۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۲۲۳۴۵۲
آیت‌الله سبحانی:

خوش خلقی مسؤولیت افراد در قبال جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که حسن خلق مسؤولیتی است که هر فرد نسبت به جامعه دارد، گفت: اخلاق خود مبلغ دین است، فرد نباید عصبانی شده و باید با مردم مدار کند؛ در برابر توهین و فحاشی جاهلان نیز حلم و بردباری داشته و جهل جاهل را نادیده بگیرد.
 درس خارج فقه آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایات به بیان عوامل حفظ فرد از گرفتار شدن در گناهان پرداخت.

 

این مرجع تقلید ورع را نخستین عامل نگهدارنده افراد در برابر گناهان دانست و بیان داشت: ورع در حقیقت خدا ترسی است و این صفت سد محکمی میان فرد و گناهان ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: خوش اخلاقی و حسن خلق نیز افراد را از گرفتار شدن در گناهان حفظ می‌کند؛ چرا که فرد وقتی غضبناک شود گرفتار برخی از رذایل اخلاقی می‌شود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که حسن خلق مسؤولیتی است که هر فرد نسبت به جامعه دارد، عنوان کرد: اخلاق خود مبلغ دین است؛ اکنون در کشور اندونزی اگر صد میلیون مسلمان وجود داشته باشد مولود اخلاق تجار مسلمانانی است که در این کشور کار کرده‌اند.

 

وی تأکید کرد: فرد نباید عصبانی شده و باید با مردم مدار کند؛ در برابر توهین و فحاشی جاهلان نیز حلم و بردباری داشته و جهل جاهل را نادیده بگیرد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به توهین وهابیان نسبت به مسلمانان به ویژه شیعیان اظهار داشت: گاهی در مسجد الحرام که فرد راه می‌رود افراد جاهلی شروع به فحاشی و توهین کرده و از عبارتی همانند کافر و مشرک بودن استفاده می‌کنند، در برابر این‌ها باید سکوت کرد.

 

وی ادامه داد: سکوت در برابر فرد جاهل و فحاشی بیشتر او را ناراحت می‌کند؛ البته فرد اگر می‌خواهد بر خود تسلط کاملی داشته باشد می‌تواند در آیه قرآن بخواند و با بردباری جهل او را در نظر نگیرد.

 

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر روزه گرفتن در روز عرفه، بیان داشت: جمع میان روزه و درس هیچ مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند، روزه مستحب بوده و درس خواندن در شرایط کنونی واجب عینی یا قریب به عینی است؛ از این‌رو بهتر است فرد به بهانه روزه گرفتن درس را ترک نکند./993/پ202/ج

ارسال نظرات