مباحث وایبری «راههای افزایش اعتماد مخاطبان به رسانههای جمعی» مکتوب شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مقدمه ماهنامه مدیریت ارتباطات برای درج مناظرات وایبری در یک نشریه تخصصی آمده است: «فضای مجازی دربردارنده فرصتهای زیادی است که خیلی اوقات از آن غفلت میشود. این فضا تنها برای سرگرمی نیست. شاید خیلی از ما ندانیم که در شبکههای اجتماعی هستند گروههایی که بحثهای علمی و تخصصی را بهطور جدی پیگیری میکنند. ماهنامه مدیریت ارتباطات در نظر دارد برای نخستین بار اقدام به انعکاس نظرات کارشناسی فعالان گروههای وایبری در خصوص موضوعات رسانهای و ارتباطاتی کند. این ماهنامه آمادگی دارد مباحث کارشناسی حول موضوعات خاص ارتباطی که در گروههای مختلف وایبری منعکس میشود، را منتشر کند. در نخستین شماره از این دست مطالب، به مناظرات وایبری گروه «فرهنگخانه» پرداختهایم؛ گروهی با یکصد نفر عضو که همگی از فعالان فرهنگی کشور هستند. موضوع اصلی بحث این گروه که انعکاس آن مورد توجه قرار گرفته، «راههای افزایش اعتماد مخاطبان به رسانههای جمعی» است».
در شماره پنجاه و دوم ماهنامه مدیریت ارتباطات همچنین نگین حسینی -روزنامهنگار و پژوهشگر مطالعات معلولیت - از منظر انتقادی مطالعات معلولیت نگاهی به برنامه ماهعسل با حضور «احسان و سولماز» داشته است.
«پرستاری که قصاب شد»، عنوان مطلبی از مصطفی مسجدی آرانی به مناسبت در گذشت ناصر احمدپور، پیشکسوت مطبوعات ایران است که 9 مرداد دار فانی را وداع گفت.
از سعید رجبی فروتن -کارشناس سینما- نیز مطلبی با عنوان «خوانش انتقادی رویکردها، راهبردها و سیاستهای سینمایی دولت یازدهم» منتشر شده و امیر انصار - پژوهشگر ارتباطات - به بهانه تشکیل وزارتخانه روابطعمومی توسط داعش، مطلبی با عنوان «تروریستها هم به روابطعمومی نیاز دارند» نوشته است.
گفتوگو با دکتر مسعود کوثری -استاد و پژوهشگر ارتباطات- در مورد فرهنگ سایبری با عنوان «زنان ولع بیشتری برای استفاده از وایبر دارند»، گفتوگوی ویژه این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات را تشکیل میدهد. این گفتوگو از سوی ساره گودرزی انجام شده است.
«نگاهی به کتاب نظریهپردازان فرهنگ سایبر» نوشته گودرز میرانی، «نظریهپردازان فرهنگ سایبر؛ کتابی خواندنی برای همه ارتباطیها» نوشته عبدالله بیچرانلو و «نظریهپردازان فرهنگ سایبر در چند نگاه» مطالبی مرتبط با آخرین کتاب ترجمهشده دکتر مسعود کوثری با عنوان «نظریهپردازان فرهنگ سایبر» از دیگر مطالب این شماره است.
ظرفیتهای ارتباطی موسیقی
پرونده «ظرفیتهای ارتباطی موسیقی» که زیر نظر حجتاله مرادخانی منتشر شده است، به کارکردهای ارتباطی موسیقیهای مختلف در جامعه میپردازد، وی در مطلب «تأملی در باب سه رویکرد درباره ارتباط مخاطب با موسیقی» در این خصوص نوشته است: «از حیث ارتباط با مخاطب شاید کمتر هنری تأثیرگذاری و فراگیری موسیقی را داشته باشد. در تأیید این ادعا میتوان نگاهی گذار به تاریخ بشری داشته باشیم که در طول آن در میان تمام اقوام و تمدنها، از ابتداییترین آنها تا پیچیدهترین ساختارهای اجتماعی امروزی، موسیقی همواره حضوری محسوس داشته و دارد. اما درباره چگونگی این تأثیرگذاری بر مخاطب و استمرار همیشگی این هنر، آرا و نظرات متفاوتی مطرح شده است. اینکه اصولاً موسیقی دارای چه امکاناتی است که توانسته با درگیر ساختن احساس شنوایی در انسان، ارتباطی قوی با وی برقرار سازد و همچنین منشأ قابلیتهای این هنر در برانگیختگی احساسات و عواطف مخاطب به چه چیزی برمیگردد».
«قابلیتهای ارتباطی موسیقی و جذب گردشگران خارجی» نوشته جواد مرادخانی، گفتوگو با فرمان فتحعلیان با عنوان «ظرفیت ارتباطی موسیقی تلفیقی، مرزهای سیاسی را درمینوردد» اثر پیمان مرادخانی، «موسیقی راک، کنشی عصیانگرانه نســبت به زمانه» نوشته رسول احمدیفر، گفتوگو با هومن جاوید، خواننده راک با عنوان «جهانی شدن موسیقی راک، متأثر از رسانههاست» به قلم بهروز بلمه، گفتوگو با شاهین فرهت، پژوهشگر موسیقی با تیتر «ارتباطات، مبنایی اساسی برای نفوذ موسیقی در عرصه جهانی است» اثر حجتاله مرادخانی و «سیطره دیجیتالیسم و جهانی شدن موسیقی» نوشته حسین اکبرینسب، دیگر مطالب این پرونده را تشکیل میدهد.
