اشاره به منابع معدنی و نفتی یمن درباره آینده این کشور اظهار داشت: اگر انقلاب یمن و دولت بعدی آن به خوبی به حرکت خود ادامه دهند به زودی یمن به پیشرفت خوبی دست خواهند یافت.

 

قنادباشی با اشاره به کارشکنی های منصور هادی، نخست وزیر برکنار شده یمن ابراز داشت: باید پس از انقلاب با برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، پیشرفت یمن آغاز و وحدت ملی در یمن اجرایی شود.

 

این کارشناس، شیوه حکومت های کشورهای خاورمیانه را دو روش مرتجع و حامی غرب و غیر حامی غرب دانست و گفت: کشورهای حامی غرب پس از آغاز بیداری اسلامی یا بهار عربی کشورهای مرتجع و حامی غرب به شدت نگران آینده حکومت خود شده‌ اند و برای انحراف انقلاب ‌های منطقه از مسیرشان بسیار هزینه‌ می کنند که وضعیت فعلی مصر مصداق بارز این موضوع است.

 

وی افزود: رسانه‌های غربی برای انحراف انقلاب مصر 56 میلیون دلار برای بدنام کردن مهره اخوان در مصر یعنی محمد مرسی هزینه کردند و اخبار دروغی نظیر ازدواج مرسی با زیباترین دختر لبنانی و فروش صحرای سینا منتشر کردند.

 

سفیر سابق ایران در لیبی با بیان این که یمن مستعدترین مهره در منطقه خاورمیانه برای نزدیکی به ایران است، ابراز داشت: کشورهای مرتجع حامی غرب از این که یمن به سمت انقلاب اسلامی ایران گرایش پیدا کند، بسیار هراس دارند و به همین دلیل آمریکا و عربستان سعودی بیشترین هزینه را برای انحراف و سرکوب انقلاب مردم یمن صرف کرده اند.

 

قنادباشی با اشاره به تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان و محور مقاومت در منطقه بر انقلاب یمن تأکید کرد: انقلاب های منطقه به سوی اسلام و انقلاب اسلامی متمایل شده است زیرا هیچ راهکاری از سوی تکنوکرات ‌ها، مارکسیست ‌ها و لیبرالیست‌ ها برای دنیای فعلی وجود ندارد و راهکار اسلام یگانه راهکار مطلوب در دنیاست.

 

وی با بیان این که گرایش به سمت اسلام از سوی دولت‌ها و ملت‌ها بیشتر شده است، یادآور شد: سعودی ‌ها از امضای توافقنامه انصارالله و دولت یمن استقبال کردند زیرا آنها به دنبال به بازی گرفتن شیعیان یمن و انحراف انقلاب آنان هستند./805/پ202/د

ارسال نظرات