۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۱۶۹۵۳
مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر:

تالیف بخش دوم فرهنگ‌نامه فاطمی پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از پایان یافتن تالیف بخش دوم فرهنگ‌نامه جامع الفبایی موضوعی فاطمی به قلم سیدحسین اسحاقی خبر داد.
نشر هاجر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد شایانفر با بیان اینکه بخش دوم این اثر دربردارنده 10 محور و بیش از 2هزار صفحه است، افزود: محورهای عمده این بخش شامل گنجینه رفتار، خطبه‌ها، ادعیه و زیارات، فاطمه سلام الله علیها از منظر دیگران، مکانت و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها، سیمای فاطمه سلام الله علیها در اشعار عربی و فارسی و جلوه‌هایی از اشعار، مدایح و مراثی می‌شود که با رویکرد تحلیلی به خطبه فدکیه، خطبه عیادت، جریان‌شناسی فدک و سقیفه با تاکید بر اصول و راهبردهای سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها نگارش یافته است.


وی بخش اول این مجموعه که با عنوان «منظومه رفتار» پیش از این کار تالیف آن به پایان رسیده است را نیز شامل سیره و زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها برشمرد و اظهار داشت: این بخش در 4هزار صفحه در 21 محور و موضوع شامل تولد و حیات زمینی، صفات و شخصیت، آیات و روایات، مناقب و فضایل معنوی، ازدواج و سیره خانوادگی، سیره اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، عبادی، قرآنی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی، اذکار و تسبیحات، وصایا و توصیه‌ها و شهادت و حیات آسمانی ساماندهی شده است. در این بخش تمرکز کامل بر سیره و رفتار فاطمی صورت گرفته و در مداخل مختلف سعی بر معاصرسازی آموزه‌ها بوده است.


مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر ویژگی این فرهنگ‌نامه را در مقایسه با آثار مشابه در نظام‌بندی الفبایی- مدخلی، تمرکز محتوای همه مجلدات بر روی سیره و سخن فاطمه زهرا سلام الله علیها و نوع نگاه و دریافت از سیره¬ها و سخنان آن حضرت دانست.


وی یادآور شد: فرهنگ‌نامه فاطمی به دو شکل موضوعی و الفبایی ساماندهی شده است، برای محققان، معلمان، مدرسان، مربیان، مبلغان و آحاد مردم قابل استفاده است و برای متون آموزشی منبع قابل اعتمادی است.


شایانفر ادامه داد: در این اثر بیش از هزار منبع از مولفان تشیع و تسنن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در انتهای فرهنگ‌نامه به صورت تفکیکی مشخص شده است. این اثر دارای نمایه‌های متفاوتی مانند آیات، روایات، شخصیت‌ها، اشعار، ابزار و وسائل است.


وی اظهار امیدواری کرد با اتمام اصلاحات، تایپ و...، شاهد چاپ و انتشار آن از سوی مرکز نشر هاجر باشیم./978/د102/ق

ارسال نظرات