آسیبشناسی رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی
مصطفی مسجدی آرانی، کارشناس رسانه در پروندهای، با عنوان کلی «شناگران نابلد و دریای خروشان» به آسیبشناسی رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی پرداخته است.
در مقدمه این پرونده آمده است: «10سال پس از ورود شبکههای اجتماعی به ایران وقت آن رسیده است که رفتار کاربران وب فارسی در این شبکهها، آسیبشناسی شود. اهمیت این رفتارشناسی از آن روست که کنشهای کاربران در محیط این شبکهها هم میتواند برآیندی از اوضاع جامعه باشد و هم اینکه بر سپهر عمومی جامعه تأثیر بگذارد. در عین حال شکی نیست که شبکههای اجتماعی یک ویترین مهم برای مردم و البته کلیت کشور ما هستند. از این حیث است که گفته میشود فضای غیرمودبانه در توئیتر فارسی، شمایی از جامعه ماست، انتشار تصاویر خصوصی در فیسبوک بر معادلات خانواده در جامعه تأثیر خواهد گذاشت و توهین به بازیکن شاخصی مثل لیونل مسی خواهد توانست حتی در ورود توریست به ایران مؤثر باشد. این پرونده در چند بخش به سؤالاتی در خصوص رفتار کاربران در این شبکهها پرداخته و تلاش کرده که به آنها پاسخ دهد. صد البته که این محتوا نیاز به نقد اساتید و کارشناسان رسانه و شبکههای اجتماعی خواهد داشت».
بررسی رسانههای جریان غالب در بزرگترین شبکه اجتماعی با عنوان «آیا فیسبوک فارسی فرزندان خویش را خواهد خورد؟»، بررسی این پرسش که چرا شبکههای اجتماعی تخصصی و اختصاصی در ایران پا نمیگیرند؟ با تیتر «شیرجه در قسمت عمیق ممنوع!»، درباره کاربران عجیب توئیتر فارسی و گوگلپلاس با عنوان «روایت آوارگان گودری»، دلایل محبوبیت اینستاگرام با عنوان «وقتی فرد و روایت فرد اهمیت دارد»، پاسخی به این پرسش که چرا وایبر در ایران رشد کرد؟ با عنوان «معجزه دسترسیپذیری و رایگانی» و بررسی تحول معنایی دوستی و دوست داشتن در شبکههای اجتماعی با عنوان «مینویسم دوست، بخوان غریبه» مطالب این پرونده را تشکیل دادهاست.
ارتباطات هنری در خدمت صلح
پرونده مدیریت ارتباطات هنری این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که زیر نظر علی حسنلو منتشر شده، به نقش هنر در تحقق صلح در جهان پرداخته است.
گفتوگو با لری واسلچاک، عکاس فعال در صلح با عنوان «موزه هنر برای صلح» توسط سارهدخت سلطانیه، «صلح و آرامش در آیینه آثار هنری» ترجمه زهرا علیدوست، «نمایش، هنر صلح در گرو دانش فردی است» ترجمه ندا فراهانی، «وقتی موسیقی برای جنگ و صلح مینوازد» نوشته فرهاد مطلایی، «جایگاه نماد و تخیل در شکلگیری صلح» ترجمه زهرا علیدوست، «زمانه رسوایی؛ شکست رژیم صهیونیستی در جبهه رسانهای» نوشته علی ورامینی، گفتوگو با فرشید ابراهیمیان، عضو مؤسس دوره جدید کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با عنوان «هدف هنر، دستیابی به آشتی، صلح و تعادل است» اثر محسن آزموده، «جنگ پدیدهای همیشگی یا...؟» نوشته عماد عابدی و «بررسی نمادهای صلح» مطالب این پرونده را تشکیل میدهد.
پروندهای برای رسانههای محلی
در پرونده رسانههای محلی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که زیر نظر فاطمه پورمعصوم منتشر شده، این مطالب به چشم میخورد: «مخاطبسنجی؛ حلقه مفقوده مطبوعات محلی» نوشته معصومه رشیدی، بررسی صفحهآرایی مطبوعات محلی آذربایجان غربی با عنوان «ویترین میگوید تو را بخوانم یا برانم» اثر ندا عبدی، «مطبوعات شهرستانی؛ لزوم بازتعریف رسالتها و مسؤولیتها با رویکردی محلی» نوشته شفیع بهرامیان و «پویایی اقتصاد؛ کارستانی برای مطبوعات محلی» نوشته فاطمه پورمعصوم.
در حسرت فهم درست!
پرونده کتاب پنجاه و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به آخرین کتاب دکتر محسنیانراد با عنوان «در حسرت فهم درست» پرداخته است.
در این پرونده ساره گودرزی گزارشی از رونمایی کتاب «در حسرت فهم درست» نوشته است با عنوان «بدرقه استاد با چاشنی گلایههایی از جنس رسانه»، محمدرضا وحیدی نیز نگاهی داشته است به این کتاب که با عنوان «ریزبینیهای نویسنده در زوایای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی» نوشته شده است.
«حسرتهای به دل مانده یک پژوهشگر» نیز عنوان مطلبی از محمد دشتی در نقد و تحلیل محتوایی کتاب در حسرت فهم درست است.
پنجاه و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی امیرعباس تقیپور و سردبیری امیر لعلی، در 84 صفحه رنگی و با قیمت 6 هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند این ماهنامه را از نرمافزار «برگ» (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشیها و تبلتهای دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند، نرمافزار اندرویدی «برگ» از نشانی http://barg.asr24.com یا cando.asr24.com قابل دریافت است.
آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات از نشانی www.magiran.com/cmmagazine قابل تهیه و مطالعه است.
این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir نیز برای درخواستکنندگان، ارسال میشود./1327/ن601/ق