۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۱۸۷۷۲

برگزاری سمینار «نقش امام صادق در تبیین معارف اسلام» در تانزانیا

خبرگزاری رسا ـ به همت رایزنی فرهنگی ایران سمینار «نقش امام جعفر صادق (ع) در تبیین و ترویج معارف حقه‌ اسلام» در تانزانیا برگزار شد.
سمينار «نقش امام صادق در تبيين معارف اسلام» در تانزانيا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سمینار «نقش امام جعفر صادق (ع) در تبیین و ترویج معارف حقه‌ اسلام» به همت رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا در سالن جعفری کمپلکس شهر دارالسلام با حضور علمای شیعه و سنی این شهر، برگزار شد.


این سمینار به همت رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا و با همکاری حوزه‌ی امام صادق (ع) و مؤسسه‌ی اسلامی مهدی سنتر برگزار و مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا، علمای مسلمان اعم از شیعه و اهل تسنن و اقشار مختلف مردمی در آن شرکت و سخنرانان پیرامون شخصیت والای حضرت امام جعفر صادق (ع) دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.


شیخ یوسف سالم، از علمای اهل تسنن و امام مسجد معروف «رحمان» در سخنان خود به نقش امام جعفر صادق (ع) در تربیت علمای برجسته‌ اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی از این علما خود محور و قطب در جهان اسلام شدند و امروز نیز بسیاری از مسلمانان هستند که مسائل حدیثی و فقهی خود را از این بزرگان دریافت می‌کنند.


وی با بیان این که امام صادق (ع) در عصری زندگی کردند که به علم و دانش اهمیت داده می‌شد و بزرگان و دانشمندان زیادی حضور داشتند، اظهار کرد: در میان همه‌ این علما، همه اعتراف داشتند که امام جعفر صادق (ع) افضل و اعلم و افقه بودند و این نشان از جایگاه برتر علمی امام در حوزه‌های مختلف اسلامی و غیره دارد. ضمن آنکه همه نیز معترف بودند که امام جعفر بن محمد (ع) باایمان‌ترین و باتقواترین و زاهد مردم عصر خود بودند.


همچنین شیخ جلال، مدیر حوزه‌ی امام جعفر صادق (ع) و امام مسجد «الغدیر» در سخنرانی خود به سیره‌ امام صادق (ع) پرداخت. وی با اشاره به کثرت احادیث وارده از امام جعفر صادق (ع)، شرایط عصر امام صادق (ع) را از لحاظ علمی مساعد دانست تا امام بتواند نقش بی‌بدیلی در تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی (ص) ایفا کند. وی گفت: اگر این تلاش امام صادق (ع) نبود، مطمئناً با توجه به تلاش دشمنان در تحریف و بدعت معارف حقه‌ اسلام که توسط پیامبر اکرم (ص) بیان شده بود، ما امروز در شناخت دقیق اسلام با مشکل جدی مواجه بودیم.


شیخ جلال ادامه داد: امروز با بررسی کتب روایی می‌بینیم که اکثر احادیث وارده در موضوعات مختلف اعم از فقهی و تفسیری و غیره از امام صادق (ع) نقل شده است و مسلمانان تا قیامت مدیون امام صادق (ع) هستند، بنابراین باید به فرمایش ایشان که فرمودند که بگونه‌ای رفتار کنید که برای ما زینت باشید، همه خود را عامل و متعهد به فرمایشات ایشان بدانیم.


شیخ علی دینا، مدرس حوزه و امام مسجد شیعیان جماعت خوجه نیز در سخنانی، با اشاره به احادیث شریف نبوی (ص) در بیان و توصیف ائمه (ع) که بعد از آن حضرت رهبری مسلمانان را به عهده خواهند داشت و مسلمین باید در مسائل مختلف خود به این ائمه (ع) رجوع کنند، تلاش امام محمد باقر (ع) و به ویژه امام صادق (ع) برای تربیت شاگردان در حوزه‌های مختلف علمی در دوره‌ای که جامعه‌ی مسلمانان از خفقان سیاسی، اجتماعی حاکم رنج می‌برد را یک دوره‌ی درخشان علمی در تاریخ اسلام دانست و گفت: متأسفانه این دوره و خدمات آن امامان به طرز شایسته و کافی مورد بررسی قرار نگرفته و با اینکه چه شیعه و چه اهل تسنن، عقاید امروز خود را عمدتاً مرهون امام جعفر صادق (ع) و شاگردان ایشان هستند، کمتر به بررسی و تبیین نقش امام جعفر صادق (ع) در بیان صحیح معارف و مفاهیم اسلام پرداخته شده است.


همچنین شیخ ملبی، مدرس حوزه‌ امام جعفر صادق (ع) در سخنان خود به کیفیت مبارزه‌ ائمه (ع) علیه تحجر و استبداد سیاسی عصر خود پرداخت. وی با اشاره به اینکه ائمه (ع) متناسب با شرایط و مقتضیات سیاسی، اجتماعی عصر خود به وظیفه‌ی الهی در باب دفاع از دین جدشان، پیامبر اسلام (ص) و پالایش آن از انحرافات و بدعت‌ها، عمل کرده و روش مبارزه خود را تعیین می‌کردند، ا‌ظهار کرد: دوره‌ی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به گونه‌ای بود که این دو امام، عمده‌ تأکید خود را در دایرکردن کلاس درس و پرورش علما و تبیین معارف اصیل و واقعی اسلام داشتند و نتیجه‌ی این تلاش‌های ارزنده آن شده است که امروز نیز عمده‌ احادیث ما به نقل از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است و برادران اهل تسنن ما نیز مهم‌ترین امامان و علمای خود را عمدتاً در شاگردان امام جعفر صادق (ع) یافته‌اند./994/د101/ک

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

ارسال نظرات