۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۲۱۰۴۳
آیت الله ممدوحی:

برخی معضلات اجتماعی تنها با کار فرهنگی حل نمی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح حیطه مسؤولیت های حوزه و دولت در عرصه فرهنگ گفت: کارهای تحقیقی و تئوریک در این عرصه مربوط به حوزه و اجرای آن بر دوش دولت است؛ هر ضعفی که در این زمینه وجود دارد مربوط به دولت است.
آيت الله حسن ممدوحي آيت الله ممدوحي

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر این که ضعف هایی که در حوزه فرهنگ می بینیم مربوط به دولت است، اظهار داشت: حوزه های علمیه مسؤولیت فرهنگ سازی و دولت مسؤولیت اجرای آن را دارند.

وی با بیان این که نهادینه کردن مسائل فرهنگی نیاز به قدرت اجرایی دارد، گفت: حوزویان که قدرت اجرایی ندارند؛ تا کنون چندین طلبه را به دلیل تذکر لسانی کشته و یا به شدت مجروح کردند و کسی هم به طرف مقابل چیزی نگفته است.

اجرای مسائل فرهنگی بخش مهمی از کارهای دولت است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اجرای فرهنگ را از جمله کارهای دولت دانست و تصرح کرد: کسی که از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی می کند و می گوید کار ما فقط اجرایی است باید این اندازه بداند که بخشی از مسائل اجرایی مربوط به امور فرهنگی است.

آیت الله ممدوحی در تشریح یکی از دلایلی که در اسلام تشکیل حکومت ضرورت دارد، گفت: اگر بخواهیم مسائل فرهنگی را در جامعه پیاده کنیم، جلوی جانی را بگیریم، جلوی فرد بی ادب و متجاوز را بگیریم، باید حکومت تشکیل دهیم؛ عرصه فرهنگ افزون بر این کارهای تحقیقی و تئوریک که مربوط به نظام و حوزه است نیاز به کار اجرایی دارد که این امر مربوط به دستگاه های دولتی است.

وی کار اصلی حوزه های علمیه را پرداختن به درس، بحث، تحقیق و پژوهش و تبلیغ دانست و ابراز داشت: بخشی از تحقیقات حوزه مربوط به کارهای فرهنگی است؛ کتاب های فقهی و اخلاقی ما مربوط به فرهنگ است؛ کتاب های اعتقادی و معرفتی نیز در این حیطه برای قشر خاصی است.

کار فرهنگی در حل معضلات اجتماعی اولویت دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در حل معضلات اجتماعی کار فرهنگی ارجحیت و تقدم دارد، اظهار داشت: اما برخی ناهنجاری های اجتماعی را نمی توان صرفا با کار فرهنگی حل کرد.

وی افزود: کار فرهنگی در سلسله مسائلی جواب می دهد که جهالتی وجود دارد و مسأله مبهم است؛ مانند برخی مسائل سیاسی و اقتصادی که بسیار پیچیده است و باید به افراد بگوییم مراقب باشید فلان حرف را نزنید و یا فلان جنس را نخرید یا وارد نکنید.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مردم بسیاری از مسائل را به خوبی می دانند، گفت: خانمی که با پای برهنه، لباس تنگ و آرایش به خیابان می آید و یا سر زانویش را پاره می کند و می گوید مد است، آیا نمی داند که این کار بد است؟!

آیت الله ممدوحی ادامه داد: باید از کسانی که ادعا می کنند در برخورد با این معضلات تنها باید کار فرهنگی کرد پرسید که آیا خانم بد حجاب نمی داند که بی عفتی و دریدگی زن بد است که با کار فرهنگی اصلاح شود؟! کدام جوان نمی داند که جلوی نوامیس مردم را گرفتن کار زشت و بدی است؟!

برخی معتقدند مردم را باید به حال خود رها کنیم تا هرکس هرکاری می خواهد بکند

وی با تأکید بر این که چنین اظهاراتی صد در صد انحرافی است، گفت: اگر کسی بگوید مردم این مسائل را نمی داند، این حرف را نوعی جسارت و تحقیر مردم می دانم؛ این که برخی می گویند تنها باید کار فرهنگی کرد یعنی مردم را به حال خود رها کنیم و هرکس هرکاری دلش می خواهد انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی را در کنار اقدامات دیگر مهم خواند و بیان داشت: باید به مردم گفت که ناهنجاری های اجتماعی موجب می شود خانواده ها متلاشی شوند، طلاق زیاد شود، فرزندان پدر و مادر خود را از دست بدهند، ناهنجاری و نا امنی زیاد شود.

آیت الله ممدوحی افزود: اما کسی که جلوی ناموس مردم را می گیرد یا زنی که با کمال بی عفتی و دریدگی به خیابان می آید با کار فرهنگی درست نمی شود، اینجا ها باید مانند قرآن عمل کنیم؛ قرآن هم تحدید و هم تشویق دارد.

وی با این که مگر ما از قرآن بهتر می دانیم؟! گفت: اگر حرف این آقایان صحیح بود خداوند نیز در قرآن می فرمود تنها کار فرهنگی و تحقیقی کنید، اما خداوند می فرماید«الَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ»./928/ت302/ج

ارسال نظرات