۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۲۲۳۱۷
نماینده حماس در ایران:

عملکرد دولت در دوران جنگ بسیار بد بود

خبرگزاری رسا ـ چهارمین جلسه از سلسله نشست های جنگ غزه با حضور خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران با موضوع حاکمیت سیاسی، اقتصادی و امنینی نوار غزه پس از جنگ 50 روزه در برگزار شد.
عصر شعر غزه در آتش

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین جلسه از سلسله نشست های جنگ غزه با حضور خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران با موضوع حاکمیت سیاسی، اقتصادی و امنینی نوار غزه پس از جنگ 50 روزه در موسسه ندا برگزار شد.

 

خالد قدومی در این جلسه گفت: توافق 24 آوریل به چند دلیل صورت گرفت، بحران غزه، بحران شدید مالی و شرایط منطقه ای سخت، تخریب حدود 90 درصد تونل های غزه، زیان های مادی پانصد میلیون دلاری، به تعویق افتادن حقوق پنجاه هزار کارگر(ماهیانه 37 میلیون دلار) و افزایش رشد بیکاری به 30 درصد از عوامل این توافقنامه بود. مشکلات نه تنها برای غزه بلکه برای رامی حمدالله نیز چالش محسوب می شد در این رابطه حدود سی درصد از بودجه را که تقریبا 1.5 میلیارد دلار میشد را رژیم صهیونیستی قطع کرد.

 

نماینده جنبش حماس در ایران افزود: افکار عمومی کرانه باختری موافق این سازش نبود و در یک نظر سنجی 89 درصد فلسطینی ها در آستانه این توافقنامه، مخالف آن چارچوبی بودند که با جان کری امضا شد. این دو عامل باعث شد که غزه و تشکیلات خودگردان به سمت آشتی حرکت کنند که منتج به تشکیل دولت و کابینه آقای رامی حمدالله شد.

 

وی تصریح کرد: بعد از آن توافق قضیه ربوده شدن آن 3 اسرائیلی اتفاق افتاد و در تاریخ 18/6/2014 در اجلاس اتحادیه عرب، محمود عباس خودش را از قید توافقنامه رها کرده و هیچ تعهدی را قبول نکرد و بالعکس ربوده شدن آن سه نفر را محکوم و اعلام کرد که به سمت هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت. ما دیدیم بعد از اولین بحران سیاسی تعهدات توافقنامه فرو ریخته شد و در ادامه آن سه شهرک نشین رژیم صهیونیستی پیدا شدند و رژیم غاصب صهیونیستی دست به یک سری بازداشت های وسیع زد که در این جریان 600 نفر از مسؤولان حماس دستگیر شدند. پس از این اتفاقات امکانات حماس برای تلاش در کرانه باختری کاهش پیدا کرد اما حماس در اتحادیه دانشجویی پیروز شد و پایگاه های مردمی حماس در کرانه باختری افزایش پیدا کرد.

 

نماینده حماس در ایران عملکرد دولت فلسطین را در زمان جنگ ضعیف ارزیابی کرد و افزود: عملکرد دولت در هفته اول جنگ لاابالی گرایانه و تلخ بود پس از هفته اول، فشار مردمی شروع شد و در نتیجه اعلام کردند که غزه آسیب دیده و بودجه ای برای کمک به مردم اختصاص داده شد ولی مقدار آن بوجه به ازای هر نفر فقط 9 دلار بود.

 

وی در ادامه ابراز داشت: درست است که لحن عوض شد ولی در عمل تغییری احساس نشد. ما می دانیم بحران ها و چالش های فراوانی پیش روی مردم قرار دارد. ما با بحران کارکنان دولت مواجه هستیم که حدود 50 هزار نفر هستند. مسئله دیگر فقدان برنامه سیاسی است، در این رابطه سازمان آزادی بخش فلسطین به یک کمیسیون چند نفره محدود شد و بحران دیگر محاصره غزه است.

 

وی به یک نظر سنجی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: 35 درصد از افرادی که مورد سوال قرار گرفتند، گفته اند که مهمترین مانع مصالح حزبی و شخصی است، 20 درصد گفته اند که مشکل اساسی، اشغالگران رژیم صهیونیستی هستند و 38 درصد، مهمترین اقدام را برای آشتی ملی بازسازی ساختاری دانستند.

 

قدومی در انتهای قسمت اول سخنان خود گفت: چالش های مختلفی مقابل دولت است. حماس  معتقد است که مصالح مردم فلسطین پیرو وحدت مردم صورت می گیرد.

 

وی محور دوم سخنان خود را وضعیت معیشتی مردم غزه بیان کرد و افزود: ما برای بازسازی به 7 میلیارد دلار و بین 15 تا 20 سال زمان نیاز داریم. اقتصاد مردم فلسطین به قرارداد پاریس و اقتصاد مردم غزه به رژیم صهیونیستی گره خورده است. مدیریت معبر رفح که از توافق های پاریس است و از سوی غزه و اروپا و رژیم صهیونیستی باید کنترل شود که این امر ممکن نیست.

 

قدومی تأکید کرد: مسئله دیگر برق است و غزه سه منبع تامین برق دارد، منبع اول نیروگاه خود غزه است که در جنگ اخیر تخریب شد، منبع دیگری خطوط انتقالی است که دردست رژیم صهیونیستی است که البته این خطوط برای امتیازگیری آنان است و در آخر خطوط انتقالی است که از مصر می آید ولی مصر مشکلات فنی دارد و قادر به تامین برق به طور کامل نیست.

 

وی مشکل بعدی مردم غزه را تحریم های اروپا علیه بانک های غزه دانست و گفت: رژیم صهیونیستی و اروپا برای انتقال پول کارمندان، ما را با مشکلی مواجه کرده است که ما در راستای حل مشکلات مقدار پیشروی به دریا  را به جهت ماهیگری به 6 مایل رساندیم و طبق توافقنامه به 12 مایل خواهیم رساند.

 

نماینده حماس در ایران محور سوم سخنان خود را مسائل امنیتی دانست و افزود: تجاوز تنها به غزه ختم نمی شود تمام این اقدامات علیه مسلمانان و اسلام است.

 

این جلسات به همت موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی و علمی ندا سه شنبه ها از ساعت 15 الی 17  واقع در تهران میدان انقلاب خیابان کارگر شمالی خیابان فرصت شیرازی پلاک 16 برگزار می شود./9663/ب202/د

ارسال نظرات